Ministarstvo gospodarstva odbilo offset brodogradilištu Treći maj

Autor: Saša Vejnović , 07. veljača 2008. u 06:30

Odluka koja bi mogla negativno utjecati na poslovanje donesena je prošlog tjedna, a javnost nije obaviještena

Ministarstvo gospodarstva odbilo je priznati ugovor riječke tvornice 3. maj – motori i dizalice s finskim brodogradilištem Wärtsilom vrijedan 34 milijuna eura kao dio offseta za oklopna vozila, doznaje Poslovni dnevnik iz nekoliko neslužbenih izvora. Ova je odluka donesena još prošlog tjedna, o njoj javnost nije obaviještena, a predsjednik povjerenstva za offset Petar Tolić s novinarima ne želi razgovarati. Finska strana, koja je o odluci Ministarstva obaviještena prije dva-tri dana, tek će idućeg tjedna odlučiti što će dalje poduzeti. Prema nekim informacijama, oni vjeruju da još nije sve gotovo te bi u roku od 60 dana mogli ponovno podnijeti zahtjev za registraciju tog ugovora kao dijela offseta, a tijekom tog procesa dodatno objasniti da do posla ne bi došlo bez posredstva Patrije. Ako, pak, ostvare ono što su prije najavljivali, tvornica 3. maj – motori i dizalice mogla bi ostati bez dizalice vrijedne oko 700.000 eura, koju im je obećala dati Patria. Bez te dizalice riječki proizvođač brodskih motora mogao bi imati problema u isporuci motora ugovorenih za ovu (12 komada) i za sljedeće dvije godine (13 i 14 komada).

Neopravdana tajna
Unatoč tome što ovdje nije riječ o vojnom poslu, odluka Povjerenstva kao i sve dvojbe koje njegovi članovi imaju u pogledu povezanosti Patrije i ovog ugovora, za javnost su ostali tajna. Na jedinom službenom mjestu, u Ministarstvu gospodarstva, informacija se do zaključenja broja nije mogla dobiti jer Tolić, koji je inače i pomoć pomoćnik ministra za industriju i privatizaciju, s nama nije htio razgovarati, nego nas je njegova tajnica uputila na glasnogovornika. Ovaj se, pak, veći dio dana nije javljao, a i kada se javio, nije znao odgovoriti. Prema našim informacijama, posljednja sjednica povjerenstva ipak je održana prošlog ponedjeljka, a na njoj ipak nisu svi članovi imali jedinstven stav o tome treba li ovaj ugovor priznati kao dio offseta ili ne. Ipak, kako konačnu odluku donosi ministar gospodarstva, očito da je prevladao stav članova iz tog Ministarstva na čelu s Tolićem da ga ne treba priznati. Inače, nekoliko članova povjerenstva koji su inzistirali da se njihovo ime ne spominje, potvrdilo nam je da su gotovo svi imali dvojbe, ali da nije bilo dovoljno činjenica na temelju kojih bi mogli donijeti odluku. Za to dijelom krive i predstavnike Patrije od kojih su očekivali veći trud u dokazivanju svog posredovanja. Ipak, dio ih smatra da bi ugovor trebalo priznati ako je točno ono što je Željko Starčević, direktor 3. maja – motori i dizalice, rekao za Poslovni dnevnik, da do ugovora s Wärtsilom ne bi došlo bez posredovanja Patrije i bez posla s oklopnjacima. Ni do Starčevića jučer nismo mogli doći, kao uostalom ni posljednjih nekoliko dana, no neki naši sugovornici iz 3. maja rekli su nam da će se danas održati sastanak na kojem će, među ostalima, biti Starčević i predsjednik Uprave Tomislav Prpić, na kojem će razgovarati i o novonastalim okolnostima.

Upitna licenca
Ipak, čini se da Riječane panika nije uhvatila te da vjeruju da će im, u slučaju da Patrija doista odustane od pomoći, u pomoć priskočiti država. Vjerojatno se zbog toga sada i u tim krugovima relativizira značenje posredovanja Patrije jer tvrde da svijet danas treba takve motore, a budući da su neke tvornice propale, danas ih mogu proizvesti samo dvije od kojih je jedna u Poljskoj, a druga upravo ova riječka. Ipak, riječ je o licenciji Wärtsile, a ona ipak diktira uvjete na tržištu. Sporazum o offsetu u listopadu su potpisali Branko Vukelić kao ministar gospodarstva (danas ministar obrane) i Heikki Hulkkonen, izvršni potpredsjednik Patria vozila. Prema njemu bi indirektni offset trebao iznositi oko 115 posto vrijednosti posla s oklopnim vozilima. Vukelić je tada postotke pretvorio u eure, pa bi prema njegovim izračunima vrijednost poslova koje hrvatska poduzeća ugovore posredstvom Patrije trebala iznositi oko 129 milijuna eura. Ugovor je sklopljen na deset godina, a prvih 25 posto offseta mora se realizirati do 2011. godine. U protivnom Patria će plaćati penale.

Komentirajte prvi

New Report

Close