Trgovci imaju dobre vijesti za male proizvođače – “Zero km food”

Autor: Ana Brajković , 05. prosinac 2018. u 10:15
FOTO: Ana Brajković

Stručna suradnica Poslovnog dnevnika Ana Brajković posjetila je tradicionalni godišnji sajam Food Matters Live Expo 2018, koji je održan u londonskom centru ExCeL Exhibition. Ovaj događaj organizira se jednom godišnje, a posvećen je zdravlju, kvaliteti ishrane, prehrambenoj industriji i obradi namirnica. Lokalne proizvođače hrane ohrabrit će podatak da je 55 posto kupaca spremno platiti više za “Zero km hranu” – tj. proizvode koji su uzgojeni u blizini prodajnog mjesta.

Promjene u prehrambenim navikama kupaca zadnjih nekoliko godina mijenjaju strategije proizvođača i maloprodajnih lanaca u svijetu. Danas kupci sve više pažnje obraćaju na zdravije opcije, nutritivnu vrijednost i sastav hrane te utjecaj njihovog izbora na ekologiju.

Upravo je to bio fokus prošlotjednog trodnevnog sajma Food Matters Live u Londonu gdje se preko 800 proizvođača hrane i pića predstavilo tržištu te ujedno gdje su na preko 100 radionica i seminara stručnjaci iz ovog područja predstavili trendove koji nas čekaju.

To su prije svega rast potražnje za lokalno proizvedenom hranom, jednostavnim i prirodnim sastojcima u hrani i piću, te proizvodima koji imaju ekološki prihvatljiva rješenja u pakiranju proizvoda. Uz ovo, raste i potražnja za jednostavnim rješenjima za obrok u obliku gotovih proizvoda i zdravih zakuski (eng. “snack”).

Lokalno vole stariji od 34 godine

Navedeni trendovi su vidljivi i na hrvatskom tržištu, iako će nas u punom zamahu pogoditi u predstojećem periodu jer nas čeka veći marketinški fokus na edukaciju potrošača, prilagodbu ponude zahtjevima tržišta te promje u smislu ekološki prihvatljivih rješenja pakiranja.

Prema istraživanu kompanije IRI iz 2018.godine 70% europskih kupaca radije bira lokalne prehrambene proizvode i to zbog podržavanja lokalne proizvodnje te percepcije o boljoj kvaliteti i okusu takvih proizvoda. Ujedno je 55% kupaca spremno platiti više za tzv. “Zero km food” – tj. proizvode koji su uzgojeni u blizini prodajnog mjesta.

Zanimljivo je da su osobe do 24 godine manje zainteresirane za lokalne proizvode i ekologiju te više vjeruju međunarodnim brendovima koje smatraju inovativnijima, dok oni iznad 34 godine preferiraju lokalne proizvode. Najviše se taj trend trenutno osjeti u segmentu svježih proizvoda, dok se u budućnosti očekuje da će isti taj trend biti vidljiv u pakiranim prehrambenim proizvodima.

Ključni termin je ‘free-from’

Jednostavan sastav hrane (eng.”clean label) je trend o kojemu se puno govorilo na sajmu u Londonu i koji nam pokazuje da već sada kupac traži što manji broj sastojaka u hrani koju kupuje, traži sastojke koje razumije te koji su zdravi i prirodni. Tako da hrana koja ima sastojke koji su nerazumljivi, umjetni, sintetički ili koji se tako mogu percipirati te oni koji nemaju doprinos nutritivnoj vrijednosti ili zdravlju potrošača postaje opcija koju će potrošač izbjegavati.

Samo u Velikoj Britaniji prema istraživanju Nielsen Scantrack prodaja hrane s oznakom “free-from” (znači nema nekog “lošeg” sastojka) bilježi rast u 2017.godine za 40%. Kupci do 34 godine (milenijalci) uglavnom traže isto u proizvodima kojima zamjenjuju obroke – gotova hrana i zakuska (eng. «snack»). Osim sastava proizvoda njima je bitna brzina i jednostavnost – od kupnje do konzumacije proizvoda.

Put do uspjeha: lokalno, kvalitetno, ekološko

Trend o održivosti prehrane i ekološkom utjecaju koji kupac ima kupujući određene proizvode je još jedan bitan faktor na kojemu će naši proizvođači i maloprodajni lanci trebati fokusirati svoju strategiju. Naime, prema Nielsenovom globalnom istraživanju 81% ispitanika je izjavilo da im je izuzetno ili vrlo bitno da kompanije od kojih kupuju implementiraju programe za očuvanje i poboljšanje okoliša, dok je 73% izjavilo da bi vjerojatno promijenilo svoje prehrambene navike kako bi smanjili negativan utjecaj na okoliš.

Prema istraživanju tvrtke IRI u Europi 72% potrošača preferira kupnju proizvoda onih kompanija koje brinu o okolišu te isti postotak potrošača preferira proizvode u ekološki prihvatljivim pakiranjima. Greenpeace ističe da će se samo 14% od 600 milijardi plastičnih boca reciklirati, iako npr. prema istraživanju tvrtke Minel 66% potrošača u Poljskoj preferira vodu iz boca koje se mogu reciklirati. Tako da je vidljiv još uvijek nesrazmjer u željama i svijesti potrošača i stvarnom djelovanju tržišta.

Prilika za male hrvatske proizvođače

Možemo zaključiti da će kupci u narednom periodu sve više tražiti bolju kvalitetu prehrambenih proizvoda, veću ponudu lokalnih proizvoda te smanjenje plastične ambalaže, a oni do 34 godine će tražiti brža i fleksibilnija rješenja u prodajnom prostoru kako bi zadovoljila svoje prehrambene navike.

Naši nacionalni proizvođači trebat će ponuditi zdravija i nutritivno kvalitetnija rješenja, a naši lokalni proizvođači imati će prilike za značajan rast u proizvodnji i plasmanu svojih proizvoda na tržište. Maloprodajni lanci će upravo kvalitetnim odabirom asortimana i dobavljača, koji nude kvalitetnije i ekološki prihvatljive opcije za kupce, graditi svoju konkurentnu prednost.

Stanje tržišta

Zaključci sa sajma su da današnji kupac:

  • Više brine o svom zdravlju
  • Želi točno znati što konzumira te čita deklaracije proizvoda
  • Ima sve manje vremena za pripremu hrane te traži brza i zdrava rješenja
  • Želi znati kako njegova odluka o kupovini utječe na okolinu

Reakcija trgovaca

Glavni trendovi prilagodbe:

  • Rast potražnje za lokalnom hranom
  • Rast potražnje za prirodnim sastojcima u hrani i piću
  • Jačanje potražnje za proizvodima s “jednostavnim sastavom” (eng.”clean label”)
  • Rast potražnje za proizvodima koja imaju ekološki prihvatljiva rješenja u pakiranju proizvoda
  • Rast potražnje za jednostavnim rješenjima za obrok u obliku gotovih proizvoda i zdravih zakuski (eng. «snack»)

*O Autorici
Ana Brajković direktorica je konzalting tvrtke Filan Artes. Održala je preko 2000 edukacijskih seminara. Magistrica je ekonomskih znanosti, a završila je i MBA na Leeds Beckett University. Ima dugogodišnje iskustvo na vodećim upravljačkim pozicijama u razvoju i edukacijama u sektoru maloprodaje.

 

 

Komentirajte prvi

New Report

Close