Tri su ključna alata kojima kompanije mogu privući najbolju i najpoželjniju radnu snagu

FOTO: Press FOTO: Press

Industrija putovanja želi potaknuti novu generaciju potencijalnih zaposlenika, razumjeti njihove prioritete te stvoriti poticajno okruženje u kojem žele raditi.

Najnovije američko istraživanje pokazalo je da je više od 50 posto pripadnika generacije Z (rođeni između 1995. i 2010. godine), a to je trenutno najbrojnija generacije u SAD-u, zainteresirano za rad u industriji putovanja. Uz mlađe milenijce, ova generacija posebno cijeni kompanije koje brinu o svojim zaposlenicima, a kad trebaju birati između različitih sektora u kojem bi u budućnosti željeli raditi, turizam stavljaju ispred građevine, financija ili osiguranja, pokazala je analiza napravljena u suradnji Američke fondacije za obrazovanje u hotelijerstvu (American Hotel & Lodging Educational Foundation (AHLEF), konzultantske kuće BW Research Partnership i tvrtke za ljudske resurse Hcareers.

"Jako smo zadovoljni kad vidimo tako visoku razinu interesa iz redova ove generacije, za industriju putovanja vrijednu oko 590 milijardi dolara koja kontinuirano razvija nove programe da privuče i zadrži talente. Želimo potaknuti ovu novu generaciju potencijalnih zaposlenika i predani smo u namjeri da razumijemo njihove prioritete kako bismo razvili okruženje u kojem žele raditi", pojasnili su iz AHLEF-a. Slično razmišljaju i hotelijeri u Hrvatskoj, kao i Ministarstvo turizma koje već godinama sufinancira stipendije u ugostiteljtsvu i turizmu. Ukupno su od 2008. godine, od kada Ministarstvo turizma provodi ovaj program, u suradnji s partnerima, sufinancirane stipendije za 1370 učenika za koje je isplaćeno više od 10,7 milijuna kuna. 

U ovoj školskoj i akademskoj godini tako će se temeljem Programa poticanja obrazovanja kadrova u ugostiteljstvu i turizmu (Stipendije 2018.), sufinancirati novih 381 učenika i studenta koji se obrazuju za ugostiteljsko-turistička zanimanja i zanimanja vezana uz razvoj posebnih oblika turizma.  "Posjedovanje suvremenih znanja i praktičnih vještina osnovni je element isporuke kvalitetne turističke usluge i unapređenja konkurentnosti hrvatskog turizma stoga Ministarstvo turizma poduzima sve mjere kako bi hrvatski turizam i dalje zadržao kvalitetu u tom segmentu. Jedna od mjera je stipendiranje učenika i studenata s ciljem poticanja mladih na obrazovanje za zanimanja u ugostiteljstvu i turizmu, kao i daljnje povezivanje obrazovnih institucija i turističkih  poduzeća.

Svake godine raste interes za stipendije te su sukladno tome osigurana povećana sredstva u našem proračunu koja će doprinijeti nastavku rasta i razvoja hrvatskog turizma temeljenog na kvalitetno obrazovanim kadrovima. Program Stipendija jedna je od mjera kojima planiramo rješavanje izazova koje donosi naš dinamičan turistički sektor u vidu konstantnog rasta i s njime povezanim dodatnim potrebama za radnom snagom", pojašnjava ministar turizma Gari Cappelli. Program stipendiranja provodi se u suradnji s tvrtkama, odnosno hotelima, kampovima, turističkim agencijama te županijskim obrtničkim komorama, na način da svaki dionik sudjeluje u sufinanciranju stipendije s 50 posto. Sredstva na ovogodišnjem javnom pozivu dodijeljena su stipendistima 21 poduzeća i jedne županijske obrtničke komore.

Temeljem navedenog programa, učenici i studenti imaju pravo na maksimalno 1200 kuna mjesečne stipendije, i to od 1. rujna tekuće do 30. lipnja iduće godine. Odmah po završetku redovnog školovanja, odnosno studiranja, partner ima obavezu sklopiti sa stipendistom ugovor o radu na određeno vrijeme ili ugovor o radu pripravnika. Ujedno, stipendist tijekom primanja stipendije ima obavezu redovito obavljati stručnu praksu, upisivati razrede/godinu u redovnom roku te ostati u radnom odnosu u tvrtki najmanje onoliko vremena koliko je trajalo stipendiranje. 

