Carina otkrila muljažu na tenderu za terenska vozila

Autor: Darko Bičak , 24. studeni 2015. u 12:02
Carina poručuje da samo štite državni proračun/Marko Mrkonjić/PIXSELL

LMG Autokuća dobila posao isporuke 67 Mitshubishijevih terenaca, no ispostavilo se da je varala na obračunu posebnog poreza na motorna vozila.

Iako je prošlogodišnji javni natječaj države za nabavu terenskih vozila prošao bez skandala, Carinska uprava Ministarstva financija naknadnom istragom utvrdila je veliku poreznu prijevaru, što baca dodatnu sjenu na ionako kompromitiran sustav javne nabave. Riječ je o objedinjenom tenderu kojim su Ministarstvo unutarnjih poslova (MUP), Hrvatska agencija regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) te HEP-ova tvrtka Hrvatski operator prijenosnog sustava (HOPS) kupili 67 terenskih vozila.

Na natječaju je pobijedila tvrtka LMG Autokuća iz Velike Gorice s vozilima Mitsubishi, koja je ponudila cijenu od 17,5 milijuna kuna s PDV-om, što je 2,13 milijuna kuna niža cijena od druge najpovoljnije ponude. No, ove godine Carinska uprava obavila je nadzor toga posla i utvrdila nepravilnosti u LMG-u te ih kaznila s 777,3 tisuće kuna, a autokuća će naknadno morati platiti ukupno tri milijuna kuna penalizacije. Ovo rješenje Carinske uprave trenutačno je u žalbenom postupku. LMG je optužen da je varao na obračunu posebnog poreza na motorna vozila te tako postigao najnižu cijenu na tenderu, temeljem čega je i izabran kao najpovoljniji ponuđač. No, kako je naknadno utvrdila Carina, cijena koju je ponudio LMG za 67 Mitsubishijevih terenaca bila je niža upravo za iznos za koji je uskraćen državni proračun.

 

777tisuća

kuna kazne mora platiti LMG Autokuća iz Velike Gorice

Drugim riječima, pobjednik natječaja je odabran ne zato što je spustio svoju maloprodajnu maržu, već iz razloga što je obračunao manji porez te tako snizio ukupnu cijenu vozila koju plaća kupac. U Carini objašnjavaju da je riječ o kršenju Pravilnika o posebnom porezu na motorna vozila koji, ukratko, određuje da autodiler mora prijaviti carini "preporučenu maloprodajnu cijenu vozila". Iako je antimonopolna agencija u neobvezujućem mišljenju spomenuti pravilnik ocijenila problematičnim s pozicije tržišnog natjecanja, u Carini ističu da je riječ o poreznom pojmu koji određuje poreznu osnovicu, a ne o utjecanju na maloprodajnu cijenu trgovca na tržištu. To, npr., znači: ako autokuća prijavi preporučenu cijenu nekog modela automobila od 100.000 eura, taj se automobil na tržištu može prodavati i po cijeni od 90.000 eura, no porezna osnovica se obračunava na 100.000.

Ako je pak maloprodajna cijena viša od prijavljene, onda se porez obračunava prema toj višoj vrijednosti. Prijavljena cijena mora važiti minimalno 30 dana. Zlatko Grabar, pomoćnik ministra financija i ravnatelj Carinske uprave, pojašnjava da je takav sustav napravljen kako bi se zaštitili kupci i spriječile manipulacije. "U konkretnom slučaju s LMG-om situacija je da oni nisu prijavili preporučenu cijenu za terence koje su imali na tenderu. Štoviše, modeli koje su oni ponudili ne postoje nigdje na tržištu, ni u Hrvatskoj, ni u svijetu. Drugim riječima, oni su fiksirali modele samo za tu ponudu. Na taj način su spustili cijenu vozila i to što je država uštedjela na samoj nabavi, izgubila je na poreznim davanjima koje je trebala dobiti, tako da je u konačnici država oštećena", kaže Grabar.

Iz same autokuće LMG nisu željeli komentirati novonastalu situaciju, no nedavno su za 24sata i Večernji list komentirali da smatraju da su šikanirani i da ih Carina kažnjava zbog nepravilnosti na koje su upozoravali u prethodnim natječajima. Tako je Bruno Kondić, izvršni direktor LMG Autokuće, kazao za 24sata da je Carina od 100-injak autokuća u Hrvatskoj obavila kontrolu u samo dvjema, i to onima koje su upozorile na malverzacije teške desetine milijuna kuna u javnim nabavama vozila prošlih godina. Neslužbeno se od sudionika automobilskog tržišta može doznati da je praksa koju je u ovom tenderu napravio LMG zapravo rupa u zakonu. Već je, naime, bilo pokušaja da se za jednog kupca "izmisli" jedinstveni tip automobila, npr. da se u prodajnom salonu na postojeću oznaku doda neko slovo S, C ili nešto slično.

To je granično područje, između domišljatosti i prevare. Naš izvor pojašnjava da takvu praksu ne dopuštaju ozbiljne dilerske autokuće koje su tvrtke kćeri samog proizvođača automobila, no događa se u slučaju kada je diler samostalan igrač na tržištu. U Carini tvrde da je njihov interes u ovakvim slučajevima jedino zaštita državnog proračuna. Naime, na promjenama prije prijavljenih cijena vozila, pogotovo ako je riječ o skupljim i većim, neekološkim, vozilima poput terenca, može se ostvariti porezna ušteda i od nekoliko tisuća eura po automobilu. "Ako netko želi spustiti maloprodajnu cijenu svojih vozila sa 100.000 na 50.000 ili na nulu, to je njihov izbor i nitko nema ništa protiv toga. No, to ne može biti na uštrb državnog proračuna, kojem moraju platiti porez. Ovaj pravilnik je i donesen s namjerom da se izbjegne porezna evazija. Možda nije savršen i mi ga moderniziramo, no sve države se štite na ovakav način", kažu u Carinskoj upravi.

Komentari (1)
Pogledajte sve

Ključne su rječi:

Javna nabava !

Vozila koja koštaju u 4 godine stotine miliona.

U 4 godine su nas zadužili 100 miliardi novih kredita !

I sada bulazne o reformama ?

New Report

Close