British American Tobacco zatvara tvornicu u Nizozemskoj

Autor: Miho Dobrašin , 05. lipanj 2006. u 06:30

Proizvođači cigareta usmjereni prema zemljama u razvoju, a ženska populacija pojačava rast tržišta

Uprava tvrtke British American Tobacco (BAT), jednog od vodećih svjetskih proizvođača cigareta, potvrdila je zatvaranje pogona u nizozemskom Zevenaaru gdje će biti otpušteno 570 ljudi. Ovo je tek posljednji u nizu koraka kojima najveći svjetski proizvođači premještaju ne samo proizvodnju već i čitavo poslovanje iz zapadnih europskih država u zemlje u razvoju.
Nakon prvih neslužbenih informacija objavljenih prije dva mjeseca, konačno je stigla i službena potvrda o zatvaranju BAT-ova nizozemskog pogona koji je cigaretama opskrbljivao gotovo cijelu Europu. Iako su poznavatelji situacije u duhanskoj industriji još ranije isticali kako je ovaj korak uprave siguran, odnosno da se tek radi o pitanju vremena, sindikati u Nizozemskoj pokušali su izboriti njegovo odgađanje. Međutim, otpuštanje 560 radnika najavljeno je za 2008., a detalji vezani uz otpremnine bit će predmetom razgovora sindikata i uprave ovih dana. Kako stoji u priopćenju BAT-a uprava je već izdvojila oko 235 milijuna dolara za restrukturiranje kompanije. “Žalimo zbog ove odluke no ona je neizbježna”, izjavio je Jan Withag direktor BAT-a zadužen za operacije u Nizozemskoj. Preseljenjem pogona u Poljsku i dijelom u Njemačku tvrtka će godišnje uštedjeti približno 40 milijuna dolara. BAT, proizvođač Dunhill, Lucky Strike i Pall Mall cigareta, od 2004. godine je zatvorio dvadesetak postrojenja u Europi što je rezultiralo otpuštanjima za 4500 ljudi u zemljama zapadne Europe.

Duhanska industrija se u posljednje vrijeme nalazi na svojevrsnoj prekretnici, odnosno osim mjesta proizvodnje, gdje je radna snaga znatno jeftinija, sve se više mijenjaju i ciljana tržišta, od tradicionalnih europskih prema zemljama u razvoju gdje je radna snaga znatno jeftinija. Sve učestalije zabrane pušenja u ugostiteljskim objektima i javnim mjestima, kao i uvođenje zakonskih odredbi koje ne dopuštaju reklamiranje cigareta prisilile su duhanske kompanije na preusmjeravanje k istočnim tržištima.
Posljednjih godina snažna antipušačka kampanja u razvijenim zemljama koja ima za cilj smanjiti enormne izdatke za liječenje bolesti vezanih uz ovu naviku dovela je do restrukturiranja duhanske industrije čija je profitabilnost ugrožena. Profiti vodećih proizvođača znatno su opali na klasičnim tržištima, no s druge strane sve jača prisutnost u zemljama u razvoju pozitivno je utjecala na sveukupno poslovanje, koje se odrazilo u blagom porastu neto dobiti. Tako je BAT u prvom ovogodišnjem kvartalu uvećao neto dobit za pet posto u odnosu na isto lanjsko razdoblje prvenstveno zahvaljujući većoj prodaji u Africi i Aziji. Slična je situacija i s američkim Philip Morissom, dijelom grupacije Altria, kao i s trećim svjetskim proizvođačem Japan Tobaccom. Sve tri kompanije okreću se istočnim tržištima i zemljama u razvoju. Primerice, samo u Rusiju Altria namjerava uložiti 240 milijuna dolara, dok će u svoje tamošnje pogone BAT investirati oko 170 milijuna dolara, čime će povećati prodaju u zemljama poput Kazahstana, Gruzije, Ukrajine…Međutim, na nekim azijskim tržištima vlade sve učestalije uvode antipušačke mjere što, dakako, još uvijek nije ozbiljna opasnost za duhansku industriju, no vodeći ljudi sektora nastoje privući novu populaciju. Ciljani potrošači tako sve više postaju žene koje u ukupnoj konzumaciji duhanskih proizvoda sudjeluju s malim postotkom. Naime, kako razvoj neke zemlje postaje izraženiji, uz prisutno snažno reklamiranje cigareta, udio žena pušača rapidno raste.




Komentirajte prvi

New Report

Close