“Mladi ljudi danas moraju povjerovati da njihovo zalaganje ima smisla“

Irena Bašić Štefanić, direktorica Upravljanja ljudskim potencijalima iz RBA banke Irena Bašić Štefanić, direktorica Upravljanja ljudskim potencijalima iz RBA banke

Dugoročno, stalni rast plaća sigurno nije održiv pa će biti potrebno pažljivije i svjesnije kreirati sustave motivacija, ističe Irena Bašić Štefanić.

S Irenom Bašić Štefanić, direktoricom Upravljanja ljudskim potencijalima iz RBA banke, razgovarali smo o ciljevima motivacija, stilu vođenja zaposlenika te važnosti razvoja kompetencija za daljnju karijeru.

Već se nekoliko godina suočavamo s problemom odljeva mozgova, a svaki treći Hrvat svoja znanje i talente stavlja na raspolaganje nekoj drugoj državi. Ako uzmemo u obzir da neki od njih ostavljaju poslove u Hrvatskoj radi onih drugih, možemo li tu govoriti o nedostatku motivacije i kako na to utjecati?
Nažalost, svjedočimo motivaciji koja je prisutna kod puno mladih ljudi i njihovih obitelji, za napuštanjem Hrvatske te sve većem uvjerenju da se ovdje ništa ne može. Svi težimo nekoj egzistencijalnoj sigurnosti i ako toga nema, ne možemo biti zadovoljni. Međutim, priča o ostanku talenata je puno šira od toga. Mladi ljudi moraju povjerovati da njihovo zalaganje ima smisla, da postoje šanse, da će uspjeti ako se trude, rade i uče. Danas sve manje ljudi vjeruje u mogućnost promjene i tu negativnu atmosferu treba mijenjati svaki dan, te promicati dobre primjere kojih imamo. Prepoznati talent na vrijeme, dati mu šansu i adekvatno nagraditi ostvarene rezultate. Kao poslodavci, svaki dan svjedočimo da bez dobrih zaposlenika nemamo šanse na tržištu. Svakako bi pomoglo kvalitetnije obrazovanje u smislu razvoja kompetencija važnih za uspjeh na tržištu rada, regulatorne izmjene u smjeru poreznih rasterećenja, manja birokratizacija društva, atmosfera nade i prosperiteta. Mislim da je najvažnije da ljudi vide primjere koji će im jasno pokazati koje vrijednosti društvo, zajednica, poslodavac cijeni i nagrađuje. Kada se sve to usmjeri prema jasnom prepoznavanju kvalitete i izvrsnosti u svim segmentima, onda imamo šansu.

Iako se novčana nagrada smatra učinkovitim motivacijskim faktorom, prema vašem iskustvu što ju može nadomjestiti, a da ima jednak ili sličan učinak?
Pristojna primanja su važna jer ljudi koji nisu egzistencijalno sigurni svu svoju pažnju usmjeravaju na novac i kako ga zaraditi, a to često nije dovoljno za kvalitetan rad. Primarno je da ljude iskreno zanima posao koji rade, da im je zanimljiv i poticajan. Ako je takav posao još i pristojno plaćen, ako se osjećate sigurno i prihvaćeno, imate sve pretpostavke za izvrsnost i kvalitetne doprinose radnika. Tada dodatnu motivaciju ostvarujete kroz dodatne profesionalne izazove, drugačije zadatke, raznim malim benefitima kao što su npr. slobodni dani, fleksibilan i human odnos prema radnicima, prilikama za razne vrste edukacija, brigom o ravnoteži privatnog i poslovnog života radnika ili zdravlju. Jednako je važna radna atmosfera i odnosi među kolegama. Tamo gdje ljudi rade zajedno, s povjerenjem komuniciraju, znaju da će njihovi rezultati biti konzistentno prepoznati (ne nužno i odmah novčano nagrađeni) spremni su vrlo motivirano i predano raditi i doprinositi. Zato kod nas u RBA osiguravamo razne oblike školovanja, razvoja, i lokalno i u suradnji s međunarodnom Raiffeisen Grupom, potičemo razvoj kompetencija koje su važne za daljnju karijeru zaposlenika. Nastojimo kreirati i održavati suradnju, povjerenje, vrlo solidne uvjete rada i sve što znamo da je važno za kvalitetan i dugoročan uspjeh naših zaposlenika i nas kao banke.  

