Kako je Rijeka izgubila utrku s Koprom

Autor: Poslovni.hr , 29. ožujak 2017. u 11:10
Foto: Nel Pavletic/PIXSELL

Koparska luka ima dvostruko veći promet od Rijeke i danas predstavlja pomorski most između Dalekog istoka i Europe, dok je riječka luka ostala na margini. Koji je tomu razlog?

Nekoć je riječka luka bila najveća u Jugoslaviji, a danas joj je pozicija ugrožena čak i u hrvatskim okvirima, piše Deutsche Welle. Te povijesno važne 1990. godine luka Kopar nije se ni po čemu mogla mjeriti s Rijekom, a onda je u svega nekoliko desetljeća došlo do dramatičnih promjena. Kopar danas ima dvostruko veći promet od Rijeke, a najveća slovenska luka predstavlja pomorski most između Dalekog istoka i Europe. Rijeka je ostala na margini, čak se događa ono što je donedavno bilo nezamislivo, a to je da se luka Ploče približava Rijeci po opsegu prometa.

Takva situacija nije nastala slučajno. Rat u Hrvatskoj imao je izuzetno negativne posljedice za cijeli riječki prometni pravac, jer je sigurnost transportnih koridora bila upitna. U poratnom razdoblju Hrvatska nije osmislila održivu, dugoročnu i stručnu strategiju prometnog razvoja s naglaskom na povezivanje pomorskih i kopnenih putova. Posljedice se osjećaju i danas. Koparska luka potom je dodatno iskoristila ulazak Slovenije u Europsku uniju 2004. godine, što je Kopru osigurao dodatnu konkurentnost u odnosu na Rijeku kada se radilo o transportu robe namijenjene europskom tržištu. Ulaskom Hrvatske u EU prije gotovo četiri godine situacija se nije značajnije promijenila.

Riječka luka, uz brodogradilišta, jedini je preživjeli simbol industrijske Rijeke. Nažalost, danas postoje dijelovi luke koji više podsjećaju na industrijsku baštinu, nego na modernu i dobro organiziranu luku. Podaci o lanjskom prometu potvrđuju ne samo da riječka luka ne sustiže koparsku, nego i da se raskorak između njih dodatno produbljuje. Ukupan promet koparske luke od 22 milijuna tona u prošloj godini dvostruko je veći od prometa riječke luke. Promet u Kopru rastao je lani za šest, a u Rijeci samo za dva posto.

U riječkoj luci, nekadašnjoj perjanici razvoja Rijeke i cijele regije, danas radi oko 700 radnika, a te 1990. godine radilo je oko sedam tisuća ljudi. Taj drastičan kadrovski rez dijelom je i opravdan, jer se lučka tehnologija unaprijedila i prilagodila tržištu, ali je dijelom i posljedica gubitka tereta.

Pomorski stručnjak i doktor prometnih znanosti Juraj Bukša, koji je i šef riječkog HNS-a, razloge zaostajanja riječke luke pronalazi u pogrešnoj prometnoj i pomorskoj politici, kako na nacionalnoj, tako i na lokalnoj razini. "Nepostojanje vizije i strategije razvoja za tako važan resurs kao što je riječka luka rezultirali su činjenicom da su danas svi uspješniji od nas. Dok smo mi dopustili da naš biser propada, Luka Kopar se razvijala. Specijalizirala se za kontejnerski i ro-ro promet te djelomično promet drva. Izgradila je moderne lučke obale i skladišta, povezala je luku s ravničarskom prugom te autocestama sa srednjom Europom. Za to vrijeme mi nismo radili ništa nadajući se da teret neće otići. No, otišao je, i to zato što je koparska luka postala brža, bolje povezana sa zaleđem i modernija", rekao je Bukša. 

Naš sugovornik nije optimističan kad je u pitanju budućnost riječke luke. Čak i kad bi Rijeka danas napravila sve to što je proteklih godina napravio Kopar, Bukša ne vjeruje da bi se teret vratio u riječku luku, niti da bi Rijeka mogla konkurirati Kopru brzinom prekrcaja i cijenama.

Cijeli članak pročitajte ovdje.

Komentari (9)
Pogledajte sve

Sve je tu jasno. Pa ne moze Luka Rijeka u drzavnom vlasnistvu natjecati se s Koperom. Kad je drzava vlasnik uopce tu nije jasno za koga se radi i zasto se radi, sindikati kolo vode, firma se ne vodi dugorocno-razvojnim trzisnim kriterijima nego socijalnim kriterijima. Ulaze se u sindikate, kantine, ‘radnicka prava’, prepucava se na sastancima oko gluposti i trosi se dragocijeno vrijeme umjesto da se vrijeme ulaze u planove, investicije, tehnologiju za brzi obrtaj tereta i poboljsanje usluge, u marketing da se privuce vise tereta i sl. Da ne spominjem uopce cinjenicu da politicki nominiran menadzment nikad nije polucio dobre rezultate i nikada nece. Kada je drzava vlasnik necega sto posluje na konkurentnom trzistu kao sto je trziste luka, transporta i manipulacije tereta – to odmah znaci da ce taj posao propasti. Jer kad je drzava vlasnik onda zapravo nitko nije vlasnik. Iz rijecke luke se toliko pokralo, iznosile su se vrece tereta i ne znam ceka, krale su se banane s brodova, iznosile ogromne kolicine dobara, nije se nista ulagalo. Koji ce medjunarodni partner poslati svoj brod u takvu luku? Tek nedavno se u luci Rijeka pocelo razgovarati na osnovi strucnih i poslovnih principa, ali to je sad kasno jer vlak je napustio stanicu. Koper je vec daleko ispred. To se moze oppraviti ali ce trebati puno vremena i temeljita privatizacija te ukljanjanje svih drzavnih kadrova iz luke Rijeka, jer to je rak koji je tamo metastazirao i treba ga duboko i cjelovito izrezati iz firme.

