Razdoblje do pristupanja Hrvatske u članstvo Europske unije vjerojatno će karakterizirati nova (pre)grupiranja trgovaca. Premda dolazak stranih trgovačkih lanaca traje od 1999. i njihova je brojnost (i aktivnost) danas vrlo jaka, ipak se očekuje novi val moćnih imena.
Tržišna utakmica za potrošače, podgrijavana strahom od konkurenata, motivirat će trgovce na kupoprodaju i/ili do jučer nemoguća partnerstva, što ilustrira najavljeno povezivanje hrvatskih Plodina, slovenskog Mercatora i austrijske Bille. Najveći među njima – Konzum, uspio se s (ne)zaključenim akvizicijama iznova učvrstiti na tronu, što će konkurencija pokušati uzdrmati. Od svih planova o okrupnjavanju maloprodaje u svom portfelju Ivica Todorić do sada u željenom volumenu nije uspio realizirati samo jedan, a to je pod “skute” svoje veleprodaje (Velpro) kroz projekt Plus market staviti trgovce obrtnike. Ima ih više od 17.000, a pozivu Todorića odazvalo se oko tisuću. Tko uspije pridobiti armiju malih trgovaca, profitirat će skupa s njima, lani su imali 12,6 mlrd. kuna prometa. I splitski poduzetnik Željko Kerum pokušava okupiti istomišljenike kako bi se udruženi lakše oduprli Konzumovu monopolu. No, s četiri milijarde kuna prihoda (2007.) jači su nego u solo nastupima, ali nemaju snagu velikog igrača. Zbog dugoročna opstanka Kerumova inicijativa morala bi zahvatiti širi krug vlasnika trgovačkih lanaca. Potencijal postoji, u vlasništvu hrvatskih poduzetnika još se nalazi golem broj tvrtki iz kojih bi mogao izrasti bar još jedan moćan nacionalni trgovac. Uz uvjet da prethodno svladaju karakterna (ne)slaganja pojedinih vlasnika. Primjerice, Ultra gros okuplja 24 lokalna trgovca s 850 prodajnih objekata. Lani su prebrodili prvi pokušaj napuštanja, šest članica otkupilo je virovitički Trgocentar. CBA od 2003. pak gubi članstvo. Minaco je kupila Billa, Mercator Trgohit i Eru-tornado, Konzum i Plodine preuzeli Roto-Promet i Jolly, a Kerum najavljuje udruživanje sa Studencem. U srijedu će pak biti predstavljeno ‘ujedinjeno’ društvo Mercator-Plodine-Billa. Uspiju li svladati osobnu netrpeljivost, trgovci bi mogli (bez Konzuma) stvoriti tvrtku iza koje stoji prihod veći od 13 milijardi kuna, dok bi veza s obrtnicima donijela dvostruki rast.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu