Mrakužić: DM je dokaz da su plaće od 6500 kuna u trgovini moguće

Autor: Božica Babić , 02. srpanj 2007. u 06:30

Hrvatsko drogerijsko tržište još se može razvijati, kaže direktor DM Hrvatska, tvrtke koja je koordinator širenja koncerna u jugoistočnu Europu

Tvrtka DM – drogerie markt, u anketi o najpoželjnijem poslodavcu na hrvatskom tržištu čiji su rezultati objavljeni prije desetak dana, osvojila je visoku drugu poziciju. To je tek jedan od razloga za razgovor s direktorom DM-a Mirkom Mrakužićem.

Na hrvatskom tržištu DM posluje od 1996. godine. U kojoj ste mjeri zadovoljni dosadašnjim učinkom i pozicioniranjem?
DM je prošlogodišnjim rezultatima poslovanja potvrdio svoju poziciju lidera među maloprodajnim trgovinama s drogerijskim asortimanom u Hrvatskoj. U slavljeničkoj 10. godini, koju je uspješno obilježio i proslavio sa svojim kupcima, DM je ostvario promet od 1,106.248.000 kuna. Uz izvrsne poslovne rezultate, danas broji 88 prodavaonica diljem Hrvatske u kojima radi gotovo 700 zaposlenika. Unatoč takvim rezultatima i jedinstvenoj poziciji, ciljevi koje postavljamo svake godine sve su zahtjevniji pa tako ne čudi podatak da je DM unatoč dolasku konkurencije u 2006. godini ostvario rast od 19 posto u odnosu na prethodnu godinu. U istom smjeru nastavljamo i ove godine.

Dio stranih investitora žali se na nesređeno zakonodavstvo, neki prigovaraju sporoj administraciji, dio misli da je radna snaga u Hrvatskoj preskupa… Što u DM-u ocjenjujete problematičnim, odnosno kočnicom razvoja?
Smatramo da je iznimno važno prilagođavati se zasebno svakom pojedinom tržištu na kojem poslujemo. Zahvaljujući takvoj filozofiji, DM ne očekuje gotova rješenja već se pozicionira kao kvalitetan partner koji će svojim prijedlozima i iskustvima pomoći u rješavanju važnih pitanja što je danas DM-u osiguralo poziciju vrlo poželjnog susjeda u svakom gradu. Naravno, i mnoge su se stvari u zakonodavstvu u proteklih nekoliko godina znatno pomakle na bolje pa uz takav trend očekujemo još lakše ostvarivanje zadanih ciljeva.

DM je otvaranjem prve prodavaonice 1996. promovirao trend do tada nepoznat hrvatskim kupcima. Tek 2005. taj tržišni izazov zaintrigirao je i Agrokor pa je Ivica Todorić pokrenuo lanac Kozmo trgovina. Kakvo je stanje danas između dva konkurenta, DM ima dominaciju na tržištu ili…
DM je Hrvatskoj pružio potpuno novi format prodavaonica i novu filozofiju kupnje proizvoda iz područja tzv. drogerijskog asortimana. Iako su isti ili slični proizvodi bili prisutni na drugim mjestima kupnje, objedinjavanje grupe proizvoda za ljepotu i njegu, zdrava hrana, proizvodi za domaćinstvo, novorođenčad, fotoprogram te brojni sezonski asortimani uz pomno birane proizvode, uslugu i poseban ugođaj kupnje DM je na hrvatskom tržištu stvorio novu kulturu kupovanja. Svaka zdrava konkurencija DM-u daje poticaj da bude još bolji, a hrvatsko drogerijsko tržište na kojem je DM apsolutni lider ima još dovoljno potencijala za daljnji razvoj. S takvom pozicijom i dalje ćemo postavljati standarde na tržištu najkompetentnijom ponudom kozmetičkih proizvoda i proizvoda zdrave prehrane te kontinuirano investirati u područje usluge, edukacije, tehnike i organizacije. Također, DM Hrvatska je ovom trenutku koordinator širenja koncerna na zemlje jugoistočne Europe u čemu će se najviše osloniti na svoja uspješna iskustva u razvijanju DM marke upravo na hrvatskom tržištu.

