HUP izlazi pred Vladu s Babićevim projektom uvođenja flat-tax sustava

Autor: Marina Klepo , 23. veljača 2006. u 06:30

Ante Babić, glavni autor HUP-ove reforme, prije dvije godine prvi je Vladi predložio uvođenje jedinstvene stope poreza

Ideja o uvođenju jedinstvene stope poreza, koja se već dvije godine učestalo nameće u javnim raspravama, uskoro će biti ponovno aktualizirana. Bit će to glavna tema Dana poduzetnika, tradicionalne godišnje manifestacije Hrvatske udruge poslodavaca (HUP), koja će se održati početkom ožujka. Kako se neformalno može saznati, u suradnji s američkom agencijom za međunarodni razvoj USAID, HUP priprema projekt sveobuhvatne porezne reforme čija će bit biti uvođenje tzv. flat tax sustava. Cilj reforme je pojednostavljivanje sadašnjeg poreznog sustava, što uključuje i ukidanje brojnih poreznih olakšica koje su uvedene proteklih pet-šest godina otežavajući funkcionalnost i transparentnost sustava. Glavni autor porezne reforme HUP-a je Ante Babić, bivši državni tajnik Središnjeg državnog ureda za razvojnu strategiju, koji je prije dvije godine prvi izišao s idejom uvođenja jedinstvene stope poreza pozivajući se na primjer Slovačke. No njegov prijedlog tada nije naišao na plodno tlo, osobito u Ministarstvu financija, iako premijer Ivo Sanader voli koketirati s idejom flat-taxa i u mnogim prigodama nagovještva mogućnost da bi jednog dana i Hrvatska mogla uvesti taj sve popularniji porezni sustav među tranzicijskim zemljama. Ideja flat-taxa zacijelo nije bila jedini razlog zašto je Ante Babić imao teškoća u komunikaciji s izvršnom vlasti i proljetos je razriješen funkcije državnog tajnika. Vladina obećanja o novom angažmanu (član Uprave Croatia osiguranja) pokazala su se kao lažna utjeha pa je Babić na koncu osnovao vlastitu tvrtku “Sigma savjetovanje” i okrenuo se privatnom biznisu. Prvi važniji posao kojeg je dobio kao privatni konzultant upravo je izrada porezne reforme za HUP koju će ta organizacija, uime poslodavaca, zastupati pred Vladom.
Neovisno o tome kako će proći taj službeni prijedlog poslodavaca, javnosti će svakako biti zanimljiva činjenica da nakon neuspjelog prvog pokušaja isti autor priprema isti prijedlog za istog klijenta. No Babić se ne zamara tim detaljem.
“Posao sam dobio na javnom natječaju kojeg je raspisao USAID. U natjecanju s drugim ponudama, uključujući Ekonomski institut i Institut za javne financije, moj je prijedlog ocijenjen najprihvatljivijim”, objašnjva Babić dodajući kako je njegova prednost bila upravo u tome što je već imao pripremljene analize pa je mogao ponuditi povoljnije rokove izrade projekta.
Prednost mu je vjerojatno bila u tome što se već prije imao prilike upoznati s predstavnicima USAID-a jer je s tom agencijom surađivao za vrijeme rada u Vladi. U njegovu odnosu prema samom projektu ipak je vidljiva promjena statusa do koje je u međuvremenu došlo. “Nisam se ovog projekta prihvatio zato što sam opsjednut poreznom reformom već zato što sam posao dobio na natječaju”, odlučan je Babić.

Kurtoazna podrška
O detaljima porezne reforme ne želi govoriti jer, kako kaže, to je njegova obveza prema poslodavcu. No za koji tjedan detalje će prezentirati vodstvo HUP-a uključujući glavnog direktora Đuru Popijača i istaknutije članove poput Damira Kuštraka, predsjednika uprave Medike i bivšeg zamjenika ministra financija. Njegov angažman oko tog projekta različito se interpretira jer su upravo za vrijeme bivše Vlade, kada je Kuštrak bio zamjenik ministra financija, uvedene brojne olakšice i značajno se iskomplicirao porezni sustav. Time se dovodi u pitanje i njegova vjerodostojnost. Neovisno o tim “osobnim pričama”, međutim, malo je izgledno da će Vlada prigrliti prijedlog HUP-a. U najboljem slučaju, moguća je načelna i kurtoazna podrška. Tome je više razloga. Prije svega, HDZ-ova vlada nije sklona tako radikalnim potezima kao što je uvođenje jedinstvene stope poreza. Ako bi se uvela ista stopa poreza na dobit dohodak i PDV od, primjerice, 19 ili 20 posto to bi imalo značajne socijalne reperkusije. Vlada se tome nije bila spremna izložiti čak ni u mnogo akutnijim situacijama kao što je reforma zdravstva. Osim toga, da je Vlada imala ozbiljnu namjeru uvesti flat-tax sustav, ne treba sumnjati da bi iz marketinških razloga nastojala to predstaviti kao vlastiti projekt. A možda će to učiniti u predstojećoj predizbornoj kampanji. Pritom se valja podsjetiti da je na početku mandata ministar financija Ivan Šuker vrlo ambiciozno krenuo u poreznu reformu kojoj je cilj bio upravo pojednostavljivanje sustava.

