Inin prijedlog odgovara i drugim naftnim kompanijama

Autor: Snježana Vujisić Sardelić , 24. kolovoz 2009. u 22:00

Inin prijedlog je najosjetljiviji u dijelu primjene diferenciranih cijena ovisno o lokacijama benzinskih postaja jer regulator mora voditi računa da, konkretno Ina, time ne zlorabi svoj tržišni položaj

Ministarstvo gospodarstva ipak nije u ponedjeljak iznijelo svoj stav o Ininu prijedlogu za promjenu Pravilnika o izračunu cijena derivata. “Prijedlog ćemo analizirati popodne i usporediti ga sa sličnim primjerima u EU, a u utorak ujutro ćemo se još dodatno konzultirati s Inom da bismo do kraja dana imali usuglašen model”, rekao je u ponedjeljak Damir Polančec, potpredsjednik Vlade i ministar gospodarstva prilikom obraćanja novinarima nakon posjeta slovačkog ministra gospodarstva.

Cijene
Tako se još ne zna kako će u konačnici izgledati novi prijedlog pravilnika kojim će se regulirati cijene benzinskih i dizelskih goriva u Hrvatskoj. Prodavateljima i Ministarstvu je vjerojatno najmanje sporan prijedlog da obračunsko razdoblje promjene cijena skrati sa 14 na sedam dana iako je tu prije svega riječ o psihološkom efektu – manjih, ali zato češćih oscilacija cijena, što je bio slučaj prije nego što se izmjenom pravilnika to razdoblje svojedobno produžilo na 14 dana. Na kraju će to samo značiti da prodavatelji potencijalno mogu dizati/spuštati cijene četiri puta mjesečno. Inin prijedlog je najosjetljiviji u dijelu primjene diferenciranih cijena ovisno o lokacijama benzinskih postaja i njihove frekvencije jer regulator mora voditi računa da, konkretno Ina, time ne zlorabi svoj visokovladajući položaj na štetu konkurencije ili potrošača pa je vjerojatno to i razlog zbog kojeg će Ministarstvo tražiti dodatne konzultacije s Inom o lokaciji i namjeravanim omjerima diferencijacije. Ako je suditi prema nekim neslužbenim stavovima, ostali trgovci naftnim derivatima u Hrvatskoj nemaju prigovora na Inin prijedlog, pod uvjetom da regulator vodi računa o zaštiti tržišne utakmice. Međutim, načelno poručuju da bi za njih bilo najbolje da se formiranje cijena u potpunosti prepusti tržištu jer je ono u Hrvatskoj, kažu, jako regulirano. No na upit da daju svoje mišljenje o konkretnom Ininu prijedlogu, u Tifonu su poručili da ne komentiraju “medijske napise”, dok su u OMV-u rekli kako oni “kao kompanija koja je uvrštena na burzu ne komentiraju Vladine odluke i poslovne poteze drugih kompanija”. Pozivajući se na praksu u drugim zemljama, u Lukoilu pak smatraju da je primjena različitih cijena ovisno o procjeni prodavatelja vrlo logična jer trgovac tako lakše kombinira prihode i svoje marže, odnosno zaradu.

Trošarine
Međutim, trgovcima nije posve jasan dio prijedloga u kojem bi se u slučaju značajnih oscilacija cijena na tržištu prilikom korekcije cijena radile dodatne konzultacije s regulatorom, odnosno ne znaju hoće li se taj prijedlog odnositi na sve trgovce i time se unijeti u pravilnik ili će se odnositi samo na Inu (s obzirom na njezin tržišni udio i vlasničku strukturu). U tom se slučaju, smatraju oni, javlja dilema tko će s kim pregovarati i tko će se za koga boriti, pri čemu se vjerojatno aludira na personalne veze predstavnika regulatora i Ine. Inin prijedlog je inače neutralan na trošarine jer su one fiksne i iznose 1,65 kuna za litru prodanoga benzinskog goriva i 1 kunu za litru dizelskog.

Bez prepreka

Objava ugovora s Molom?
Predsjednica hrvatske Vlade Jadranka Kosor u ponedjeljak je u izjavi za medije ispred Banskih dvora potvrdila da se Vladin odgovor vezan uz Inin prijedlog može očekivati danas. Upitana hoće li se objaviti ugovor potpisan s Molom, premijerka Kosor kazala je kako osobno nema razloga biti protiv toga da se taj ugovor objavi. “O tome ću razgovarati s predsjednikom Stjepanom Mesićem već ovih dana jer ima nekoliko pitanja o kojima moramo razgovarati”, istaknula je dodavši kako nema nijednog razloga da se taj ugovor ne objavi.

Komentirajte prvi

New Report

Close