Koncept outleta neodrživ, tko je sljedeći?

Autor: Božica Babić , 09. svibanj 2012. u 22:00

Pitanje nije zašto propadaju outleti nego je li sljedeći KingCross, WestGate ili AvenueMall u Osijeku, ili sva tri, kaže Slobodan Školnik iz Emmezete

Outlet Sveta Helena nestaje sa 1. lipnjem. Loša zakonska regulativa, nestabilno tržište i neodgovornost zakupaca u provedbi ugovorenih uvjeta ugrozili su održivost projekta u koji je uloženo 27 milijuna eura i presudili da se outlet zatvori nakon samo 40 mjeseci rada. Odluku vlasnika, izraelske kompanije Prigan Holding, objavila je direktorica Outleta Dragana Bokan uz najavu da počinje planiranje izvedbe novoga projekta na postojećoj parceli. Koncept outleta na svjetskoj razini egzistira više od 20 godina, zašto u Hrvatskoj nije našao svoju nišu?

Perspektiva prenamjene
“Ideja o otvaranju outleta u Hrvatskoj bila je i više nego dobra, čak je i tajming dobro pogođen. Outlet Sv. Helena otvoren je potkraj 2008., kada su se počele osjećati posljedice ekonomske krize, pa je koncept outleta bio pravo rješenje za potrošače koji su počeli tražiti sve veću vrijednost za svoj novac”, kaže Dražen Lulić, konzultant u tvrtki Caper. No, outleti otvoreni u okolici Zagreba, ocjenjuje, nisu ispunili očekivanja kupaca. “Razlika u cijenama u odnosu na brojne šoping centre nije bila takva da bi opravdala sve dodatne troškove koje outleti nose s obzirom na svoje lokacije, a ponuda robnih marki bila je više-manje ista kao i u ‘gradskim’ centrima”, objašnjava Lulić. Procjenjuje da ni svi šoping centri neće jednako uspješno poslovati te da će vjerojatno biti još zatvaranja, odnosno prenamjene određenih prodajnih prostora. Lulić smatra da vlasnik outleta Sv. Helena ipak treba ostati pri “izvornom konceptu”, ali s nekim novim partnerima koji će moći svoju ponudu formirati u skladu s ključnim odrednicama outleta. Kako je riječ o velikoj površini zemljišta, savjetuje, atraktivnost samog centra može se povećati novim sadržajima tipa ekosela s autohtonom enogastronomskom ponudom, mini ZOO-a i sl., pri čemu bi ključni faktor razlike bila ponuda za cijelu obitelj, ali s elementima zabavnih parkova koji u nas dosad još nisu zaživjeli. Predsjednik Uprave Emmezete Slobodan Školnik smatra da su i investitori i zakupci pogrešno procijenili lokalno tržište. “Veliki broj posjetitelja osnovni je uvjet za outlet, što rijetko koja lokacija u Hrvatskoj može osigurati, a najmanje to mogu Sv. Helena i Začretje”, ocjenjuje Školnik. Usto, upozorava, hrvatsko je tržište po strukturi marži preplitko, što je pak posljedica premalog, odnosno ograničenog tržišta. “Preveliki su ‘klasični’ kapaciteti za prodaju primarno odjeće, koji su dostatni za čišćenje zaliha”, kaže Školnik. Nakon što su se trgovci suočili s grubom realnošću, a to je mala kupovna moć Hrvata, koja će po Školnikovoj procjeni trajati još najmanje pet do 10 godina, u svim trgovačkim centrima posegnuli su za pojačanim “diskontiranjem” kako bi održali kakav takav promet. “Pitanje nije zašto propadaju outleti nego tko je sljedeći: KingCross, WestGate ili AvenueMall u Osijeku, ili sva tri”, upozorava Školnik. O prenamjeni je po njegovu mišljenju teško prosuđivati. Prazni novosagrađeni poslovni tornjevi u Njemačkoj, ilustrira, nemaju zakupce pa ih ruše jer je prenamjena u stambene kvadrate preskupa.

Ipak bili predaleko
Ivan Damir Anić s Ekonomskoga instituta ocjenjuje da je zatvaranju Sv. Helene presudila lojalnost potrošača lokaciji. “Hrvati su statični, čak 76 posto potrošača nije voljno voziti se automobilom više od 10 minuta do lokacije gdje bi dobili pet posto popusta. Outlet Sv. Helena mogao je privući tek dio cjenovno orijentiranih kupaca. Očito nedovoljno da bi poslovao profitabilno. U Zagrebu je mnogo trgovačkih centara, no potrošači više šetaju, manje kupuju. Da bi privukli kupce, trgovački centri moraju ponuditi puno više od same prodaje robe”, kaže Anić.

Na čemu su pali?

pogrešno odabrana lokacija
nekvalitetna procjena navika lokalnog tržišta
neatraktivan asortiman i cjenici
prebukiranost tržišta šoping centrima

Komentari (2)
Pogledajte sve

Kako će netko privući kupca da sjedne u auto i gužva se kroz cijeli grad, pa još malo po autoputu da dobi 25% popusta? Kad je sezona u gradu već nakon mjesec dana od dolaska robe, već je toliko snize da bi išta prodali, a moraju naručivat robu kako ne bi ostali bez licence distributera ili zastupnika. O kvaliteti robe u dućanu i outletu kod nas ni nema govora. Skoro svaku stvar koju sam kupio u npr. Austriji ili Italiji sam uvijek nosio duže, boje su bile trajnije, kroj također… Kad bi outleti punili police prošlogodšnjom robom iz takvih zemalja, onda bi bilo zanimljivo vidjeti gdje bi bili kupci. Prvo – sigurno bi bili jeftiniji, drugo – sigurno kvalitetniji, a onda opstanak nije upitan!

ovaj s ekon.instituta je u pravu..to je bilo predaleko iako je to sasvim dobra ideja..ako ćemo gledat što je većini predaleko onda bi West Gate mogao biti u toj zoni…kupci iz Zagreba su statični a zahtjevni,neće plate parking..ima dosta faktora..

New Report

Close