Kako prepoznati i pronaći tržište budućnosti

Autor: Poslovni.hr , 13. listopad 2009. u 22:00

Nova tržišta zadovoljavat će nove potrebe

Ima li u poslovanju doista smisla razmišljati dalje u budućnost jedne do tri godine? Danas razmišljati o tržištima budućnosti? Pitamo li bilo koju publiku koliki dio poduzetničkog uspjeha ovisi o kvaliteti dugoročnog planiranja budućnosti, gotovo ćemo uvijek dobiti isti odgovor: oko 70%. Prema jednom istraživanju Hamela i Prahalada, rukovodeći menadžeri ne koriste više od 2,4% svog vremena za rad na viziji i tržištima budućnosti. To je otprilike 5,5 do 6,0 radnih dana. Nije to premalo, u pravilu je to dovoljno. Odnos između utrošenog vremena i rezultata pokazuje koliko snažnu polugu predstavlja dobro upravljanje budućnošću. Kvaliteta upravljanja budućnošću, dakle procjena tržišta budućnosti, značajno utječe na to hoće li neko poduzeće prosperirati ili propasti. Vodeća poduzeća nemaju bez razloga interne timove i stručnjake kojima su povjerili tu zadaću.

Tri pitanja
Postavite si tri pitanja. Jesu li vaša sadašnja tržišta ujedno i tržišta budućnosti? Ako ste u sumnji, morate već danas započeti s potrebnim promjenama kako biste ih učinili tržištem budućnosti. Prečesto se čeka predugo te je tako nadolazeća kriza još i veća i opasnija. Koja su tržišta budućnosti? Tržišta budućnosti, koja u vašem poslu nastaju dugoročno, moraju vam biti dobro poznata i vrednovana kako biste ona među njima koja obećavaju uspjeh mogli sustavno razviti. Onaj tko danas proizvodi proizvode iz umjetnih materijala i metala morao bi se već danas pozabaviti s additive fabrication, ili, jednostavno rečeno, s “3D-štampačima”. I na kraju, koja su destruktivna tržišta budućnosti? Tržišta budućnosti koja uglavnom nastaju izvan vašeg poslovanja, ali vas možda ipak ugrožavaju, moraju vam biti dobro poznata i vrednovana kako biste se svjesno mogli pripremiti za taj izazov. Kada se jedan poznati proizvođač brijaćih aparata raspitivao o tržištima budućnosti, otkrivena je “fotonika” kao čimbenik budućnosti te je utvrđeno da bi brijaći aparat s oštricom mogao biti zamijenjen laserskim brijačem. Kad su prevladani prvi strahovi, čak je pronađeno i poduzeće koje je radilo upravo na toj prijetnji i kupilo je. Tako je prijetnja postala prilikom, a stvoren je i ulazak na tržište budućnosti.

Razvijanje tržišta
Imate tri cilja u svom radu na tržištima budućnosti: prepoznati tržišta budućnosti, istražiti tržišta budućnosti i razviti tržišta budućnosti. Tržišta budućnosti treba rano prepoznati: Najvažniji se zadatak sastoji u ranom identificiranju potencijalnih tržišta budućnosti i njihovu dovođenju na svoj “radar” pozornosti. Bez toga ne možete tržišta budućnosti niti spokojno ignorirati, a niti profitabilno otvoriti.Tržišta budućnosti treba temeljito istražiti: Najizglednija od rano prepoznatih tržišta budućnosti treba podrobno istražiti. Stvarna tržišta budućnosti to mogu postati samo ako ima dovoljno argumenata za budući tržišni potencijal. S obzirom da o budućnosti ne mogu postojati činjenice, potreban je čitav niz analitičkih metoda kako bi se svaka pojedina prilika za tržište budućnosti procijenila brojkama i argumentima. Tržišta budućnosti treba pravodobno razviti: Kad su najizglednija tržišta budućnosti identificirana, istražena i vrednovana, morate ih razvijati korak po korak. Ovdje je važan pravi trenutak, ne smije biti ni prerano ni prekasno, i prava strategija. Prvi grubi poslovni plan popravit ćete analizama i testovima sve dok s odgovarajućim poslovnim modelom i učinkovitom strategijom ne postignete prve prihode.

Pero Mićić, direktor u FutureManagementGroup AG Eltville, član i osnivač Udruženja profesionalnih futurista u SAD-u, tepartner je CPS Schließmann St. Gallen Consultants i budći docent na PIAILIM Poslovnoj akademiji

Komentirajte prvi

New Report

Close