Mali i srednji poduzetnici žilavi su i opstaju

Autor: HUP , 19. prosinac 2012. u 22:00
Ova je godina za male i srednje poduzetnike započela vrlo zadovoljavajuće jer je ponovno osnovano Ministarstvo poduzetništva i obrta

Malo gospodarstvo do sada zapravo nikada nije bilo među prioritetima ekonomskih politika hrvatskih vlada.

Krajem svake godine javlja se potreba ispitati poduzetnike što očekuju od narednog razdoblja i kako ocjenjuju proteklu godinu. Pitao je to i HUP svoje članove. Iako je bilo za očekivati da će ocjena općeg gospodarskog stanja biti slaba, a tako se i dogodilo, ono što je neke iznenadilo, jest optimizam, i to od onih koji su dali najslabije ocjene, a to su mali i srednji poduzetnici. Oni su ujedno i najoptimističniji. Niti jedan poduzetnik, čak neovisno o veličini, nije za svoje poduzeće predvidio da će prestati s radom ili neće preživjeti krizu. To je prava istina o malom i srednjem poduzetništvu: preživljava, žilavo je i opstaje.

Rizik
Bilo je logično za očekivati da će mali i srednji poduzetnici dati najslabije ocjene za sadašnje stanje, oni najprije osjete sve potrese jer najprije njih zadese. Ne mogu se ne sjetiti da smo još 2008. godine kao Udruga malih i srednjih poduzetnika počeli upozoravati na nelikvidnost koja je već tada prestajala biti usputan problem, a neplaćanje je već tada uzelo ozbiljnog maha. Tada smo čak i doživjeli podsmijeh.Da je teško biti poduzetnikom i da se za to ne odlučuje svatko govori i podatak da će od 10 upitanih osoba u SAD-u i Kini, čak njih 5 reći da žele postati poduzetnikom, dok će u Europi od 10 upitanih, samo njih 3 reći isto to. Većina Europljana ne misli o poduzetništvu kao svojoj životnoj perspektivi. Dakle, stvar je i u mentalitetu i kulturi poticanja poduzetništva.  Ne uspijevamo mladima prenijeti poruku da je to dobro. Vjerojatno je jedan od razloga što je poduzetništvo jako povezano s rizikom, a njemu nismo svi skloni, zapravo izbjegavamo ga gdje možemo, a tako nas i uče tijekom života. A bez rizika nema rasta. Treba biti hrabar prepoznati priliku koji drugi ne vide, gurati je godinama, pa i kada ne ide, i uspjeti nakon dugog naprezanja. To zaista nije jednostavno. Da jest, svi bismo bili poduzetnici.

U studenom je Europska komisija prvi put organizirala Skupštinu malih i srednjih poduzetnika, čime je Europska komisija pokazala da u središte svojih politika stavlja malo i srednje poduzetništvo, polazeći od već poznatih činjenica da je malo i srednje poduzetništvo motor rasta europskog gospodarstva, da su 99% poduzetnika mali i srednji poduzetnici, a i EU ih ima 23 milijuna, i da se 86% novih radnih mjesta stvara u malim poduzećima. Na Skupštini je bilo prisutno oko 400 sudionika iz svih zemalja Europske unije, a predsjednik Europske komisije José Manuel Barroso video linkom iz Bruxellesa rekao je da su glavni ciljevi Europske unije za malo gospodarstvo daljnje jačanje njegove gospodarske konkurentnosti, povoljniji izvori financiranja, bolji okvir poslovanja i princip "prvo misli na malo gospodarstvo kada stvaraš novi regulatorni okvir" (Think small first). To znači da kod pripreme svakog novog zakona treba razmišljati da li ga mogu primjenjivati i mali poduzetnici. Naglasio je kako će se europska nezaposlenost riješiti jedino na način da mali i srednji poduzetnici otvore barem po jedno novo radno mjesto. Antonio Tajani, potpredsjednik Europske komisije i povjerenik za industriju i poduzetništvo, rekao je da provedba dobrih politika za malo i srednje poduzetništvo ostaje i dalje prioritet cijele EU i to kroz implementaciju Europskog akta o malom gospodarstvu (SBA). Istaknuo je kako ne možemo riješiti probleme koji su izazvali krizu, ali trebamo veću pomoć banaka, a krizu će pobijediti europska inteligencija. 

Financije
Ono što je mene osobno iznenadilo jeste to da su se svi prisutni, bez obzira iz koje zemlje dolaze, osvrtali na temu razvoja poduzetništva na isti način. Cijela Europa ima iste teme kad su mali i srednji poduzetnici u pitanju: što ih muči i kako to eliminirati. Najkritičnija pitanja koja muče sve poduzetnike, neovisno o zemlji i politikama provođenja poduzetništva svugdje su ista: kako doći do financija, kako rasti u trenutnoj gospodarskoj situaciji, kako se nositi s administrativnim i drugim barijerama koje koče poslovanje, kako izaći na strana tržišta, kako iskoristiti prilike koje pružaju zelene ekonomije, kako ojačati poduzetništvo mladih i žena te kako ostvariti puni potencijal malog i srednjeg poduzetništva?Malo nam jest lakše zbog toga što znamo da ne vodimo jedini naše bitke, ali poruka je i da ih sami trebamo i rješavati, kao i svaka druga zemlja za sebe.  Ova je 2012. godina za male i srednje poduzetnike započela vrlo zadovoljavajuće, u smislu da je ponovno osnovano Ministarstvo poduzetništva i obrta. Treba podsjetiti da je ovo ministarstvo postojalo krajem 90-tih i početkom 2000-tih, a onda se spojilo s Ministarstvom gospodarstva, čime se značaj malog i srednjeg poduzetništva izgubio. Tijekom tih desetak godina Hrvatska je od ukupno 67 milijardi kuna državnih potpora za razvoj ključnih gospodarskih sektora, malom i srednjem poduzetništvu te obrtu dodijelila samo 996 milijuna kuna, što govori da malo gospodarstvo do sada nije zapravo nikad bilo među prioritetima vladinih ekonomskih politika. Čeka nas početak još jedne godine i optimizam.

Anny Brusić, direktorica HUP-Udruge malih i srednjih poduzetnika

Komentirajte prvi

New Report

Close