Kozmo je ipak nedavno uspio iseliti DM iz jedne trgovine u središtu Zagreba. Je li to možda poraz koncepcije ili samo ilustracija tržišnih kretanja?
U navedenom slučaju riječ je o neproduženom zakupu od strane tadašnjeg zakupodavca, koji je izgubio pravo raspolaganja poslovnim prostorom i nasilno oduzeo posjed DM-u. Poslovanje u tom poslovnom prostoru danas se odvija bez pravovaljanog ugovora o zakupu, a budući da je DM legalist, u svom poslovanju potpuno se oslanjamo na hrvatsko zakonodavstvo i pozitivne pravne propise.

Kako će se razvijati ovdašnje tržište, s kakvim procjenama računa vaša tvrtka u odnosu na konkurenciju?
U posljednje dvije godine tržište u Hrvatskoj postalo je vrlo dinamično i očekivati je da će se u sljedećih nekoliko godina nastaviti sličan trend. No konkurencija za DM nije novost. Dapače, ona postoji u svim zemljama u kojima DM posluje. Kao lider u branši mi smo ti koji postavljaju standarde što potvrđuju i brojni projekti koji su iza nas ostavili dugotrajne pozitivne učinke poput kampanja “Za zdraviji život”, “Baby bonus”, “Od prvog osmijeha” te “Volim osmijeh tvoj”…. Smatramo da je konkurentsko okruženje zdravo kako za kupce, tako s druge strane i za nas. Daje nam dodatnu živost i stvara natjecateljsko ozračje koje rađa još bolje i kvalitetnije rezultate. Također, veći broj drogerija kod kupaca razvija kulturu kupovanja drogerijskih proizvoda u specijaliziranim prodavaonicama što također ide nama u prilog.

U anketi portala Moj posao DM je osvojio drugu poziciju među najpoželjnijim poslodavcima, u čemu je tajna tog uspjeha?
Smatramo da uspješnost DM-a kao tvrtke najviše ovisi o zadovoljstvu naših zaposlenika, primarno onih koji su u izravnom kontaktu s kupcima. Upravo zbog toga DM znatno ulaže u njihovu edukaciju i motiviranost čineći to i kroz za hrvatske prilike natprosječna primanja. Prosječni osobni dohodak u našim prodavaonicama iznosi 6500 kuna. Vjerujemo da smo upravo zbog takvog pristupa svrstani u sam vrh najboljih poslodavaca u Hrvatskoj. Naša najveća prednost je pravovremeno prepoznavanje potreba kupaca te ljubazno i spretno osoblje što nam je u prošloj godini osiguralo više od 15 milijuna osmijeha na licima naših kupaca.

Je li točno da niste objavili nijedan oglas o zapošljavanju trgovaca te da stalno imate dug popis zainteresiranih koji se sami javljaju?
Točno je. U najvećoj mjeri možemo na tome zahvaliti dobrom glasu koji šire naši zadovoljni zaposlenici. Njihovo zadovoljstvo DM-om kao poslodavcem osigurava nam da svaki dan primamo zamolbe zainteresiranih za rad u prodavaonicama DM-a i na taj način kreiramo bogatu arhivu kandidata s područja cijele Hrvatske. Na svaku primljenu zamolbu odgovaramo kako bi kandidat imao odmah i povratnu informaciju zadovoljava li našim kriterijima. Ako zadovoljava, ostaje u našoj arhivi sve do poziva na razgovor, kada se otvori novo mjesto. Zgodno je istaknuti da u arhivi čuvamo i velik broj pristiglih zamolbi za gradove u kojima tek planiramo otvoriti prodavaonicu, kao što su Makarska, Hvar ili Metković.

