Maloprodaja ostaje solidno uporište rasta u II. kvartalu

Autor: Jadranka Dozan , 30. svibanj 2019. u 22:00
Stopa rasta prodaje hrane, pića i duhana ubrzala je na 8,4 posto/Marijan Sušenj/PIXSELL

Dinamika solidnih stopa rasta trgovine na malo ukazuje da će glavni nositelj rasta ostati osobna potrošnja.

Nakon što su državni statističari u srijedu izašli s prvom procjenom rasta kvartalnog BDP-a od 3,9 posto, što je dinamika koja je premašila većinu predviđanja, iz DZS-a su stigle i prve naznake tempa rasta osobne potrošnje, kao komponente koja u BDP-u ima najveći ponder, u drugom kvartalu.

Promet u trgovini na malo, važna sastavnica potrošnje  kućanstava, u travnju je u odnosu na isti mjesec godinu prije, prema kalendarski prilagođenim podacima, porastao 4,8 posto realno, odnosno 5,2 posto nominalno. To je već 56. mjesec uzastopnog godišnjeg rasta, s tim da travanjska stopa od +4,8 posto realno predstavlja ipak određeno usporavanje dinamike rasta u odnosu na veljaču i ožujak, sa stopama od 8,7 i 5,7 posto.

 

4,8 posto

realan porast prometa u trgovini u travnju

Dok se stopa rasta prodaje hrane, pića i duhanskih proizvoda u travnju ubrzala na 8,4% (s 2,9% u ožujku), travanjskom usporavanju rasta maloprodaje kumovali su neprehrambeni proizvoda (osim trgovine motornim gorivima i mazivima), kod kojih je rast prometa s ožujskih 9,9% usporio na 1,4%, primjećuju analitičari. U Hrvatskoj gospodarskoj komori, pak, podsjećaju, na utjecaj vremenske razlike u uskrsnim blagdanima na maloprodajni promet, budući da je lani Uskrs bio na samom početku travnja, pa je predblagdansko razdoblje obilježilo konac ožujka, dok je ove godine i predblagdansko i blagdansko razdoblje bilo u travnju. 

Promatraju li se izvorni indeksi, rast prometa maloprodaje je utoliko nešto veći. Izvorni podaci za travanj sugeriraju godišnji rast od 8,4% nominalno odnosno 7,9% realno. Na mjesečnoj razini promet je, prema izvornim podacima, realno povećan 5,9 posto (nominalno 6,6%).   

"Dinamika solidnih stopa rasta trgovine na malo mogla bi se nastaviti i u narednim mjesecima ukazujući kako će glavni nositelj rasta ostati osobna potrošnja", ocjenjuju analitičari Raiffeisen banke. Podrška potrošnji dolazit će, kažu, od rasta raspoloživog dohotka uslijed poreznih izmjena, rasta zaposlenosti i pritisaka na plaće, kao i povoljnih kretanja u turizmu (u kojemu se polovica smještajnih kapaciteta odnosi na privatni smještaj).  Zato se i u ostatku ove godine među analitičarima mahom očekuje nastavak pozitivnih godišnjih stopa rasta trgovine na malo. 

Komentirajte prvi

New Report

Close