Isplativost privremenog zapošljavanja

Autor: Darko Bičak , 26. listopad 2007. u 06:30

Modalitet privremenog zapošljavanja ovisi o vrsti tvrtke i poslovanja, no radnike je preko agencije isplativo uzeti do deset mjeseci

Tržište radne snage u Hrvatskoj sve je fleksibilnije, a stručnjaci tvrde da će u nadolazećem razdoblju biti još i više. “Ne postoji više doživotno zaposlenje, ako je ikada i postojalo”, kaže Kristijan Došen, direktor jedne od najvećih hrvatskih tvrtki za posredovanje u zapošljavanju, SmartFlex. Došen je iz Nizozemske iako hrvatskih korijena, on je Nizozemac koji u Hrvatskoj pokušava primijeniti dobru poslovnu praksu u upravljanju ljudskim resursima iz njegove druge domovine. Kao primjer za ono što on u Hrvatskoj želi promovirati, privremeno zapošljavanje, navodi slučaj Nizozemske gdje je takav vid zapošljavanja u Europi najrazvijeniji, a što je rezultiralo najmanjom stopom nezaposlenosti u Europskoj uniji. Došen pojašnjava da u Nizozemskoj postoji oko tisuću agencija za posredovanje u zapošljavanju, od kojih su mnoge mikro-specijalizirane za pojedine segmente tržišta. Za razliku od toga, u Hrvatskoj djeluje njih oko 20 od čega je svega desetak “ozbiljnih”. Koliko je to u Europi veliki biznis, dovoljno pokazuje činjenica da pet najvećih nizozemskih agencija u gotovo svakom tamošnjem gradu ima 10 do 15 filijala, gotovo kao što je u Hrvatskoj situacija sa sveprisutnim kladionicama. “Prema istraživanju koje provodi krovna udruga nizozemskih agencija za privremeno zapošljavanje – ABU, o troškovima stalnog i privremenog zapošljavanja, privremeno zapošljavanje je tvrtkama mnogo isplativije na kraće razdoblje. Samo prije desetak godina to razdoblje je iznosilo šest mjeseci, no s napretkom i suvremenim odnosima na tržištu, koji su rezultirali i promjenom zakona, to danas iznosi do 10 mjeseci”, kaže Došen. ABU je za to naručila istraživanje od IBM Business Consulting Services koji su na reprezentativnom uzorku tvrtki proveli istraživanje. Projekt se bazira na razlikama u troškovima između stalnog i privremenog zaposlenika koje pokazuju da je ukupan trošak za novog zaposlenika u prvoj godini znatno veći od onog koji je “unajmljen” preko agencije. Razlika između prethodnog i sadašnjeg istraživanja je što se sada koristila kvantitativna metoda i što se uspoređuju privremeni i posao na određeno vrijeme.

Prema toj analizi, privremeni zaposlenici su zanimljiviji mnogim organizacijama od zaposlenika na određeno vrijeme zbog veće jednostavnosti i fleksibilnosti koju mogu ponuditi zapošljavajućoj tvrtki. Došen kaže da je jednostavnost najbitnija kada se razmišlja o privremenom zapošljavanju preko agencije, dok su troškovi u tom slučaju tek sekundarna preokupacija. No osim jednostavnosti, tu je riječ i o troškovima koji su u slučaju privremenog zapošljavanja bitno niži zbog niskih početnih troškova (oglas u tiražnim novinama, selekcija, utrošeno vrijeme, pogrešan odabir kandidata) i većem broju produktivnih sati koje prema istraživanju ima privremeni radnik nego direktno zaposleni na određeno vrijeme. Period za koji su ukupni troškovi privremenog zaposlenika niži izrazito ovisi o tipu organizacije, a u konkretnom slučaju, prema istraživanju IBM Business Consulting Services, to je u prosjeku iznosilo 10 mjeseci. Stručnjaci za ljudske resurse kažu da je u slučaju ako su poslodavcu jedino bitni trenutni niži troškovi za zaposlenike u svakom slučaju jeftinije uposliti radnika, agencijska provizija svakako viša od same satnice. Do razlike dolazi u samom procesu poslovanja jer tvrtka i agencija dijele rizik za konkretnog radnika, selekciju vrši konkretna agencija, a ako radnik oboli ili ne zadovoljava očekivanja poslodavca – agencija osigurava pod istim uvjetima zamjenskog radnika. No takvi slučajevi zamjenskih radnika vrlo su rijetki jer je svakoj agenciji u interesu da ima samo kvalitetne ljude koje šalje poslodavcima zbog samog rejtinga agencije i povjerenje poslodavaca o kojem pak ovisi njihovo poslovanje u budućnosti.

U Nizozemskoj zbrinjavaju, u Hrvatskoj zapošljavaju

Smart Group došla je u Hrvatsku tijekom 2002. godine kao podružnica Nizozemske tvrtke specijalizirane za tzv. outplacement – plansku sistematičnu potporu i savjetovanje zaposlenih koji su prinuđeni napustiti određeno radno mjesto da bi im se pomoglo da u što kraćem roku nađu novo i odgovarajuće radno mjesto. No kako objašnjava Kristijan Došen, uvidjelo se da je za tako nešto u Hrvatskoj još prerano, ali da istovremeno postoji velika rupa u segmentu zapošljavanja. Stoga je krajem 2004. godine osnovana tvrtka SmartFlex koja je, kao i sva ostala konkurencija iz EU koja je došla u našu zemlju, uvela mnogobrojne inovacije u toj branši. Tvrtka danas posluje preko svoje 3 poslovnice, a u planu je i širenje u Hrvatskoj.

Komentirajte prvi

New Report

Close