Iako Vlada na vodu u boci sve manje troši, ipak natječaj

Autor: Suzana Varošanec , 18. lipanj 2012. u 17:30

Lani se u Banskim dvorima raspravljalo o vodi u kontekstu štednje, a ove godine o reklamnoj strani

Premijer Zoran Milanović je iz Podravke koju je posjetio u Koprivnici prošlog petka poručio svim proizvođačima i punjačima vode za piće u bočicama da računaju na ravnopravnost u tržišnoj utakmici kad je riječ o Vladinoj nabavi tog pića. Objašnjavajući odluku da Vlada neće reklamirati poznate brendove vode Milanović je naveo da je Podravka jedan od 15 do 20 proizvođača i punjača vode za tržište, a da voda na stolove Vlade dolazi putem javne nabave.




Zanimljivo je i da se prošle godine raspravljalo o vodi, ali u kontekstu novca koji treba štedjeti u nabavi, a ne o reklamnoj strani priče. Vlada Jadranke Kosor nije bila rasipna kad je riječ o trošku za konzumaciju flaširane vode. Čini se i da je aktualna Vlada premijera Zorana Milanovića manje žedna, a više orijentirana da svima osigura jednak pristup Vladinom stolu u ravopravnoj tržišnoj utakmici. Kosoričina Vlada je tako u 2011. za nabavu vode za piće u bocama potrošila 19.618,78 kuna, a Milanovićeva je u prva tri mjeseca ove godine imala trošak od svega 3333 kune. Podatke nam je iznijela zamjenica glasnogovornice Vlade Dubravka Belas. Ako bi se tim tempom nastavilo piti flaširanu vodu u Vladi na kraju ove godine trošak bi iznosio oko 12 tisuća kuna. No, iako se sudeći po slaboj konzumaciji tog artikla u Banskim dvorima domaća industrija vode ne može pomoći ipak se sve s razlogom zakuhalo na pitanju čiji je brend vidljiv na stolu tijekom Vladinih sjednica.

Ranijih godina to je bila Jana Ivice Todorića, a onda je prije dvije godine na stol počela stizati Podravkina Studena. Početkom prošle godine bivša je Vlada za Studenu u bočicama za sva ministarstva namjeravala platiti 2,2 milijuna kuna, a nikad nije objavljeno kako je završila ta nabava i tko se sve žalio. Milanovićeva Vlada je nastavila koristiti isti artikl, pa se time pohvalio i Jorn Pedersen, član Uprave Podravke. Mogu samo reći da su u Vladi izabrali najbolji proizvod, rekao je Pedersen u intervjuu za Poslovni dnevnik. Dodao je da u Hrvatskoj nema monopola, “ako se Jana pila u Vladi dugi niz godina, u redu je da se sad pije Studena”. No čini se da bi treći igrač – Atlantic Grupa Emila Tedeschija koja je sredinom prošle godine kupila Kalničke vode od Badela 1862 mogla biti itekako zainteresirana. Je li se Tedeschi možda požalio na tržišnu neravnopravnost tijekom druženja s premijerom na svojem bračkom imanju? Milanović se našao na meti prozivi nekih zbog potencijalnog sukoba interesa, a moguće je i da su razgovorali u cilju jačanja tržišnog natjecanja. U to se uklapa činjenica da se Atlantic nije imao prilike javiti na posljednji Vladin natječaj za nabavu vode s kraja 2010. i početka 2011. jer tada nije bio vlasnik brenda Kala. S druge strane, državna tijela i ne smiju favorizirati svoju kompaniju jer je to suprotno pravilima o javnoj nabavi i tržišnom natjecanju, pa je zbog kritika vjerojatno došlo do najnovije odluke Vlade da će se na njezinim sjednicama ubuduće služiti samo voda u bokalu. Kako je rekao premijer na sjednici prošlog četvrtka, ukida se voda iz bočica na kojima se vidi brend proizvođača jer to daje besplatnu reklamu. Drugi dan je posjetio Podravku i zapravo ponovio loše vijesti za tu koprivničku kompaniju u djelomičnom državnom vlasništvu: “Moja poruka je bila da nije umjetnost da ništa ne kupujemo jer onda ne bi bilo proizvodnje. Naime, kad je sjednica Vlade svaki proizvod na stolu je reklama što nije korektno, bilo da se radi o Podravci, Agrokoru ili nekoj drugoj tvrtki. Što ćemo nabavljati stvar je konkurencije i tržišne utakmice, a tu je Podravka izjednačena s ostalima.”

Upitali smo Agrokor, Podravku i Atlantic, proizvođače Jane, Studene i Kale, te HGK što misle o svemu tome, i treba li Vlada biti aktivna u promoviranju svih proizvođača i punionica? Iz Atlantic Grupe su poručili da se ravnopravnost tržišnog natjecanja, kad je riječ o suradnji s institucijama države ili tvrtkama u kojima država ima vlasnički interes, u načelu osigurava kroz proces javne nabave. “Taj postupak bi trebao jamčiti transparentnost i jednak tretman svih zainteresiranih, ne samo i primarno kad je riječ o industriji vode, nego puno šire”, stav je Atlantica. Iz Agrokora nije stigao odgovor do zaključenja broja, dok je Podravkina direktorica za odnose s javnošću Dijana Jendrašinkin rekla da čeka odgovor Uprave. “HGK smatra da svi proizvođači trebaju dobiti svoje mjesto na Vladinom stolu”, ističe Dražen Miloloža, tajnik Udruženja poljoprivrede i prateće industrije HGK. “HGK podržava stav da se pri promoviranju vode svi proizvođači jednako tretiraju”, rekao je Miloloža. HGK podsjeća na činjenicu da voda predstavlja jedan od naših najvažnijih izvoznih prehrambenih proizvoda. Ukupno se vode i mineralne vode izveze za 50 milijuna USD (2011.).

Restoran u saboru i vladi

Žitnjak glavni dobavljač
Vladin Ured za središnju javnu nabavu je u 2011. godini proveo otvoreni postupak javne nabave s ciljem sklapanja Okvirnog sporazuma za nabavu vode za piće u bocama. Nakon provedenog postupka zaključen je Okvirni sporazum s dobavljačem Žitnjak o nabavi vode za piće u bocama za potrebe restorana Hrvatskoga sabora i Vlade u iznosu od 67.216,00 kn (bez PDV-a), doznajemo iz Vladina ureda za odnose s javnošću.

Komentari (3)
Pogledajte sve

Za Janu je ta narudžba od 2,2mil beznačajna ali za ove druge je značajna. Bilo bi zanimljivo vidjeti udjele,ne bi sr čudio da Jana drži bar 80 posto tržišta..u kafićima i Konzumima je samo ona

Nemojte se ponižavati. Vratite ukradeno u RH, a ovakve pričice ostavite za malu djecu.

Bolje režite rashode tamo gdje se isplati i gdje će rezovi dati neke rezultate, ovo s vodom je neslana šala.

New Report

Close