Brendiranje je budućnost privatnog smještaja

Autor: Marija Crnjak , 17. lipanj 2017. u 12:37
Foto: PD i Fotolia

Istra je s oznakom kvalitete Domus Bonus bila pionir, slijedio je Kvarner s Kvarner Family, a nedavno su im se pridružile Zadarska i Šibensko-kninska županija s brendovima Welcome i Like Home.

Dok već godinama čekaju nove minimalne uvjete za kategorizaciju obiteljskog smještaja, kojima bi se regulativa prilagodila suvremenim potrebama gostiju u segmentu koji čini čak 50 posto smještajnih kapaciteta u Hrvatskoj, destinacije koje žele podići kvalitetu vlastite ponude razvijaju posebne oznake kvalitete za apartmane, sobe, vile, pansione….

Iznajmljivači svojim gostima tako nude garanciju da će naići na željeni nadstandard te smještaj prilagođen njihovim potrebama, a sebi osiguravaju veći prihod i plasman na tržištu. Umjesto kriterija poput kvadrature apartmana, telefonske linije ili pak noćnog ormarića, smještajnim kapacitetima koji žele oznaku kvalitete broje se, recimo, perilica suđa, vanjski tuš, roštilj na terasi, površina balkona, zaštita insekata, mogućnost spremanja bicikla ili oprema za igru djece. U suradnji turističkih zajednica županija i ureda Hrvatske gospodarske komore, kroz razvoj oznaka kvalitete obiteljski smještaj brendirao se za sad u četiri županije na obali, Istra je sa svojim brendom Domus Bonus bila prva, slijedio je Kvarner s oznakom Kvarner Family, a nedavno su im se pridružili Zadarska i Šibensko-kninska županija s oznakama Welcome i Like Home. 

Domus Bonus u Istarskoj županiji pokrenuli su prije već 12 godina Istarska razvojna agencija IDA, Turistička zajednica Istarske županije i županijsko poglavarstvo. Cilj je bio motivirati privatne iznajmljivače na poboljšanje kvalitete, a vizija je bila kreirati jaki nacionalni brend, tržišnu marku kvalitetnog privatnog smještaja kroz sustav turističkih zajednica u kojeg će gosti imati povjerenja, pojašnjavaju u TZ Istre. Domus Bonus danas broji više od 340 iznajmljivača sa 648 jedinice i 2966 ležaja, od čega 163 kuća za odmor i 91 apartmanska objekta s ukupno 485 certificiranih apartmana. Od pokretanja projekta iznajmljivači su se samostalno javljali lokalnim turističkim zajednicama ili županijskoj turističkoj zajednici i tako kandidirali vlastiti objekt, kojeg bi nakon toga kontrolori obilazili.

Tijekom 2011. pokazalo se da je odaziv i interes iznajmljivača znatno pao te da se, unatoč uobičajenim promotivnim aktivnostima, ne dobiva dovoljan broj novih članova. Stoga je u 2013. i 2014. napravljen značajni preokret i brigu o projektu umjesto lokalnih turističkih zajednica preuzeo je županijski TZ, koji brine i o komunikaciji s tržištem, od medija do turoperatora, pojašnjavaju u TZ-u. Otkrivaju također kako je projekt Domus Bonus trenutno je u fazi poboljšanja, te je u pripremi nova strategija brenda koja će biti usuglašena s današnjim i budućim zahtjevima tržišta. Dok se Istrani preslaguju, Primorsko goranska županija uspjela je svojim iznajmljivačima koji se uključe u projekt Kvarner Family srediti povoljne mikrokredite. “Prepoznatljivost naše kvalitete ostvarujemo projektima brendiranja ponude za koju smatramo da može biti motiv za dolazak, osobito u pred i posezoni. U tu svrhu pokrenuli smo projekte brendiranja onih proizvoda u kojima je regija Kvarner najjača, projekt Kvarner Gourmet i Kvarner Food s ciljem brendiranja vrhunske kulinarske scene Kvarnera, zatim Kvarner Health & Wellbeing, projekt brendiranja zdravstvenog turizma, potom Kvarner Outdoor, te naravno projekt Kvarner Family”, pojašnjavaju nam u TZ Kvarnera. U projekt brendiranja i unapređivanja kvalitete obiteljskog smještaja Kvarner Family uključeno je više od 450 objekata koji nude smještaj standardizirane kvalitete, od toga 40-ak nosi oznaku Pet Friendly, a 20-tak objekata prilagođeno je potrebama ljubitelja aktivnog odmora te nose oznaku Bike Friendly i Hike Friendly. S ciljem jačanja prometa izvan sezone kreirana je akcija Obiteljski paket kojom TZ Kvarnera pomaže u popunjavanju kapaciteta Kvarner Family domaćinstava u razdoblju pred i posezone.

