Hoće li benzinske postaje zamijeniti trgovine u četvrtima?

Autor: Dalibor Klobučar , 19. veljača 2008. u 06:30

U MINGORP tvrde da crpke zbog trgovine naftnih derivata neće moći udovoljiti uvjetima higijene hrane

Prijedlog novoga Zakona o trgovini, koji je Ministarstvo rada, gospodarstva i poduzetništva predstavilo 29. siječnja, propisuje da će sedam dana tjedno, 24 sata dnevno moći raditi i benzinske crpke do 80 m2 unutar zatvorenog dijela postaja. Slijedom tog stavka, propisanog člankom 60., javile su se sumnje kako će mnoge prodavaonice i trgovine u gradskim četvrtima maloprodajnom ponudom uskoro zamijeniti benzinske crpke. Štoviše, prema izvorima Poslovnog dnevnika, benzinske postaje diljem države niču “kao gljive poslije kiše”. Tragom te informacije istražili smo koliko ima postaja u Hrvatskoj, te koliko od njih udovoljava uvjetima novog Zakona i hoće li doista u skorije vrijeme postaje zamijeniti male trgovine?

Gradnja i modernizacija
Ina, najveći domaći trgovac naftnim derivatima na malo, ima 420 benzinskih postaja i ove će godine sagraditi i modernizirati ukupno 10 crpki, no kompanijski glasnogovornik Bojan Vinek podsjeća kako maloprodaja nije Inin core business te dodaje da se oni kao veliki igrač na hrvatskom maloprodajnom tržištu sigurno neće okrenuti trgovini prehrambenih proizvoda. Ipak, s njim se ne slaže čelnik drugog najvećeg lanca trgovina naftnim derivatima na malo u državi – austrijskog OMV-a koji ima 54 benzinska servisa i još dva pred otvaranjem u Zagrebu i Zadru. Naime, generalni direktor OMV-a Wolfgang Ruttenstorfer tvrdi da je za svaku ozbiljnu naftnu kompaniju “zarada od derivata samo u prodaji na veliko, dok benzinske crpke povećavaju kompanijski profit većinom dodatnom ponudom”. Da je doista tako, dokazuje i potez Inina strateškog partnera Mola, koji je prošle godine tvrtku Tifon, treći maloprodajni lanac benzinskih postaja u Hrvatskoj, kupio baš zbog izvrsno pozicioniranih 36 crpki i dodatnih 20 pomno odabranih lokacija u razvoju. U Ministarstvu gospodarstva, rada i poduzetništva pak kažu da “benzinske postaje prodaju zanemariv broj konfekcioniranih prehrambenih artikala, pa nema bojazni da će one u budućnosti zamijeniti trgovine prehrambenih proizvoda.” Naime, u Ministarstvu drže da zbog svoje osnovne djelatnosti – prodaje naftnih derivata – “benzinske postaje neće moći udovoljiti općim i posebnim uvjetima higijene hrane propisanim Zakonom o hrani i pripadajućim podzakonskim aktima”.

Kapacitet trgovine
Bilo kako bilo, prema posljednjem izvještaju o prodajnim kapacitetima u trgovini na malo Državnog zavoda za statistiku u Hrvatskoj djeluje 711 benzinskih postaja, od kojih 592 imaju površinu prodajnog mjesta 659,3 m2. Ostalih 119 benzinskih crpki teoretski udovoljava članku 60. novoga Zakona o trgovini jer njihov zatvoreni prodajni prostor ne premašuje broj dopuštenih četvornih metara od 80m2. No prema informacijama plasiranim od velikih benzinskih lanaca, prodaji prehrambenih i ostalih potrepština koje smo običavali kupovati u manjim trgovinama u gradskim četvrtima eventualno će se okrenuti mali trgovci poput Crobenza, postaja Zovko ili benzinskih crpki Antunović. No tvrtka Zovko d.o.o. ima tek devet postaja: u Sesvetama, Svetom Križu, Đakovu, Mariji Bistrici, Ivancu, Lučkom, Vrbovcu, Slavonskom Brodu i Kaštel Štafiliću. Isti broj posjeduje i Crobenz, čije su crpke raspoređene u Prečkom i pokraj Velesajma u Zagrebu, Karlovcu, Glini, Donjem Srbu, Vukovaru, Dardi, i po dvije u Vrpolju. Tomislav Antonović pak u Hrvatskoj ima dva benzinska servisa, jedan u Zagrebu na Ljubljanskoj aveniji kraj centra Antunović i drugi u Sesvetskom Kraljevcu. Tek deset benzinskih postaja navedenih malih trgovaca udovoljava uvjetima članka 60. novog Zakona o trgovini i ima površinu prodavaonica na malo unutar zatvorenog dijela manju od 80m2. Naravno da tih deset postaja malih trgovaca naftnim derivatima neće ugroziti tisuće malih trgovina mješovitom robom u Hrvatskoj, no ostaje pitanje kako će se nakon izglašavanja novog Zakona veliki ponašati.

Komentirajte prvi

New Report

Close