Ekolozi pod uzbunom, političari ‘za’

Autor: Miho Dobrašin , 27. lipanj 2010. u 22:00

U Udruzi Eko-Kvarner strahuju da obnova projekta Družba Adria ide bez nove studije utjecaja na okoliš

Predsjednica Vlade pokušava obnoviti projekt Družba Adria, 3200 kilometara dug naftovod kojim bi se ruska nafta izvozila na svjetska tržišta preko luke Omišalj, što bi moglo imati pogubne posljedice za Hrvatsku, upozorila je Udruga Eko-Kvarner.

Pozivajući se na “tridesetak uglednih domaćih i međunarodnih znanstvenika”, Eko-Kvarner ističe da niti jedan od niza mogućih ekoloških problema nije riješen, što je i bio razlog odustajanja od projekta prije nekoliko godina. U listopadu 2006. nakon napravljene Studije utjecaja na okoliš “Družba Adria” je odbačena. “U vrijeme velike naftne katastrofe u Meksičkom zaljevu, kada niti najbolje opremljene snage u slučaju havarije ne mogu zaustaviti uništavanje ekosustava, te razaranje lokalnog gospodarstva, otvaranje transportnog pravca za sirovu naftu u Jadranu je izvan granica zdravog razuma”, stoji u pismu upućenom premijerki. Jadranka Kosor je nakon susreta s ruskim predsjednikom Vladimirom Putinom u Moskvi 19. lipnja najavila realizaciju Družbe Adria. U prosincu 2004. Kosor je izjavila kako je “riječ o projektu koji Hrvatskoj nudi veliki promet, malu zaradu i ogroman rizik”.Bivši dekan zagrebačkog Ekonomskog fakulteta, Darko Tipurić, optužen za financijske malverzacije na fakultetu, radio je na studiji vezanoj uz Družbu Adria. U dijelu o troškovnoj analizi izračunao je da će država i lokalna zajednica imati godišnju dobit od oko 4 milijuna dolara. Uzmu li se u obzir multiplikativne koristi, neto prihod Hrvatske iznosio bi oko 20 milijuna dolara na godinu. No, nije izračunao troškove. “Prilikom analize, vrijednosti izravnih šteta nisu se uvrštavale u model. U najnepovoljnijem scenariju (slučaj sudara brodova u južnom Jadranu) dobile su se zanemarive očekivane vrijednosti šteta”, navodi se u analizi iz 2004.

Eko-Kvarner strahuje da bi obnova projekta mogla ići bez nove studije. Premda nitko ne može potvrditi skoru realizaciju, projekt zasad ima potporu Sabora. Najveća oporbena stranka SDP podržava Družbu Adria. “Ekološki nedostaci mogu se riješiti”, kaže zastupnik Slavko Linić, ističući kako je “ekološki razlog” bio izmišljotina HDZ-ove vlade koja iz političkih razloga nije htjela ući u projekt. “Družba Adria će donijeti jeftiniju naftu”, kaže Linić. Savjetnik HSLS-a Davor Štern također napominje kako nova tehnologija može donijeti sigurnost. Zlatko Hill, dopredsjednik Znanstvenog vijeća za naftu pri HAZU, kaže: “Koristi su mnogo veće od moguće štete”. “Premijerka mora hitno pojasniti o čemu je riječ. Stari projekt je neprihvatljiv”, naglašava pak Tonči Tadić, koji je svojedobno kao član HSP-a pokrenuo raspravu o ovom pitanju. “Fantazija je da će Hrvatska dobiti jeftiniju naftu. To vidimo na primjeru Bjelorusije i spora s Rusijom”, naglašava. Omišalj bi sudjelovao sa manje od 3 posto u ukupnom ruskom izvozu nafte. “Dakle, ne bismo dobili niti geostrateški značaj”, ističe Tadić, predsjednik Euro-Mediteranskog foruma.

Otvaranje transportnog pravca za naftu u Jadranu je izvan pameti
Vedran Piršić, Eko-Kvarner

Nova tehnologija može donijeti ekološku sigurnost
Davor Štern, konzultant

Komentirajte prvi

New Report

Close