Iako im tvrtke ne spuštaju cijenu, revizori rade u pola cijene

Autor: Suzana Varošanec , 25. lipanj 2012. u 22:00

Revizori najavljuju utvrđivanje minimalne naknade prema duljini posla i veličini tvrtke

Uprava Autoceste Rijeka-Zagreb (ARZ) procijenila je da vrijednost revizije njezinih financijskih izvješća za poslovanje u ovoj godini iznosi 250.000 kuna, isto kao i lani. Istu kompaniju revizija je posljednjih godina stajala 30-ak posto jeftinije. Potvrda je to, smatraju neki, da kompanije nevoljko obaraju cijenu posla revizora. Mišljenje revizora i te kako im je važno, najviše zbog povjerenja banaka i ostalih korisnika revidiranih financijskih izvješća. S druge strane, od početka krize revizorske su naknade praktički prepolovljene. Rješavanje tog pitanja postalo je goruće, smatra Hrvatska revizorska komora, koja će, doznajemo, ove godine donijeti tarifna pravila. Pošto je kompanijska procjena u javnoj nabavi važna kao referentna vrijednost za ponuditelje, primjer Autoceste Rijeka-Zagreb može biti indikativan, to više što vjerojatno nije usamljen.

Revizori ARZ-a
ARZ-ov revizor, kako lani, tako i preklani, svoj je posao obavio po znatno nižoj cijeni. Naime, prošle je godine na ARZ-ovu natječaju za nabavu iste intelektualne usluge pobijedio Erste&Young d.o.o. Zagreb. Za reviziju izvješća u 2011. tako je sklopljen ugovor na iznos od 184 tisuće kuna. U 2010. godini ugovor je sklopljen s BDO-om Croatia, a naknada je iznosila 170 tisuća kuna. Za aktualni tender Autocesta Rijeka-Zagreb prikuplja ponude još nekoliko dana, a kriterij je najniža cijena. Kako je posao procijenila na istih 250 tisuća kuna, a to je za trećinu više od cijene ostvarene posljednjim nadmetanjem u javnoj nabavi, pitanje je što je rukovodilo kompaniju da ostane pri staroj procjeni koju je tržište na svoj način već dvije godine demantiralo. Odgovor koji smo dobili iz ARZ-a pokazuje da praktički nikakvu važnost nema cijena iz ponude koja je u prošlogodišnjem postupku javne nabave bila prihvaćena jer je najpovoljnija nego su ključni veličina društva čije financijske izvještaje treba revidirati i opseg revizorskog posla. “Procijenjena vrijednost javne nabave od 250 tisuća kuna proizlazi iz procjene veličine našeg društva, odnosno predvidiva opsega revizijskog posla koji proizlazi iz obima stavaka koje su predmet revidiranja”, stoji u odgovoru.

Jeftini, a oštri
Autocesta Rijeka-Zagreb plaća posljednih godina sve nižu revizijsku naknadu, što svjedoči o velikoj tržišnoj utakmici među revizorima.Redovito to ispadne znatno niže u odnosu na kompanijsku procjenu. Kako su s različitim revizorima po pravilima javne nabave na koncu i potpisani ugovori po znatno nižim cijenama od procijenjene, sa zanimanjem se prati što će donijeti aktualni tender. Iz podataka koje smo dobili razvidno je da je ARZ vrijednost revizijskih usluga u 2009. procijenio na 400 tisuća kuna, u 2010. na 280 tisuća, a 2011. i 2012. godine na 250 tisuća. Pritom se ugovorena usluga na temelju najbolje ponude ipak znatno razlikovala. ARZ je 2009. imao najpovoljniju ponudu od tvrtke BDO Revizija Zagreb d.o.o. te je za reviziju tada platio 278 tisuća kuna naknade. U 2010. ugovor je sklopljen s BDO-om Croatia, ali je naknada bila za čak sto tisuća niža. Zanimljivo je da je taj od ARZ-a najslabije plaćeni revizor prvi upozorio na velike probleme kompanije u servisiranju obveza: u 2012. dospijeva 634 milijuna kuna kredita, u 2012. još 2,5 milijardi kuna, rekao je revizor uz tvrdnju da zbog poslovnih gubitaka tvrtka neće moći ispuniti obveze bez pomoći vlasnika, što znači u ovom slučaju obvezu države. S obzirom na to da je Erste&Young d.o.o. Zagreb revizorski posao lani obavio za 184 tisuće kuna, to pokazuje da se cijena prilično spustila.

Struka za promjene
Predsjednik Hrvatske revizorske komore Zdenko Balen tvrdi da je od početka krize zabilježen pad naknada za reviziju i do 50 posto. Objasnivši da je to rezultat opće krize, upozorio je i na to da zbog krize dolazi i do nelojalne konkurencije, pa i dampinške borbe među revizorskim tvrtkama. Balen smatra da je jedan od glavnih krivaca Zakon o javnoj nabavi. “Natječaji prisiljavaju revizorske tvrke da nude sve niže cijene, a rješenje je da se u zakonu kod te usluge kao kriterij definira ekonomski najpovoljnija ponuda, što je kombinacija cijene i tehničkih uvjeta”, kaže Balen. Za 30 posto pada cijena, smatra Balen, krivci su unutar revizijske profesije. Službi nadzora Komore stižu prijave za damping i takve će slučajeve istražiti i sankcionirati, što će u konačnici, kada se damping utvrdi, rezultirati stegovnim postupkom. Komora će donijeti pravila kojima će u obavljanju revizije malog, srednje velikog i velikog trgovačkog društva utvrditi minimum vremenskog angažmana stručnog osoblja, te će iz toga proizaći koja bi trebala biti projicirana minimalna naknada za obavljanje revizije. “Cilj nam je razviti struku i kroz ta pravila. Na to nas tjeraju nazadovanje financijskog položaja i materijalo-financijski problemi koji su se pojavili. Neovisnost revizora postaje upitna ako je ugrožena njegova financijska stabilnost. Revizori nisu bogati, oni se ubrajaju u krug niže granice sredjeg sloja”, navodi predsjednik Hrvatske revizorske komore koji zbog općeg gospodarskog interesa pokreće i inicijativu protiv smanjivanja broja obveznika revizije nakon ulaska RH u EU.

Komentari (1)
Pogledajte sve

Ako revizori zaista utvrde metodologiju i minimalne iznose naknade za obavljanje svojih poslova, bilo bi nužno da istovremeno utvred e i objave stički kodeks kojim bi propisali najduže razdoblje u nutar kojeg smiju kontinuirano obavljati reviziju za istog klijenta.

New Report

Close