Kako je Air Serbia “otela” Croatiji Airlines New York

Autor: Poslovni.hr , 08. veljača 2016. u 12:15
Foto: Borna Filic/PIXSELL

Beograd se, što je i bio plan Etihada, polako ali sigurno pretvara u zračno čvorište jugoistočne Europe za transkontinentalne letove.

Air Serbia, nasljednik nekadašnjeg JAT-a i kompanija u kojoj od 2013. godine 49 posto vlasništva pripada Etihadu, nacionalnoj aviokompaniji Ujedinjenih Arapskih Emirata, a većinski paket od 51 posto je i dalje u vlasništvu Srbije, od lipnja ove godine počinje letjeti na relaciji Beograd-New York.

Kako arapski Etihad postaje suvlasnik i nekih drugih regionalnih aviokompanija po Europi, sa sve više linija, Beograd se, što je i bio plan Etihada, polako ali sigurno pretvara u zračno čvorište jugoistočne Europe za transkontinentalne letove, piše Novi list.

Osim što je već povećala broj letova u mnoge europske destinacije, Air Serbia dvaput dnevno leti i na relaciji Beograd-Zagreb, a s novom će linijom za New York zasigurno postati daleko važnijom destinacijom od Zagreba, u kojem sve bitne institucije kažu da im je godinama jako stalo da se i iz Zagreba leti direktno za SAD, i obrnuto, ali, eto, ništa nije učinjeno da se to i dogodi.

Tek je ovih dana, vjerojatno potaknut najavom prvih letova iz SAD-a u Beograd u lipnju, hrvatski veleposlanik u SAD-u Joško Paro otkrio da se "intenzivno razgovara o uvođenju direktne avio linije između SAD-a i Hrvatske", o čemu, međutim, naše Ministarstvo prometa, Ministarstvo turizma niti državni avioprijevoznik Croatia Airlines, kako su nam odgovorili – ne znaju ništa.

"Veleposlanstvo je pokrenulo razgovore s važnim igračima kako bismo istražili mogućnosti uspostave direktnih letova za Hrvatsku. To će, između ostalog, zahtijevati i izradu nezavisne studije isplativosti takvog projekta, koja bi mogla potvrditi interes putnika i odgovoriti na pitanje je li takvo nešto isplativo za kompaniju koja bi letove obavljala. Učinit ćemo sve ne bismo li ostvarili tu ideju", kazao je Paro prije nekoliko dana, ne otkrivajući s kojim se »igračima« pregovara. Razgovori s mogućim partnerima koji bi letjeli iz SAD-a, dodao je Paro, nisu potaknuti polijetanjem Air Serbije za New York nego zato što hrvatska Vlada oko toga posljednjih godina nije učinila baš ništa.

I nije, no Zagreb smatra kako nije riječ o njegovom, prije svega političkom propustu, već Air Serbia zahvaliti treba silnom oprostu dugova od strane države. Kako se može čuti, prošle je godine Srbija svojoj kompaniji oprostila gotovo 40 milijuna dolara dugovanja, dok naš Croatia Airlines sva davanja mora podmirivati, a još mu i EU »kreše krila« svojim pravilima. Izvori iz Srbije špekuliraju da je tamošnja vlada Naftnoj industriji Srbije, osim toga, naredila da Air Serbiji prodaje gorivo po upola nižoj cijeni, pa je i to razlog, kaže Zagreb, što Air Serbia može, a mi ne možemo poletjeti preko oceana.

"Tržišna je utakmica iz navedenih razloga neravnopravna, a čak se i srbijanski mediji odnosno javnost, dižu na noge protiv aranžmana s Etihadom. Croatia Airlines, u situaciji u kakvoj jest, nema mogućnosti, prije svega aviona, da bi letjela direktno u SAD, o čemu ne može niti razmišljati jer zbog pravila EU-a kapacitete mora još i smanjivati", kažu upućeni u zbivanja na aviotržištu. Croatia Airlines aviona za takve letove, napominju, nema, niti novca da ih nabavi odnosno unajmi, i sve svoje obaveze državi, za razliku od Air Serbije, mora u cijelosti ispunjavati.

 

Komentirajte prvi

New Report

Close