Bum prodaje traktora zbog dobre žetve i EU

Autor: Miroslav Kuskunović/Agrobiz , 27. prosinac 2017. u 22:00
Marka John Deere već je godinama vodeća u broju prodanih traktora/Marijan Sušenj/PIXSELL

Konačno možemo biti zadovoljni jer se nakon niza godina dogodio pomak, kažu iz nadležne udruge.

Prodaja traktora u Hrvatskoj drastično se povećala tijekom 2017. godine, za razliku od prethodnih godina kada je pala na gotovo simboličnu razinu.

Prema podacima Udruge prodavatelja poljoprivredne mehanizacije i opreme u Hrvatskoj, tijekom prvih 11 mjeseci prodano je čak 800 traktora, dok je u isto vrijeme prošle godine prodaja bila na razini tek 410 komada. "Konačno možemo biti zadovoljni jer se nakon dugog niza godina pada i stagnacije tržišta, tijekom ove godine dogodio ogroman pomak i novi val prodaje. Na ovaj rezultat utjecali su prije svega fondovi Europske unije, točnije program ruralnog razvoja, koji je kroz svoje investicijske mjere počeo davati rezultat, ali i to što je prošla godina bila izuzetno dobra kada je riječ o proizvodnji. Poljoprivrednici su imali rekordne prinose, velike proizvodnje, te cijene koje su im išle na ruku", objašnjava rast tržišta Franjo Dominković, dopredsjednik Udruge i direktor Poljoopskrbe Međunarodne trgovine. 

Ne kupuju skupe
Podaci pokazuju da je najbolja prodaja bila tijekom proljeća i ljeta, točnije od travnja do rujna. U travnju je tako prodano 116 traktora, tijekom svibnja njih 133, a vrhunac je bio u lipnju kada je prodano čak 147 traktora. Hrvatsko tržište traktora na vrhuncu je bilo u razdoblju od 2005. do 2009. godine, kada se godišnje prodavalo od 1206 pa čak do 1811 traktora koliko ih je prodano u 2008. "U tom razdoblju na snazi su bile mjere kapitalnih ulaganja, pa su poljoprivrednici investirali u novu mehanizaciju jer su iz nacionalnog proračuna mogli dobivati povrat do 50 posto ulaganja u novu mehanizaciju.

Nakon 2008. došlo je do drastičnog pada, uslijed krize, te smo najnižu razinu dosegnuli prije dvije godine kada smo prodali samo 246 novih traktora", navodi Dominković. On tvrdi da u Hrvatskoj često postoje predrasude o tome da poljoprivrednici kupuju skupe traktore i one koji im ne služe dovoljno u njihovim usitnjenim proizvodnjama. Činjenica je da mi i dalje imamo poprilično star vozni park, a najveći broj traktora je starosti iznad 30 godina, dok se u EU traktori mijenjaju u pravilu svakih sedam godina.

Traženiji su sve jači
Hrvatski poljoprivrednici prošle su godine najviše kupovali traktore marke John Deere, koji je inače najprodavaniji traktor u Hrvatskoj već godinama. Tih marki traktora je prodano 146 što je udjel od 13,81 posto tržišta. Slijede marka Deutz kojih je prodano 98 komada, potom traktori Linhai, Lamborghini, Can Am, New Holland. Franjo Dominković naglašava kako su neke marke nestale s tržišta, poput srbijanskog IMT koji je zatvorio tvornicu u Beogradu, iako ima naznaka da bi se uz pomoć kapitala iz Indije proizvodnja u toj regionalnoj tvornici mogla ponovo pokrenuti. 

Od hrvatskih proizvođača dobru prodaju je ostvario bjelovarski Hittner koji je prodao 33 traktora, a jedan veliki dio ih je prodan temeljem ugovora s Hrvatskim šumama. Najviše traktora prodano je u Zagrebu i Zagrebačkoj županiji – 147. U Osječko-baranjskoj županiji je prodano 107 traktora, Splitsko-dalmatinskoj 87, Vukovarsko-srijemskoj 81 te Virovitičko-podravskoj 68.

Najmanje je prodano u Šibensko-kninskoj županiji – tek devet traktora. Dominković ističe da je primjetna promjena trenda u snazi traktora. Sve više poljoprivrednika kupuje traktor jače snage motora što potvrđuje da se stvorila kritična masa ozbiljnih poljoprivrednika koji ulaganje u poljoprivrednu mehanizaciju shvaćaju kao važnu investiciju za ozbiljnu poljoprivrednu proizvodnju. 

Komentirajte prvi

New Report

Close