Evo koliko posto tržišta će izgubiti HŽ liberalizacijom

Autor: Ksenija Puškarić , 29. kolovoz 2012. u 19:30

Osim Rail Cargo Austrije, za hrvatsko tržište zainteresiran i Deutsche Bahn, ali i slovački, talijanski, slovenski i poljski kargo operateri

Kada se u srpnju 2013. godine tržište željezničkoga teretnog prijevoza liberalizira te kada Hrvatske željeznice (HŽ) u tom segmentu više ne budu monopolist, prema procjenama Ministarstva prometa HŽ će izgubiti između 20 i 30 posto tržišta. Taj je gubitak, kažu, očekivan. Da interes stranih operatera već sada postoji dokazuje i podatak da je u Hrvatskoj 11 registriranih stranih operatera za teretni željeznički prijevoz. No nitko od njih nije zatražio dozvolu za obavljanje javnog prijevoza na hrvatskim prugama niti rješenje o sigurnosti za tu svrhu, a bez ta dva preduvjeta ni jedna tvrtka ne može prometovati našim prugama i prevoziti teret.

Hrvatska je mnogim stranim operaterima željezničkoga teretnog prijevoza zanimljiva zbog koridora X koji prolazi kroz našu zemlju i predstavlja najkraću europsku željezničku sponu između zapadne Europe i Turske te zbog povezanosti Luke Rijeka s Mađarskom na koridoru Vb. Unatoč prometnoj povezanosti stručnjaci procjenjuju da posla za sve registrirane kargo prijevoznike neće biti. Kako kaže Damir Vukić, direktor tvrtke Express-Interfracht koja je dio Rail Cargo Austria grupe, nakon ulaska Hrvatske u EU dovoljno komitenata imat će tek dva do tri operatera. “Upravo će stoga naša želja uspostaviti partnersku suradnju s HŽ Cargom s kojim smo već i održali nekoliko sastanaka. Tek ako procijenimo da naša suradnja neće pratiti potrebe naših klijenata, odlučit ćemo se za samostalni ulazak na kargo tržište u Hrvatskoj”, rekao je Vukić za Poslovni dnevnik. A želi li njegova tvrtka samostalno prometovati našim prugama, mora imati dozvolu i rješenje o sigurnosti. Dozvolu izdaje resorno ministarstvo, a rješenje Agencija za sigurnost željezničkog prometa. Vladimir Habuš, direktor Agencije, objašnjava da za razliku od cestovne signalizacije koja je posvuda u svijetu ista, svaka zemlja u Europi ima vlastite propise o signalizaciji na prugama. Da bi strojovođa mogao upravljati vlakom, mora biti upoznat s hrvatskom prometnom signalizacijom, položiti naše ispite i ispoštovati naše zdravstvene kriterije.

“Nakon ulaska u EU priznavat će se dozvole za obavljanje javnoga željezničkog prijevoza iz matične zemlje, no da bi prijevoznik dobio rješenje o sigurnosti koje izdaje naša agencija, morat će ispuniti stroge uvjete koje propisuje hrvatsko zakonodavstvo”, kaže Habuš te dodaje da je njegova agencija dosad zaprimila nekoliko upita stranih prijevoznika o uvjetima, ali nitko nije podnio formalni zahtjev. “Procjenjujemo da će interes za pružanje usluga javnog prijevoza biti povećan, ali o broju prijevoznika ne možemo spekulirati”, kaže Habuš.Neslužbeno doznajemo kako je osim Rail Cargo Austria grupe za hrvatsko tržište teretnoga željezničkog prijevoza zainteresiran i Deutsche Bahn, te slovački, talijanski, pa čak i slovenski kargo operater. Ulazak na tržište u poljskim je medijima najavio i njihov nacionalni PKP Cargo. U HŽ-u ne žele službeno komentirati liberalizaciju tržišta te su nas uputili na Ministarstvo prometa koje pak potvrđuje da kontakti sa stranim operaterima postoje te da su im najzanimljivije koridorske pruge. No, dodaju, osim HŽ Carga, HŽ Putničkog prijevoza i HŽ Vuče vlakova dosad nitko nije zatražio dozvolu za obavljanje javnog prijevoza.

Komentari (2)
Pogledajte sve

Pa prije par mjeseci je bilo najavljeno da ce se smanjiti broj medunarodnih vlakova koji povezuju Hrvatsku,stednja,otpustanja….
A sada odjedamput je za željeznicu zainteresirano “pola Europe”

Mario Grbešić, dopredsjednik Sindikata prometnika vlakova Hrvatske je jos prije par mjeseci rekao da je cijela ta situacija samo priprema za dolazak stranih željezničkih operatera….
http://www.tportal.hr/biznis/gospodarstvo/201643/Koprivnica-gubi-medunarodne-zeljeznicke-linije.html

Austrijanci bi zaradjivali bez zlaga ja i rizika. Fino. I budu ako im omoguce. Uspilo im je vise puta u drugim industrijama u Hr.

New Report

Close