Dug državi Ina vraća do kraja godine uz kamatu

Autor: Snježana Vujisić Sardelić , 27. kolovoz 2009. u 22:00

Dug je vjerojatno i jedan od jačih Vladinih aduta u pregovorima o izdvajanju plinskog biznisa koji još nisu završeni

Predstavnici Ministarstva gospodarstva i Ine danas nastavljaju pregovore o definiranju modela diferenciranih cijena naftnih derivata koje bi Ina uvela na svojim postajama. Kriterij je dvojak – poštovanje načela socijalne osjetljivosti u kombinaciji s kriterijem profitabilnosti, a kad se krivulje ta dva kriterija susretnu, doći će i do dogovora, neslužbeno se doznaje u Ini.

Razlike u cijeni
U kompaniji ne žele procjenjivati u kojem roku će sustav profunkcionirati, ali naglašavaju kako su svjesni da Vladi treba vremena da prihvati model regulacije koji se razlikuje od dosadašnjeg, a koji ionako svi igrači na tržištu smatraju prilično rigidnim u odnosu na regulaciju u razvijenim zemljama. Ina je načelno predložila da cijene derivata na postajama s većim prometom i većom razinom usluge budu više, a da se u onim dijelovima u kojima su i benzinske postaje zastarjele, a promet manji i cijene budu manje. Nije se moglo doznati koliku su razliku u cijenama među postajama predlagali ni što će na kraju biti usuglašeno, ali jasno je da maksimalne cijene neće premašivati one koje dopušta formula iz novog pravilnika. Naglašeno je i da se sadašnje neprofitabilne postaje u zonu profitabilnosti neće dovoditi preko viših cijena, nego će se to pokušati napraviti na drugi način. Posve je jasno da je u razgovorima koje svakodnevno imaju predstavnici Vlade i Ine pitanje rješavanja Inina duga prema proračunu glavna tema, a vjerojatno i glavni argument prisile na Upravu kompanije da u cjenovnoj politici bude socijalno osjetljivosta. Prema neslužbenim informacijama iz Ine, Uprava radi sve što je u njezinoj moći da do kraja godine riješi dug i kompaniju dovede u situaciju da u sljedećoj godini počne normalno poslovati. Krediti na tržištu su vrlo skupi i ograničeni i, kako se doznaje, ništa još nije dogovoreno, ali su u opticaju svi modeli, od kombinacije različitih vrsta kredita, uključujući i Molov interkompanijski kredit Ini, pa do naplate visokih Ininih potraživanja od dužnika. Iz bankarskih kuloara stižu informacije kako Mol na svjetskom tržištu razgovara s nekoliko banaka kako bi istražio nove opcije zaduživanja. Iako se špekulira da je dug državnih tvrtki Ini podjednak dugu Ine prema proračunu, točan podatak i dalje nije dostupan, ali je jasno da su kompenzacije najmanje izgledan model za izravnavanje dugova. Stoga se zapravo čini da Vlada i Ina imaju prešutan sporazum da Vlada do kraja godine kreditira Inu, a da onda dugovanje naplati uz 14 posto zatezne kamate.

Plinski biznis
Taj je dug i jedan od jačih Vladinih aduta u pregovorima o izdvajanju plinskog biznisa u kojima se lome koplja koliko bi država Ini trebala platiti plin u skladištu Okoli te na koji će način ubuduće biti financirana kupnja plina jer nova državna tvrtka Prirodni plin nema obrtnih sredstava i Ina bi trebala pomoći pri sklapanju novih ugovora. Istodobno su zbog problema s likvidnošću na reviziji i investicijski planovi kompanije – osim tri projekta – modernizacija rafinerija, Sirija i sjeverni Jadran – ići će se na one projekte koji najprije vraćaju uloženo.

Prodaje Crobenza

Započela priprema
Jedan od potencijalno bogatih izvora svježega kapitala je i prodaja Crobenza prema nalogu Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja. Na pitanje u kojoj je fazi taj projekt, u Ini su samo načelno odgovorili da se on priprema, da će se poštovati zadani rokovi (u roku od devet mjeseci) te da se radi na izboru povjerenika koji će nadgledati prodaju.

Komentirajte prvi

New Report

Close