U akciju su osim iznajmljivača uključene i Kvarner Family agencije te pružatelji raznih turističko-ugostiteljskih usluga s područja Kvarnera koji daju popuste na korištenje svojih usluga u razdoblju pred i posezone. Usto, krajem 2015. godine objavljen je prvi poziv za kreditni program koji se provodi u suradnji s Primorsko-goranskom županijom i tri poslovne banke. Za to je PGŽ osigurala 5 milijuna kuna, a kredite vlasnici Kvarner Family domaćinstava mogu ishodovati u iznosima od 20.000,00 do 100.000,00 kn uz subvencionirane kamate od 2% godišnje, odnosno za ulaganja na području Gorskog kotara i malih otoka na području PGŽ-a (Unije, Susak, Ilovik, Male i Vele Srakane) samo jedan posto godišnje. “Od ukupno pet milijuna kreditnog potencijala do sada je odobreno oko 3,5 milijuna kuna za 40 odobrenih kredita od ukupno 58 zaprimljenih zahtjeva“, otkrivaju u TZ-u. S obzirom na to da u Zadarskoj županiji čak 43 posto turističkog prometa dolazi iz privatnog smještaja, TZ Zadarske županije pokrenula je krajem 2015. godine projekt brendiranja Welcome. “Sadašnjost, a posebice budućnost je nametnula potrebu upravljanja  kvalitetom, diferencijaciju između samih iznajmljivača i stvaranje prepoznatljivog zaštitnog znaka koji će ga, sa svojim karakterističnim domaćinskim pristupom, učiniti adutom, a ne teretom ovdašnjeg turizma. Ponekad se velika koncentracija smještajnih kapaciteta u obiteljskom smještaju ističe kao nedostatak. No, standardizacijom proizvoda i podizanjem razine kvalitete možemo profilirati obiteljski smještaj kao našu prednost”, pojašnjava Mihaela kadija, direktorica TZ Zadarske županije. U projekt je uključeno 120 članova za koje je u proteklom razdoblju proveden niz edukacija, uz produkciju on-line i tiskanog kataloga.  “Ne stajemo s edukacijom, niti s proširivanjem ovog kluba jer primamo veliki interes sada kada je akcija zaživjela. Ipak, dalje ćemo se orijentirati na specijalizaciju članova i to kroz razvoj četiri podbrenda, city, rural, family i bike”, otkriva Kadija.