Otkrijte kako trgovac u DM-u može imati toliku plaću dok u susjedstvu, čak i kod velikih imena iz branše, plaća trgovca uglavnom ne prelazi 3000 kuna.
DM je dobar primjer da se to može. Dapače, naše je mišljenje da djelatnici DM-a u odnosu na životne troškove zarađuju realno pa bi to pitanje zašto takva situacija nije i kod ostalih trebalo postavljati na drugim adresama. Osim kontinuiranog ulaganja u školovanje zaposlenika, napredovanja, ugodne radne klime i korektnog odnosa prema zaposlenicima, osobni dohodak je svakako još jedan od razloga zašto su naši zaposlenici sretni. Za razliku od ostalih maloprodajnih trgovina s asortimanom široke potrošnje na tržištu, prosječna plaća u našim prodavaonicama iznosi 6500 kuna. S tim iznosom nitko se neće obogatiti, ali može dostojno živjeti te biti zadovoljan i nasmiješen prodavač, koji će kupnju u DM-u uvijek učiniti drukčijom.

U odnosu na austrijsko-njemački prostor, gdje postoji poseban srednjoškolski program edukacije za trgovce-drogeriste, obrazovni sustav u Hrvatskoj školuje unificirane trgovce. Htjeli ste inicirati uvođenje te zamisli i u hrvatski obrazovni model?
Jedan od naših ciljeva je pokrenuti inicijativu da se i u Hrvatskoj uvede takav srednjoškolski program. Da smo već na dobrom putu, potvrđuje aktualan interni projekt kojim nastojimo potaknuti i povećati suradnju sa srednjim trgovačkim školama. Točnije, na taj način DM će ostvariti jaču koordinaciju sa školama i osigurati učenicima kvalitetan praktičan rad u svojim prodavaonicama. Projekt čine pojedini programi nastave izrađeni od tima DM-ovih stručnjaka, posebno usklađenih s nastavom na pojedinoj godini trgovačke škole.

Oko 200 kuna povoljnije od konkurencije

Stoje li tvrdnje da je istovjetan asortiman DM-a skuplji u Hrvatskoj nego u Njemačkoj ili Austriji i da profit uzimate na visokim maržama?
Eventualna razlika u cijeni temelji se na razlici u porezu na dodanu vrijednost, carini i troškovima transporta, a DM u Hrvatskoj posluje s bitno manjim maržama nego u zemljama zapadne Europe. Posjećenost DM-ovih prodavaonica i promet najbolji su pokazatelji odnosa kupaca prema cijenama. Pogotovo danas kada su kupci zahvaljujući sve većoj konkurenciji i te kako u mogućnosti izabrati mjesto povoljne kupnje, a za brojne kupce to mjesto je upravo DM. Ove su godine naši kupci iznimno dobro prihvatili DM-ovu novu koncepciju “Trajno dobre cijene” – jedinstvenu na području cjenovne politike u Hrvatskoj kojim smo ukinuli klasičan oblik akcijskih prodaja. Točnije, DM je time snizio cijene za više od 1000 najprodavanijih proizvoda i povoljnu cijenu jamči kupcima minimalno četiri mjeseca. Sada kupci koji posjete svaku od 88 prodavaonica u Hrvatskoj imaju prigodu svoju košaricu napuniti proizvodima po cijeni koja se nalazi između akcijske i redovne cijene i koja se neće mijenjati. Primjerice, birajući neke od 50 najprodavanijih proizvoda iz različitih asortimana, kupci u DM-u svoju mjesečnu košaricu u prosjeku napune povoljnije za oko 200 kuna u odnosu na konkurenciju.

Dio proizvodnje preseliti u Hrvatsku

Svojedobno je najavljivano da se u njemačkoj središnjici kompanije DM-a razmišlja o preseljenu dijela proizvodnje robnih marki u Hrvatsku. Sve je ostalo na ideji ili ima konkretnih pomaka?
To je ideja o kojoj se neprekidno razmišlja, ali kako je riječ o iznimno osjetljivom i konkurentnom europskom tržištu, za sada je nismo konkretizirali. No određeni projekti već su u tijeku. U svakom slučaju, to je jedna od tema koja za DM u Hrvatskoj predstavlja veliki izazov te i ovim putem pozivamo sve hrvatske proizvođače zainteresirane za ovakav oblik suradnje neka nam se jave.

Komentari (1)
Pogledajte sve

Svaka čast gospodinu dok budu i ostali poslodavci tako razmišljali o svojim djelatnicima, tek bi nam onda moglo biti bolje

New Report

Close