Gubitci Delte i UA potiču konsolidaciju u SAD-u

Autor: Ksenija Končevski , 23. siječanj 2008. u 06:30

Spajanja Delte s Northwestom moglo bi potaknuti Continental na isti korak

Vodeća američka aviokompanija, United Airlines, u sklopu UAL-a objavila je gubitak za proteklo tromjesečje, a isto će, prema mišljenju analitičara, učiniti i rivalska Delta Air Lines s kojom pregovara o spajanju. To bi prema mišljenju stručnjaka moglo poslužiti kao dodatni argument za konsolidaciju u industriji, javlja agencija Bloomberg. Roditeljska kompanija Uniteda Airlinesa proteklo je tromjesečje zaključila gubitkom od 53 milijuna dolara. Podbačaj rezultata uprava pravda skupim gorivom, ali i niskim zimskim temperaturama zbog kojih je otkazano više od 1100 letova. Analitičar Merrill Lyncha Michael Linenberg procjenjuje da će ukupni gubitci aviokompanija u SAD-u za četvrti lanjski kvartal dosegnuti 450 milijuna dolara nakon što su u 2006. ostvarile prvi godišnji profit poslije pet godina gubitaka. Deltu, koja o spajanju istovremeno pregovara s domaćim rivalima Unitedom i Northwestom, podržava europski partner Air France-KLM. Konsolidacija aviosektora u SAD-u američkim bi aviokompanijama trebala omogućiti smanjenje kapaciteta i poskupljenje karata da bi prevladale 53-postotno poskupljenje kerozina u posljednjih dvanaest mjeseci. Visoki troškovi goriva oštro nagrizaju prihode Delte, Uniteda i Northwesta koji su u protekle dvije godine izašli iz stečaja. Delta je iz stečaja isplivala lani u travnju, a po združivanju s jednim od spomenuta dva avioprijevoznika prerasla bi u najveću američku aviotvrtku. Francusko-nizozemski Air France-KLM bi za tu bi transakciju, kako javljaju mediji, mogao osigurati gotovinu te pritom otežati ponude rivala, ali zauzvrat zatražiti i udio u novoj združenoj američkoj aviokompaniji. Air France-KLM već surađuje s Deltom i Northwestom u okviru Sky Team saveza avioprijevoznika. Delta o opciji spajanja s rivalskim aviokompanijama razmišlje od studenog kada je objavila stvaranje uprave, odbora i studiju konsolidacije. Uprava Delte, prema medijskim napisima, za budućeg partnera preferira Northwest, a tom su spajanju skloniji i stručnjaci, no upozoravju da bi to moglo potaknuti i rivalski Continental da potraži partnera za spajanje. “Spajanje Delte i Northwesta ima najviše strateškog smisla”, slaže se analitičar FTN Midwest Research Securitiesa Michael Derchin te objašnjava da se Deltine europske i latinoameričke i Northwestove azijske rute jedva preklapaju.

Delta i Northwest, treća i peta najveća američka aviokompanija, zajednički bi kontrolirale oko 25 posto aviotržišta u SAD. Spajanje Delte i Northwesta analitičari smatraju izglednijim, što prije svega pripisuju predsjedniku uprave Richardu Andersonu, koji je nekada sjedio u direktorskoj fotelji Northwesta, a prošloga je tjedna objavljeno da aviokompanija podržava konsolidaciju. Istoga je dana njegov kolega iz Northwesta Doug Steenland zaposlenicima poručio da aviokompanija mora “razmotriti dostupne opcije”. Zahvaljujući Andersonu, koji je u kolovozu na kormilu Delte naslijedio Geralda Grinsteina, Delti ima uvid u Northwestovo poslovanje jer je od 2001. do 2004. obnašao funkciju predsjednika uprave tog manjeg aviorivala. Spajanju Delte i Northwesta, ističu analitičari, skloniji bi bio i američki regulator regulator tržišne utakmice, no istovremeno bi moglo oživjeti i pregovore o združivanju rivalskog United Airlinesa i Continental Airlinesa iz 2006., potvrdili su poslovnom listu Financial Timesu neimenovani izvori. Analitičari, naime, ocjenjuju da bi spajanja Delte s Northwestom moglo dati zalet Continentalu da se priključi valu konsolidacije. U prilog tome govori i da je predsjednik uprave Uniteda Glen Tilton zaposlenicima prošloga tjedna rekao da chicaška aviokompanija ima priliku vezanu uz spajanja. United je, inače, drugi najveći avioprijevoznik u SAD-u, poslije American Airlinesa (u sklopu AMR-a). Northwest drži takozvani “zlatni udio” u Continentalu, što mu omogućuje da blokira neke sporazume tog houstonskog avioprijevoznika. Northwestovo spajanje omogućlo bi stoga Continentalu otkup “zlatnog udjela” za 100 dolara.




Komentirajte prvi

New Report

Close