Eltz: Zanimaju nas državni hoteli, ali uz realne uvjete

Georg Eltz, predsjednik Uprave Valamar Adria holdinga, upozorava na to da neće biti većih ulaganja u hrvatski turizam ako promjenu stava ne poprate i poboljšanja vezana uz birokraciju i zakonodavstvo

Turistička grupacija Valamar domaćin je i suorganizator simpozija Hrvatsko hotelijerstvo i turizam, koji će se održati u Poreču 4. i 5. listopada u organizaciji udruženja Austrian Hotel Investors in Croatia (AHIC), Hrvatsko-austrijske trgovinske komore, Hrvatske gospodarske komore te Hrvatske udruge poslodavaca. Tema je “Razvojni prioriteti za hrvatski turizam izvan glavne sezone”, a skup će otvoriti Georg Eltz, predsjednik Uprave Valamar Adria holdinga, s kojim smo razgovarali o rezultatima turističke sezone, investicijskim planovima te otvorenim pitanjima našeg turizma

Ministarstvo turizma pohvalilo se odličnim rezultatima ove sezone, kakvi su vaši dojmovi?
Hrvatska je imala vrlo dobru turističku godinu. Povećanje nije samo u fizičkom obujmu, nego i u prihodima hotelskih i turističkih kompanija. To posebno vrijedi za Dubrovnik, koji pokazuje znatno bolje rezultate, kako kod nas u Valamaru, tako i općenito. Tome je pridonijela i povećana potražnja s njemačkog tržišta.

Što je razlog, dobro vrijeme ili neki strateški potezi?
Uspjeh ima mnogo “očeva”, a pogreška samo jednog. I u ovoj i prošloj godini imali smo iznimno dugo razdoblje lijepa vremena. Vrijeme ima iznimno jak utjecaj na poslovanje kampova, ali upravo u segmentu kampova najbolje se mogu vidjeti učinci Valamarova kvalitetna upravljanja. Najveći je pobjednik naš kamp Lanterna u Poreču, koji je lani osvojio niz prestiženih nagrada. Unatoč našem odobravanju rada Ministarstva turizma u ovoj godini, dosad nismo vidjeli bitniji strateški učinak aktivnosti Hrvatske turističke zajednice. Uvjereni smo da ćemo te učinke vidjeti od 2013.

Ministar turizma ističe da je počeo proces produljenja sezone. Slažete li se s tim?
Da, no dug je proces do toga da proizvodi iz predsezone i posezone rezultiraju boljim cijenama i većom potražnjom, kako bi zaista došlo do znatna utjecaja tih dijelova godine na godišnje rezultate. Njima još uvijek, sa 70 posto, dominira ljetna sezona. U našoj se grupaciji čak 55 posto godišnjih prihoda ostvari u srpnju i kolovozu. U Poreču ćemo raspravljati o tome koje proizvode ponuditi izvan sezone, koja tržišta dodatno napasti, kako to učiniti… Radna grupa austrijskih investitora pokušava vidjeti koja dobra i loša iskustva Austrije trebamo proučiti, primijeniti ili čak kopirati.

Jedan ste od glasnijih kritičara investicijske klime u Hrvatskoj. S obzirom na određene napore državnih institucija, jeste li zamijetili pomak? Kakav odaziv investitora u turizam možemo očekivati?
Teško je donositi sudove pola godine nakon početka rada nove Vlade. Godinama smo bili kritični zbog velika broja besmislenih administrativnih ograničenja, pravne nesigurnosti, presporih procesa, korupcije i antipoduzetničkog javnog stava. Vlasti smo godinama pokušali signalizirati da se probudi, omogući nam funkcionalnu dražvu… Morali smo se boriti i sa široko raširenim ignoriranjem važnosti turističkog sektora. To se, hvala Bogu, počelo mijenjati nabolje prije nekoliko godina. Danas osjećamo drukčiji stav u Vladi. U nekoliko ministarstava postoji istinski interes da se pomognu povećati investicije. To je dobar početak. Cijenimo novi stav i optimističniji smo glede rezultata. Znamo da nije lako, ali kao poduzetnici specijalizirani smo za izazove koji nisu lagani. Stoga smatramo da se može. I spremni smo pridonijeti na način da znatno povećamo investicije, a time i naš rizik, ali, naravno, do stupnja do kojega je omogućeno razumno financiranje ulaganja. Još, međutim, nemamo sigurnu pravnu bazu za ulaganja u kampove, nema dugoročne koncesije na turističko zemljište, nema jasnog rješenja problema pomorskog dobra… Ako promjenu stava ne poprate i realna poboljšanja, neće biti ni značajnijih ulaganja u hrvatski turizam.

Je li Valamar zainteresiran za preuzimanje neke od tvrtki u većinskome državnom vlasništvu koje su pred privatizacijom?
Naš upravljački tim pomno prati gotovo svu turističku imovinu u Hrvatskoj koja je na prodaju ili će se uskoro privatizirati. Toga ima podosta. Vladin katalog sastoji se od brojnih vrlo poznatih objekata, čiju je privatizaciju desetljećima zaustavljalo niz čimbenika, ponekad i iz političkih razloga. Te prepreke nisu isparile preko noći i bio bih iznenađen kada bi ijedna tvrtka iz grupacije Valamar pokazala interes za tu imovinu. No, očekujemo da će Ministarstvo uskoro ponuditi neku turističku imovinu na tržište pod realnim uvjetima, a tada ćemo to detaljno proučiti. Valamar je više nego sposoban preuzeti svaki realističan projekt, kako u financijskom, tako i u smislu turističkog upravljanja.

Uložit ćemo u ekološki održiv turizam

Kako kašnjenje provedbe Zakona o turističkom zemljištu utječe na planove Valamara?
Ulaganja u kampove morat ćemo odgađati sve dok se ne potpišu prihvatljivi koncesijski ugovori. Savjetuju nas jedni od najboljih europskih profesionalaca za razvoj kampova. Razvoj vrhunskog kamping proizvoda jedan od strateških aduta hrvatskog turizma. Naš uspjeh s kampom Lanterna, koji je ADAC dvije godine zaredom proglasio ‘Superplatzom’, podržava to uvjerenje. Ali još niste ništa vidjeli. Kad bi država konačno počela oslobađati put dugoročnim ulaganjima, počeli bismo kreirati čuda ekološki održivog turizma. Nadam se već iduće zime. Šteta ako izgubimo još jednu godinu. No, optimisti smo.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana
Pogledaj sve