Online komunikacija
Tradicionalno najviše stipendista ima porečka Valamar Riviera koja u ovoj godini ima 171 stipendista. U kompaniji nam pojašnjavaju da već godinama imaju dobru suradnju sa školama, fakultetima i ostalim obrazovnim institucijama u Hrvatskoj i inozemstvu, s ciljem pružanja mogućnosti mladim ljudima da se kroz praktičnu nastavu, rad i pripravnički staž upoznaju s poslovanjem Valamara. 

 

50 posto

pripadnika generacije Z zainteresirano je za rad u turizmu, pokazalo je najnovije američko istraživanje

"Vrlo nam je važno da se mladi talentirani zaposlenici educiraju i obrazuju za zanimanja u turizmu i hotelijerstvu. Zato sva naša komunikacija prema zainteresiranim mladim kandidatima i potencijalnim zaposlenicima ide putem online platformi, od Facebook grupa do skypea i mobilnih aplikacija", kažu u Valamaru.  U nedavnom ispitivanju korporativne kulture i klime koje provode već dugi niz godina među svojim zaposlenicima, ove je godine postotak generacije Z iznosio visokih 22,5 posto od ukupnog broja ispitanih zaposlenika. U Valamaru su utvrdili da pripadnici generacije Z više od ostalih dobnih skupina očekuju financijsku sigurnost pri zaposlenju, ali i napredovanje. U svojim odgovorima najviše su isticali kako im je vrlo važna prilika za razvoj karijere, edukacije, treninzi i usavršavanje, zatim visina plaće i poštovanje kolega koji ih okružuju. 

Valamar i svoje interne obrazovne i edukacijske programe i treninge maksimalno prilagođava mladim naraštajima kroz online edukacije, video materijale te viralno rješavanje case studyja kako bi se pripremili za preuzimanje složenijih poslova i većih odgovornosti unutar Valamar grupacije. U kompaniji je praksa ili sezonski posao ujedno i prvo radno iskustvo. "Zato smo u proteklih nekoliko godina sustavno radili na osmišljavanju i prilagodbi razvojnih programa za pripadnike generacije Z. Namjera nam je da mladima, koji pokazuju najviše interes za napredovanje, upravo to i pružiti - od sezonskog radnika zaista mogu postati i direktori putem naših edukacijskih programa poput Valamar Akademije čiji je moto "Talenti danas, menadžeri sutra!"", ističu u Valamaru. 

Riječ je o standardiziranom programu edukacija koji predstavlja skup najboljih praksi, internih znanja i profesionalnih iskustava stečenih u godinama rada njihovih zaposlenika. Usto, za studente su drugu godinu zaredom organizirali Valamar Centar karijera, gdje besplatno i stručno mogu provjeriti svoje sposobnosti i kompetencije, dobiti informacije o  mogućnostima ostvarenja karijere u Valamar Rivieri te programima Valamar Akademije i pripravništva.  "Dodatno, našim sezonskim nedomicilnim radnicima, među kojima su najbrojniji pripadnici generacije Z, omogućili smo udoban i prilagođen smještaj u Kući Valamar u našim destinacijama za vrijeme sezonskog rada. Osim kvalitetnog smještaja i prehrane, Valamar se pobrinuo i za  raznoliku ponudu sadržaja i u zajedničkoj prostoriji za odmor, veliki televizor, DVD uređaj, Playstation konzola, društvene igre i besplatni wi-fi, a sve uz udobne sofe i fotelje koji boravak i druženja čine još ugodnijima", zaključuju u Valamaru.

Od strukovnih škola do vrtića
I Plava Laguna usmjerena je na komunikaciju, između ostalog i s generacijom Z koju ocijenjuju dosta šarolikom zajednicom. "Ako gledamo da su to ljudi rođeni od 1995. godine do 2009. godine, radi se o djeci osnovnoškolskog, srednjoškolskog uzrasta pa sve do djece takozvane Facebook generacije, koja je danas u potpunosti spremna za tržište rada", pojašnjavaju u kompaniji. 