Sve je tu jasno. Pa ne moze Luka Rijeka u drzavnom vlasnistvu natjecati se s Koperom. Kad je drzava vlasnik uopce tu nije jasno za koga se radi i zasto se radi, sindikati kolo vode, firma se ne vodi dugorocno-razvojnim trzisnim kriterijima nego socijalnim kriterijima. Ulaze se u sindikate, kantine, ‘radnicka prava’, prepucava se na sastancima oko gluposti i trosi se dragocijeno vrijeme umjesto da se vrijeme ulaze u planove, investicije, tehnologiju za brzi obrtaj tereta i poboljsanje usluge, u marketing da se privuce vise tereta i sl. Da ne spominjem uopce cinjenicu da politicki nominiran menadzment nikad nije polucio dobre rezultate i nikada nece. Kada je drzava vlasnik necega sto posluje na konkurentnom trzistu kao sto je trziste luka, transporta i manipulacije tereta – to odmah znaci da ce taj posao propasti. Jer kad je drzava vlasnik onda zapravo nitko nije vlasnik. Iz rijecke luke se toliko pokralo, iznosile su se vrece tereta i ne znam ceka, krale su se banane s brodova, iznosile ogromne kolicine dobara, nije se nista ulagalo. Koji ce medjunarodni partner poslati svoj brod u takvu luku? Tek nedavno se u luci Rijeka pocelo razgovarati na osnovi strucnih i poslovnih principa, ali to je sad kasno jer vlak je napustio stanicu. Koper je vec daleko ispred. To se moze oppraviti ali ce trebati puno vremena i temeljita privatizacija te ukljanjanje svih drzavnih kadrova iz luke Rijeka, jer to je rak koji je tamo metastazirao i treba ga duboko i cjelovito izrezati iz firme.

Sve je tu jasno. Pa ne moze Luka Rijeka u drzavnom vlasnistvu natjecati se s Koperom. Kad je drzava vlasnik uopce tu nije jasno za koga se radi i zasto se radi, sindikati kolo vode, firma se ne vodi dugorocno-razvojnim trzisnim kriterijima nego socijalnim kriterijima. Ulaze se u sindikate, kantine, ‘radnicka prava’, prepucava se na sastancima oko gluposti i trosi se dragocijeno vrijeme umjesto da se vrijeme ulaze u planove, investicije, tehnologiju za brzi obrtaj tereta i poboljsanje usluge, u marketing da se privuce vise tereta i sl. Da ne spominjem uopce cinjenicu da politicki nominiran menadzment nikad nije polucio dobre rezultate i nikada nece. Kada je drzava vlasnik necega sto posluje na konkurentnom trzistu kao sto je trziste luka, transporta i manipulacije tereta – to odmah znaci da ce taj posao propasti. Jer kad je drzava vlasnik onda zapravo nitko nije vlasnik. Iz rijecke luke se toliko pokralo, iznosile su se vrece tereta i ne znam ceka, krale su se banane s brodova, iznosile ogromne kolicine dobara, nije se nista ulagalo. Koji ce medjunarodni partner poslati svoj brod u takvu luku? Tek nedavno se u luci Rijeka pocelo razgovarati na osnovi strucnih i poslovnih principa, ali to je sad kasno jer vlak je napustio stanicu. Koper je vec daleko ispred. To se moze oppraviti ali ce trebati puno vremena i temeljita privatizacija te ukljanjanje svih drzavnih kadrova iz luke Rijeka, jer to je rak koji je tamo metastazirao i treba ga duboko i cjelovito izrezati iz firme.

Sve je tu jasno. Pa ne moze Luka Rijeka u drzavnom vlasnistvu natjecati se s Koperom. Kad je drzava vlasnik uopce tu nije jasno za koga se radi i zasto se radi, sindikati kolo vode, firma se ne vodi dugorocno-razvojnim trzisnim kriterijima nego socijalnim kriterijima. Ulaze se u sindikate, kantine, ‘radnicka prava’, prepucava se na sastancima oko gluposti i trosi se dragocijeno vrijeme umjesto da se vrijeme ulaze u planove, investicije, tehnologiju za brzi obrtaj tereta i poboljsanje usluge, u marketing da se privuce vise tereta i sl. Da ne spominjem uopce cinjenicu da politicki nominiran menadzment nikad nije polucio dobre rezultate i nikada nece. Kada je drzava vlasnik necega sto posluje na konkurentnom trzistu kao sto je trziste luka, transporta i manipulacije tereta – to odmah znaci da ce taj posao propasti. Jer kad je drzava vlasnik onda zapravo nitko nije vlasnik. Iz rijecke luke se toliko pokralo, iznosile su se vrece tereta i ne znam ceka, krale su se banane s brodova, iznosile ogromne kolicine dobara, nije se nista ulagalo. Koji ce medjunarodni partner poslati svoj brod u takvu luku? Tek nedavno se u luci Rijeka pocelo razgovarati na osnovi strucnih i poslovnih principa, ali to je sad kasno jer vlak je napustio stanicu. Koper je vec daleko ispred. To se moze oppraviti ali ce trebati puno vremena i temeljita privatizacija te ukljanjanje svih drzavnih kadrova iz luke Rijeka, jer to je rak koji je tamo metastazirao i treba ga duboko i cjelovito izrezati iz firme.

New Report

Close