Pasivizacija
No dugu lista prijedloga radne skupine na kraju toliko skratio da od reforme nije bilo ništa. To svakako ne treba obeshrabriti HUP da pred Vladu izlazi sa svojim inicijativama, protuprijedlozima ili običnim komentarima potičući je da vodi više računa o poslovnom okruženju i konkurentnosti ekonomije. Štoviše, više zabrinjava potpuna pasivizacija poslodavačkih udruga u posljednjih godinu dana uključujući HUP i Vijeće za nacionalnu konkurentnost.

Neizvjestan prihodovni efekt flat-taxa

Kao prednosti flat-tax sustva njegovi zagovornici izdvajaju veću učinkovitost i rast poreznih prihoda, brži rast ekonomije, smanjenje distorzija i sivog tržišta. Od 1994. godine, kada je Estonija prva uvela flat-tax sustav, devet zemalja istočne i srednje Europe krenulo je istim putem, a za taj korak priprema se i susjedna Slovenija. Njihova su se iskustva pokazala uglavnom pozitivna, iskusile su manju poreznu evaziju, rast prihoda, pojeftinjenje sustava, a stranim ulagačima postale su mnogo atraktivnije. No analiza MMF-a je pokazala kako nema čvrstih dokaza da je upravo porezna reforma rezultirala povećanjem prihoda i bržim rastom, već je to tek dio obuhvatnijih reformi koje su dovele do ukupnog ekonomskog prosperiteta. Za Hrvatsku, koja i dalje ima veliki proračunski deficit i visoku javnu potrošnju teškoće u procjeni prihodovnog efekta uvođenja jedinstvene porezne stope mogle predstavljati osobito veliki izazov, kako za kreatore porezne reforme, tako i za Vladu.

Komentari (5)
Pogledajte sve

Teorija je da razlicite porezne stope u razlicitim granama usmjeravaju sredstva u one grane koje imaju manju poreznu stopu iako za to nema nikakve ekonomske opravdanosti. Na taj nacin ekonomska ucinkovitost je niza zato jer djelatnosti koje donose realno manju dodanu vrijednost radi poreza dolaze u losiji polozaj.
Takodjer flat-tax, ako se ne varam, iskljucuje progresivnu poreznu stopu. Problem progresivne porezne stope je sto smanjuje poticaje onima najproduktivnijima zato jer imaju manju nagradu za to (zato jer na vecu zaradu placaju i vece poreze).
Postoji jako puno literature koja govori o ovome.
Koliko sam ja shvatio, ovi sto zagovaraju flat-tax nisu protiv provodjenja socijalne politike (iako im se to stalno imputira). Oni se samo zalazu da se socijalna politika ne provodi preko poreznog sustava (jer to iskrivljuje ekonomsku efikasnost pojedinih djelatnosti), vec zele da se socijalna politika provodi raspodjelom sredstava prikupljenih flat-taxom gdje bi vise naravno islo siromasnijima. Po teoriji ovo ne iskrivljava toliko ekonomsku efikasnost.
Takodjer, flat-tax je jako praktican za racunanje i provodjenje poreza i poreznog sustava u praksi sto nije zanemarivo.
Isprika ak sam nes krivo shvatio[smiley2]

Meni još uvijek nije jasno što bi dobili ovim flat tax-om. Sve mi je nekako u domeni špekulacija tipa “uvedimo flat tax pa ćemo imati veći rast”. Nitko ne kaže ZAŠTO bi flat tax trebao donijeti veći rast. Kažu jednostavniji je izračun i manje je mogućnosti rupa. Pa ne znam baš, meni ni ovaj sustav nije toliko kompliciran, teže mi je popamtiti za što sve imam pravo na olakšicu. A kad se država vara to baš i ne ide preko papira (barem moja percepcija) nego odeš digneš npr..stambeni kredit kod banke koja ti da najviše keša i platiš ljude na ruke. Tko to može kontrolirati?

Tko kome namjesta posao o ovoj prici nije bitno,bitno je to da na mala vrata se zeli uvesti “argentinski model” drzave iliti tko ima imat ce jos vise a tko nema imat ce jos manje.Cijela strategija od osnutka Hrvatske se svodi na davno zacrtane ciljeve a ovo ce biti konacni obracun sa Hrvatskom kakvom smo je zeljeli imati.

Nisam se za ovo borio a jos manje sanjao.

Svima koji se bave porezom je jasna steta za cijelu ekonomiju (pa tako i bogate i siromasne) od koristenja poreza kao sredstva preljevanja od bogatijih prema siromasnijima. Socijalna politika da, ali ne putem poreza. Neka se onda iz prikupljenih sredstava siromasnima daje vise, a ne da imaju manje poreze.

New Report

Close