Plava Laguna natječaje za posao objavljuje isključivo putem Facebook stranice Posao u Plavoj Laguni, preko koje se ispunjava i obrazac za posao sa osnovnim karakteristikama kandidata i na temelju kojeg se dalje radi telefonska selekcija za zapošljavanje. Smatraju da je to dobar način komunikacije s mladim kadrovima koji imaju visoku motivaciju za rad u turizmu. To je neposredan način komunikacije gdje se direktno obraćaju zainteresiranoj javnosti, na jednostavan i efikasan način.   "Usto, riječ je i o kadrovima koji nisu nužno educirani za obavljanje turističko-ugostiteljskih djelatnosti. Isključivo nam je bito da je riječ o visoko motiviranim ljudima koji su spremni učiti. Po dolasku u Plavu Lagunu prolaze rane tečajeve, od stranih jezika do ophođenja s gostom, osim stručnog dijela. Nakon toga, ovisno o djelatnosti, polaze različite edukacije, sommelijerske tečajeve, konobarsku i kuharsku akademiju, pripravništvo za šefove, pa sve do našeg programa razvoja ljudskih potencijala. Osim plaće, dodatne edukacije čine, posebice za mlade ljude, velik poticaj za razvoj unutar kompanije", pojašnjavaju.

Što se tiče mlađih generacija, Plava Laguna ima kontinuiranu suradnju sa studentskim centrima i turističko ugostiteljskim školama diljem Hrvatske, gdje se predstavlja kao poželjan poslodavac, ali i sa lokalnom Turističko ugostiteljskom školom Antona Štifanića s kojom često organiziraju radionice i predavanja za njihove polaznike, ali u sinergiji i za mlađe generacije. 

"S druge pak strane, obraćamo se onima još mlađima, tako da je Plava Laguna prisutna s radionicama za osnovne škole s područja Poreštine kako bi djeci predstavila turističko-ugostiteljska zanimanja i tako privukla na upise u srednje strukovne škole. Nedavno smo organizirali radionice za barmene, kuhare, slastičare, domaćinstvo i recepciju za 60 porečkih osnovnoškolaca, gdje su se mogli kroz mentorstvo naših zaposlenika iz Plave Lagune te učenika i profesora škole Antona Štifanića i okušati u praktičnom radu.  Ovo je bila sjajna prilika za promociju zanimanja, ali i da djeca u praksi iskuse kako je to raditi u hotelu. Često im je teorija daleka i nejasna, zato je bitno da u praksi vide kako je to raditi u hotelskim operacijama. Zasigurno je riječ o zahtjevnim zanimanjima, no uz malo kreativnosti i puno zalaganja, riječ je o zanimanjima koja mogu biti iznimno atraktivna", ispričali su nam u Plavoj laguni, jednoj od rijetkih kompanija koje svoje promotivne akcije provode čak i u dječjim vrtićima.

Djeca predškolske dobi posjećuju hotele kako bi se upoznali iz prve ruke sa zanimanjima u hotelu, na njihovom radnom mjestu. Ujedno, njihovi kuhari nekoliko puta godišnje odlaze u dječje vrtiće na području Umaga i Poreča, te djeci predstavljaju kuharsko zanimanje i zajedno s djecom, ovisno o temi, mijese kruh, peku pizzu, prave voćnu salatu, uče o zdravoj hrani. "Ovakva suradnja doista je sjajna jer učimo djecu od malih nogu što znači rad na recepciji, kao sobarica, kao kućni majstor, što rade konobari, što kuhari, a što direktor hotela. Mnogima je ovo prvi doticaj s hotelom, a mnogima netko u obitelji radi upravo kod nas. Zato nam je izgradnja kvalitetnog odnosa od malih nogu vrlo bitna, jer želimo biti snažno prisutni u zajednici u kojoj poslujemo", zaključuju u Plavoj laguni.   

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!