Konzumu ponovno najveći tržišni udjel, Plodine i Lidl najviše rasli u 2008.

Autor: Snježana Vujisić Sardelić , 06. rujan 2009. u 22:00

Agrokorov lanac na vodećoj poziciji u maloprodaji u Gradu Zagrebu i u deset županija

S tržišnim udjelom koji se na nacionalnoj razini kreće od 25 do 30 posto te udjelima koji u pojedinim županijama dosežu i do 50 posto, Konzum je i u 2008. bio neuhvatljivi lider u hrvatskoj maloprodaji. Jednako tako, on je i najveći poduzetnik u veleprodaji, s udjelom između 40 i 45 posto. Prvi slijedeći lanac u veleprodaji je Metro cash&carry s udjelom između 20 i 25 posto, dok udjel prvog slijedećeg Konzumovog konkurenta u maloprodaji – Plodina – nije veći od 10 posto.

Rastu prihodi
Međutim, Plodine su, istodobno, uz Lidl napravile i najveći pomak na ljestvici najvećih prema tržišnom udjelu u maloprodaji. Lidl je od svih trgovaca imao najveći rast prihoda – preko 65 posto čemu može zahvaliti ulazak na listu 10 najvećih i pozicioniranje na njezinom sedmom mjestu. Plodine su, pak, imale rast prihoda preko 45 posto pa su s petog mjesta u 2007. skočile na drugo mjesto ljestvice najvećih prema tržišnom udjelu. Visok rast prihoda, 33 posto, imao je i Spaar koji sad drži 10 mjesto liste najvećih prema tržišnom udjelu. S druge strane, prihodi u 2008. padali su Getrou, Billi i Mercatoru-H, kao i K.T.C-u, pa je on i ispao s liste 10 najvećih. Međusobna usporedba tržišnih udjela deset najvećih sudionika, pak, pokazuje daljnji rast tržišnog udjela Konzuma, te Plodina, Lidla, Spara, Keruma,Studenca, Kauflanda i Dinove-Dione. Valja naglasiti da se rezultati temelje na podacima prije Sparova preuzimanja Ipercoopa. Istodobno, zajednički tržišni udjel pet najvećih poduzetnika u maloprodaji u Hrvatskoj u 2008. iznosio je 52,4 posto dok je ovaj pokazatelj u 2007. iznosio 51,3 posto što upućuje, zaključuje AZTN, na rast koncentriranosti tržišta. U Agenciji su naznačili da udruživanja trgovaca u segmentima nabave radi jačanja pozicije prema dobavljačima, jačaju i konkurentstku poziciju na tržištu. Tako, udjeli poduzetnika udruženih u grupaciju NTL te udruženih Plodina, Mercatora-H i Bille iznose oko 20 posto, dok udjeli tvrtki udruženih u Ultra Gros grupaciju iznose nešto manje od 10 posto.To su najnoviji podaci iz straživanja stanja na tržištu maloprodaje koje redovito obavlja Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja. Istraživanje se temeljilo na uzorku od 57 poduzetnika koji su, po ostvarenim prihodima, najveći poduzetnici u maloprodaji, s tim da istraživanjem nisu obuhvaćeni obrtnici.

Okrupnjavanje na tržištu
Zajednički ukupni prihod 57 poduzetnika u 2008. je iznosio 28,6 milijardi kuna i za devet je posto veći nego godinu ranije, iz čega u AZTN-u zaključjuju da vrijednost tržišta trgovine na malo u razdoblju od 2004. do 2008. godine stalno raste. Konzum je najveći tržišni udjel imao u Zagrebu i u deset županija, a u usporedbi s 2007. lidersku poziciju je preuzeo u Šibenskoj-kninskoj i Zadarskoj županiji. Najveće tržišne udjele, pak, između 40 i 50 posto Konzum je imao u Šibensko-kninskoj i Ličko-senjskoj županiji te Gradu Zagrebu, dok se njegov udjel u Zagrebačkoj, Krapinsko-zagorskoj, Varaždinskoj, Primorsko-goranskoj, Dubrovačko-neretvanskoj, Osječko-baranjskoj te Istarskoj županiji kreće u rasponu od 25 do 40 posto. Osim Konzuma, značajniji trgovci na malo u većem broju županija su K.T.C., Plodine, Mercator-H, Kaufland i Billa. No, AZTN naglašava da značajnu tržišnu snagu u pojedinim županijama imaju tzv. “lokalni” trgovci, poput Trgocentra Zabok, Trgonoma, TP Varaždina, Lonie, Sloge, Sonika, Biljemerkanta, Bose i Mettsa. Također, istraživanje je pokazalo da je ukupan broj maloprodajnih mjesta u 2008. u odnosu na 2007. povećan za posto posto dok je to povećanje u 2007. godini u odnosu na 2006. iznosilo je 16 posto.

(Ne)plaćanje

Dugovi dobavljačima
S obzirom na premoćnu poziciju Konzuma na tržištu maloprodaje ne čudi nemir kojeg je izazvao podatak da je koncern Agrokor na kraju prošle godine dobavljačima dugovao 7,13 milijardi kuna, što ga svrstava među najveće dužnike u državi, a da Konzum čini gotovo polovicu prihoda koncerna. No, s obzirom da je riječ o podatku starom devet mjeseci, u Agrokoru ga uopće nisu htjeli komentirati, uz naznaku da će polugodišnja bilanca pokazati bitne promjene u odnosu na konac prošle godine.

Plaćanje za 70 dana
Neslužbeno se, pak, doznaje da su u Agrokoru znatno poboljšali likvidnost. Trenutačno je Konzum, barem kad je riječ o strateškim partnerima, izvrstan platiša. To potvrđuju u Krašu i u Podravci. Marica Vidaković, prokuristica Kraša kaže kako je stanje s plaćanjima sad neusporedivo s onim što je bilo prije nekoliko mjeseci. U Podravci, pak, navode, da oni s Konzumom nikad ni nisu imali pretjeranih problema. Ipak, nije isključeno da je takav aranžman sklopljen samo s najvećim i najvažnijim dobavljačima. U Konzumu neslužbeno se moglo čuti da je prosjek rokova plaćanja nešto iznad 70-dana.




Komentirajte prvi

New Report

Close