Koji stil vođenja je najbolji kako bismo zadržali motivaciju zaposlenih? Što im ponuditi?
Vjerujem da su ljudi najveći kapital svake kompanije i to mora biti jasno i iz načina upravljanja. Mora vam biti stalo do vaših ljudi, morate razumjeti što im je teško, izazovno, što ih veseli, morate željeti njihov uspjeh. Ljudi to prepoznaju i onda je sve lakše. Onaj tko upravlja, mora razumjeti smjer kojim kompanija ide i ciljeve koje želi ostvariti. Pritom je svakako važno pitati ljude za mišljenje, poslušati ga ili barem uzeti u obzir. Kad ljudima date priliku implementirati ono što oni misle da je dobro, kad prepoznate  i nagradite njihov doprinos, ljudi vam vjeruju i poštuju vas. Naši zaposlenici imaju sve odgovore i sve znaju, treba samo znati postaviti prava pitanja i dobro slušati te zatim biti spreman donositi odluke. Upravljati danas nije moguće bez svijesti o potrebi brzog donošenja odluka i spremnosti za preuzimanje odgovornosti. Šef  koji vas sluša, čuje, djeluje, donosi odluke i podmetne i svoja leđa kad je potrebno uvijek vam je partner i podrška – i to je onda to.

Koliko način motivacije zaposlenika ovisi o industriji u kojoj borave?
Istina, neke industrije tradicionalno se više fokusiraju ne određene načine motivacije. Vrlo je uvriježena praksa poticanja prodaje u raznim industrijama dodatnim novčanim nagradama. Drugo je pitanje je li to baš efikasno. U nekim područjima djelatnosti primanja su tradicionalno niža pa se tu izvrsnost teško može postići bez prave intrinzične motivacije ljudi – takvim primjerima svjedočimo o području obrazovanja gdje primanja nisu velika, a znamo da ima izvanrednih primjera dodatnog doprinosa i izvrsnosti pojedinaca. Mudri lideri nastojat će osigurati načine nagrađivanja i motivacije koje sustavno generiraju izvrsnost, a ne se oslanjati samo na entuzijazam pojedinaca.

U jednom trenutku će morati doći do smjene generacija i mladi će zauzeti neka radna mjesta. Jesu li ona dovoljno atraktivna i motivirajuća po njih?
Smjeni generacija već svjedočimo, a ove nove što dolaze će svakako donijeti i nove izazove. Sve više poslovnog uspjeha dolazi iz tzv. industrije iskustva, sve više pričamo o iskustvu korisnika. Svatko danas ima tehnički uglavnom vrhunski mobitel, ali ne doživljavaju svi korisnici jednako oduševljenje pri njihovom korištenju. I tu je odgovor na vaše pitanje. Područje novih tehnologija, znanosti, interdisciplinarnosti, suradnje na kreiranju novih rješenja  - to je ono što mlade ljude privlači i motivira. Zato sam sigurna da za nove generacije itekako ima mjesta na tržištu rada. Na svima nama poslodavcima je da to učinimo i atraktivnim. Danas svjedočimo da npr. bankarstvo nikako više nije dosadno ni suhoparno što najbolje znaju stručnjaci iz STEM i IT područja. Svi oni danas imaju prilike baš u bankama sudjelovati u velikim promjenama koje dolaze iz novih tehnologija, kreiranje novih alata, usluga, iskustava naših klijenata. Priča je svakim danom sve zanimljivija i sigurno će mnogi naći svoje mjesto u tome.

Koji su najčešći problemi motivacije s kojima se suočavaju naši poslodavci i u kojim aktivnostima najčešće griješe?
Čest problem je nedostatak zaposlenika s određenim kompetencijama. To stvara pritisak na povećanje plaća i kreiranje raznih uvjeta koji će privući i motivirati zaposlenike. Kratkoročno je to odlično za zaposlenike. Dugoročno, stalni rast plaća sigurno nije održiv, odnosno ima neku granicu. Bit će potrebno puno pažljivije i svjesnije kreirati sustave motivacija. Počevši s tim da razumijemo što je našim zaposlenicima važno. I to moramo moći pružiti, kreirati politike ciljanog privlačenja zaposlenika, razumjeti i fokusirati se na vrijednosti koje želimo svatko u svom sustavu i onda sukladno tome pametno balansirati sve metode motiviranja. I pratiti pažljivo što se događa, na vrijeme reagirati privlačenjem novih zaposlenika i retencijom najboljih. Motivacija zaposlenika i kreiranje sustava nagrađivanja ključan je posao u organizaciji i pogrešno je ako ga se shvati olako i reagira isključivo akcijama “gašenja vatre”.

Kako će poslodavci najlakše upoznati svoje zaposlenike i ispitati njihovu motivaciju?
To je barem jednostavno – pitate ljude i oni vam sve kažu. Naravno, uglavnom svi prvo tražimo veću plaću, ali to je ljudski i očekivano, negdje i neophodno. Razgovorom s ljudima, aktivnim slušanjem, praćenjem rada - vidite kada su sretni, kada su produktivni, kada doprinose i sl. - i onda se trudite osigurati baš takve uvjete. Ako to uvijek i nije moguće odmah, iskrena komunikacija uvijek rezultira povjerenjem da ste čuli što im je važno i da ćete napraviti sve što je moguće da to i realizirate.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!