Hrvatsko tržište električnih vozila živnut će tek kada krenu poticaji

Autor: Sandra Mikulčić/VL , 29. lipanj 2017. u 22:00
Renault, europski lider na tržištu električnih vozila, napokon je takve modele Twizy, Zoe i Kangoo Z.E. ponudio i u Hrvatskoj

Neslužbeno se govori da bi poticaji na električna vozila i plug-in hibride u nas trebali krenuti početkom 2018.

Renault, europski lider na tržištu električnih vozila, napokon je svoje automobile pogonjene električnom energijom ponudio i u Hrvatskoj. Twizy, Zoe i Kangoo Z.E.

Čekali su, naime, da se i kod nas ispune preduvjeti za uvođenje takvih modela u ponudu. Tu se, prije svega, misli na barem djelomično izgrađenu mrežu punionica za električna vozila, na rušenje mitova o električnim vozilima kao neupotrebljivima u realnim uvjetima te na državne poticaje za ekovozila.  Prihvaćanjem Pariškog sporazuma Hrvatska je otklonila prvu barijeru, jer ovaj nam sporazum propisuje konkretan broj i vrstu punionica koje Hrvatska treba izgraditi. Istim se sporazumom Hrvatska obvezala da će do 2030. godine za 40 posto sniziti ispust stakleničkih plinova. 

Ne ide nam baš…
No, zasad nam ne ide dobro – količinu ispusta plinova ne samo da ne smanjujemo, već je povećavamo. Električni automobili, dakle vozila koja u prometu ne emitiraju štetne plinove, u toj bi misiji trebali pomoći. Treći preduvjet za ozbiljan ulazak električnih automobila na naše tržište su poticaji za kupnju vozila na struju. Službeno još nema potvrde, no neslužbeno se govori da bi poticaji na električna vozila i plug-in hibride trebali krenuti početkom 2018. Ta bi mjera svakako pomogla tržištu ekoloških vozila, jer ona su u startu skuplja od benzinske i dizelske konkurencije, a s poticajima u mnogim europskim zemljama stoje kao i modeli s motorima s unutarnjim izgaranjem. "Subvencije za električna i hibridna vozila potaknule su prodaju i 2014. i 2015.

U Europi je svaki četvrti prodani električni automobil Zoe. Ovaj 408,4 cm dug pripadnik B segmenta najprodavaniji je električni automobil u Europi. Potpuno je upotrebljiv u gradskim, ali i međugradskim uvjetima, jer ima autonomiju od 400 km po NEDC ciklusu, odnosno 300 u realnom prometu", pojasnio je Aleš Antlej, Renaultov product manager za električna vozila.  Punionica je i u Hrvatskoj sve više. Trenutno ima 125 mjesta za punjenje, na 95 punionica u 65 gradova. HT-ova mreža punionica Puni.hr pokriva 50% tržišta, a za korištenje je potrebna pre-paid kartica. Pristup svojim punionicama HT je jedini omogućio i preko SMS-a. Tarifni sistem uskoro bi trebao biti personaliziran, ovisno o potrebama svakog pojedinog korisnika.

Zelena tarifa
HEP je diljem Hrvatske postavio oko 50 javnih punionica Elen, a zasad besplatnih. Razumljivo, neće takva moći i ostati, a naplata će krenuti kad se usluga potpuno formira. Kako bi električna energija kao energent za pokretanje vozila mogla konkurirati benzinu, dizelu i plinu, trebalo bi drukčije definirati tarifni model. Konkretno, trebalo bi uvesti povoljniju zelenu tarifu za električna vozila. Trenutno, za automobil koji se puni na kućnoj utičnici na prevaljenih 100 km potroši se 10 kuna, odnosno 20 ako se puni na javnoj punionici (tamo gdje se naplaćuje).

Komentirajte prvi

New Report

Close