Franšizni model još uvijek neiskorišten u Hrvatskoj

Autor: Poslovni.hr/Hina , 09. srpanj 2014. u 10:57
Photo: Goran Kovacic/PIXSELL

Za razliku od brojnih franšiza u europskim zemljama i relativno jakom zapošljavanju, u Hrvatskoj je u sklopu tog modela tek oko 16 tisuća zaposlenih.

Franšizno poslovanje kao model poduzetništva kojim se uz širenje inovativnih i provjerenih poslovnih rješenja odvija više od 50 posto cjelokupne svjetske maloprodaje prisutno je i u Hrvatskoj, ali je još neiskorišteno za rast, širenje domaćih poslovnih modela, izvoz i zapošljavanje, ističe u razgovoru za Hinu predsjednica Hrvatske udruge za franšizno poslovanje Liljana Kukec, odnedavno i potpredsjednica i članica upravnog odbora Europske franšizne federacije (EFF).

Kukec je za potpredsjednicu EFF-a izabrana krajem lipnja Parizu na generalnoj skupštini EFF-a, što smatra velikim priznanjem i za Hrvatsku jer se time dodatno promoviraju i njezini franšizni modeli u europskim okvirima.

U Europi se iz godine u godinu bilježi porast prometa franšiznih koncepata pa je tako bilo i u 2012. kada je po zadnjim podacima EFF-a unatoč recesiji oko 12.600 tih koncepata ostvarilo rast prometa od 4,5 posto u odnosu na godinu prije.

Po zemljama u Europi na prvom mjestu je Francuska s 1.569 franšiznih brendova, od kojih je čak 90 posto nacionalnih, slijedi Turska s 1.345 tih koncepata, od kojih je 74 posto domaćih, a slične postotke domaćih franšiza (od 70 do 90 posto) u ukupnom broju imaju i u Italiji, Poljskoj, Švedskoj, Nizozemskoj i drugim zemljama.

Od važnijih podataka koji prate to poslovanje u Europi Kukec ističe primjere Francuske gdje franšize generiraju više od 700 tisuća radnih mjesta, u Njemačkoj je to oko 450 tisuća, a u Poljskoj oko 300 tisuća.

Na svjetskoj razini sve važnije mjesto i u tome zauzima Kina, koja službeno bilježi više od tisuću franšiznih koncepata, a neslužbeno se spominje i brojka od 4.000 koji tamo posluju, dok SAD kao kolijevka franšiznog poslovanja ima oko 2.500, Južna Koreja oko 2.400 te Brazil blizu 2.400 koncepata.

Franšize u Hrvatskoj

Za razliku od brojnih franšiza u europskim zemljama i relativno jakom zapošljavanju, u Hrvatskoj je u sklopu tog modela tek oko 16 tisuća zaposlenih, za što Kukec kaže da i nije malo, ali je zato mala zastupljenost domaćih, hrvatskih franšiza u odnosu na strane.

I dok je to u europskim zemljama prosječno oko 70 posto u odnosu na strane, u Hrvatskoj je taj udjel tek 12 posto, što po Kukec znači da hrvatski poduzetnici i institucije nisu u tom modelu poduzetništva još prepoznali niti iskoristili mogućnosti koje pruža, a to je prije svega mogućnost brzog rasta pa i izvoza postojećih poduzetničkih pothvata te općenito sigurniji i lakši ulazak u poduzetništvo novih poduzetnika jer rade na već razvijenim modelima.

U Hrvatskoj su već dulje vrijeme prisutni tzv. mega franšizni brendovi poput McDonaldsa, KFC-a, Mango, Accessories, Helen Doron, Remax, Pek snack-Fornetti i mnogi drugi, a veseli, kako kaže, što se nakon pet godina 'pauze' ponovo vraća Subway, a zna i da se neki za to pripremaju.

Među rijetkim domaćim franšiznim brendovima koji su aktivni u Hrvatskoj te posluju i na još nekim drugim tržištima, posebno bliže regije, si primjerice Surf'n'fries, Body creator, Galileo, Amadeus, Torte i to, te drugi, od kojih su dosta njih i članice Hrvatske udruge za franšizno poslovanje.

Franšizni inkubator i sajam franšiza u Zagrebu

Ta udruga radi od 2002. i osim u EFF-u članica je i Svjetskog franšiznog vijeća od 2006., kaže Kukec ističući da je udruga puno napravila u poticanju franšiznog načina poslovanja u Hrvatskoj, ali za jači zamah ipak bi trebalo više pomoći i volje hrvatskih institucija.

Stoga Kukec vidi dobru priliku za to u projektu koji inicira Grad Zagreb za stvaranje nekoliko poduzetničkih centara i inkubatora na Zagrebačkom velesajmu u sklopu čega bi, kako kaže, rado vidjela i franšizni inkubator za koji Udruga ima razrađen projekt i koji bi pomogao poduzetnicima da izgrade svoje franšize te i na taj način rastu i izvoze.

Za to naravno trebaju podršku i gradskih i drugih institucija, za koje smatra da bi više trebale promovirati taj model poduzetništva, posebno u ovim kriznim vremenima kada je dosta ljudi bez posla.

Osim tog projekta, u planu aktivnosti Udruge je i organizacija 5. međunarodnog sajma franšiza-FIP i 8. međunarodnog franšiznog foruma koji će se 11. i 12. studenog ove godine održati u Zagrebu s ciljem jače informiranosti javnosti o mogućnostima koje pruža franšizno poslovanje, ali i poticanja poduzetnika za širenje i izvoz hrvatskih inovativnih poslovnih modela.

Što je franšizno poslovanje?

Za franšizno poslovanje Kukec ističe da je složeni odnos dvaju pravno neovisnih partnera-poduzetnika koji posluju, svatko za svoj račun i vlastiti rizik, i u kojem jedan partner na osnovu franšiznog ugovora daje drugoj strani pravo poslovanja pod njegovim imenom.

Taj prijenos prava se vrši putem osmišljene obuke i pripremljenog priručnika, uz prenošenje cjelokupnog znanja (know-that) i vještina (know-how) dotičnog poslovanja te prava i obaveza korištenja tehničkih i komercijalno-marketinških metoda poslovanja koje davatelj franšize stavlja na raspolaganje primatelju uz obvezu da slijedi zadane sustave poslovanja.

Sva su ta prava ustupljena za određenu financijsku naknadu.

Komentirajte prvi

New Report

Close