Šibensko-kninska županija jedina je koja je u sklopu vlastita projekta brendiranja obiteljskog smještaja Like Home uvrstila i pod brend luxury, uz već poznate city, rural i bike. Ekipa TZ Šibensko kninske županije ovih dana zauzeta je edukativnim radionicama kako bi oznaka kvalitete na tržištu zaživjela u ovoj sezoni. “Budući da na području Šibensko-kninske županije postoji velik broj kvalitetnih jedinica obiteljskog smještaja, TZ županije provela je prošle godine javni poziv iznajmljivačima za ulazak u klub kvalitete, gdje je bilo prijavljeno ukupno 103 iznajmljivača, od kojih je kriterije zadovoljilo ukupno njih 88. Trenutno smo u fazi  izrade brošure Like Home, kao i novog weba koji će objediniti sve podatke s fotografijama objekta koji su u klubu kvalitete Like Home. Ovih dana smo započeli novi ciklus edukativnih radionica u Vodicama, Murteru i Skradinu, na kojima osim krovnog brenda predstavljamo i podbrendove Like Home City, Bike, Rural i Luxury / Luxury Premium”, pojasnila nam je Ivana Lušić iz TZ-a. Novi javni poziv planiraju objaviti početkom idućeg tjedna, a svi koji imaju interes mogu se prijaviti, nakon čega će lokalno povjerenstvo obići njihov objekt i procijeniti da li zadovoljava kriterije projekta. U svakoj od navedenih oznaka kvalitete smještaj mora biti na službene bar tri zvjezdice, a Lušić pojašnjava da uz dobru opremljenost presuđuje doživljaj kojeg pružaju smještajni objekti s oznakom Like Home. “S obzirom na to da je projekt tek krenuo, jako smo zadovoljni odazivom naših iznajmljivača, koji je u ovoj fazi znatno veći nego u drugim županijama kad su kretale u brendiranje. No naš cilj nisu velike brojke, već kvaliteta”, zaključuje Ivana Lušić. 

Uvođenje oznaka kvalitete sa specijalizacijama smještajne ponude u skladu je i s preporukama Svjetske turističke organizacije, koja predlaže da se službenim zvjezdicama smještajnih kapaciteta pridodaju ocjene gostiju, koje mnogo objektivnije prikazuju stvarno stanje, ističe Nedo Pinezić, predsjednik Zajednice obiteljskog smještaja pri HGK, u čIjoj se organizaciji provode edukacije za iznajmljivače. Pinezić je jedan od inicijatora pokretanja brenda Kvarner Family, a od nedavno je pokrenuo inicijativu pokretanja krovnog brenda obiteljskog smještaja za cijelu Hrvatsku koji bi se zvao “Izvorno hrvatsko domaćinstvo”. “Brendiranje i specijalizacija su budućnost razvoja obiteljskog smještaja, i to treba što više poticati na različite načine. Dobar smjer je odabrala Primorsko-goranska županija subvencioniranjem mikro kredita za iznajmljivače, gdje je do sad plasirano oko 3,5 milijuna kuna prema 60-tak korisnika. Na to se sad sprema Zadarska županija, što će sigurno potaknuti razvoj kvalitete njihovog smještaja”, ističe Pinezić. Priznaje da je u Hrvatskoj i dalje malo smještajnih objekata u domaćinstvima brendirano. Naime,  jednu od četiri oznake kvalitete u četiri jadranske županije nosi njih jedva 1500 objekata, od ukupno 70-tak  tisuća iznajmljivača na hrvatskom tržištu. “Interes iznajmljivača je velik no stvar se neće značajno ubrzati sve dok politika na nacionalnoj i regionalnoj razini ne donese jasne odluke o smjeru razvoja obiteljskog smještaja. Svi ovi projekti rade se na lokalnoj razini, inicijativa dolazi odozdo, što je dobro no potrebna je podrška na višim razinama da bi sustav zaživio. I sami vidimo da tih jasnih poruka još nema, već se jedan dan plasiraju uvjerenja da obiteljski smještaj treba rezati, drugi put se najavljuje rekategorizacija, unatoč tome što je protivna nacionalnom programu razvoja obiteljskog smještaja. Ljudi su zbunjeni i ne znaju što da rade”, kaže Pinezić.

Komentari (1)
Pogledajte sve

privatni smještaj izgradio Hrvatsku kao turističku destinaciju, a oni sad imaju viziju.. kako opravdati svoje stolice..

New Report

Close