Mali trgovci odlučit će pobjednika u tržišnoj utakmici između Keruma, Mercatora i Konzuma

Autor: Božica Babić , 30. rujan 2008. u 06:30

Tko uspije pridobiti male trgovce, profitirat će zajedno s njima

Razdoblje do pristupanja Hrvatske u članstvo Europske unije vjerojatno će karakterizirati nova (pre)grupiranja trgovaca. Premda dolazak stranih trgovačkih lanaca traje od 1999. i njihova je brojnost (i aktivnost) danas vrlo jaka, ipak se očekuje novi val moćnih imena.

Tržišna utakmica za potrošače, podgrijavana strahom od konkurenata, motivirat će trgovce na kupoprodaju i/ili do jučer nemoguća partnerstva, što ilustrira najavljeno povezivanje hrvatskih Plodina, slovenskog Mercatora i austrijske Bille. Najveći među njima – Konzum, uspio se s (ne)zaključenim akvizicijama iznova učvrstiti na tronu, što će konkurencija pokušati uzdrmati. Od svih planova o okrupnjavanju maloprodaje u svom portfelju Ivica Todorić do sada u željenom volumenu nije uspio realizirati samo jedan, a to je pod “skute” svoje veleprodaje (Velpro) kroz projekt Plus market staviti trgovce obrtnike. Ima ih više od 17.000, a pozivu Todorića odazvalo se oko tisuću. Tko uspije pridobiti armiju malih trgovaca, profitirat će skupa s njima, lani su imali 12,6 mlrd. kuna prometa. I splitski poduzetnik Željko Kerum pokušava okupiti istomišljenike kako bi se udruženi lakše oduprli Konzumovu monopolu. No, s četiri milijarde kuna prihoda (2007.) jači su nego u solo nastupima, ali nemaju snagu velikog igrača. Zbog dugoročna opstanka Kerumova inicijativa morala bi zahvatiti širi krug vlasnika trgovačkih lanaca. Potencijal postoji, u vlasništvu hrvatskih poduzetnika još se nalazi golem broj tvrtki iz kojih bi mogao izrasti bar još jedan moćan nacionalni trgovac. Uz uvjet da prethodno svladaju karakterna (ne)slaganja pojedinih vlasnika. Primjerice, Ultra gros okuplja 24 lokalna trgovca s 850 prodajnih objekata. Lani su prebrodili prvi pokušaj napuštanja, šest članica otkupilo je virovitički Trgocentar. CBA od 2003. pak gubi članstvo. Minaco je kupila Billa, Mercator Trgohit i Eru-tornado, Konzum i Plodine preuzeli Roto-Promet i Jolly, a Kerum najavljuje udruživanje sa Studencem. U srijedu će pak biti predstavljeno ‘ujedinjeno’ društvo Mercator-Plodine-Billa. Uspiju li svladati osobnu netrpeljivost, trgovci bi mogli (bez Konzuma) stvoriti tvrtku iza koje stoji prihod veći od 13 milijardi kuna, dok bi veza s obrtnicima donijela dvostruki rast.

Komentirajte prvi

New Report

Close