Branša teška 4,6 bilijuna dolara suočena
 s dramatičnom preobrazbom

Autor: Darko Bičak , 26. prosinac 2016. u 12:28
Foto: Shutterstock

Donosimo PwC-ova četiri scenarija u kojima se predviđa budućnost sektora. U svakome od njih tehnologija igra ključnu ulogu.

Logistika i transport su jedna od najznačajnijih djelatnosti suvremenog globalnog gospodarskog sustava. Iako je točnu brojku teško utvrditi, u konzultantskoj kući PwC procjenjuju da ovo tržište godišnje vrijedi više od 4600 milijardi dolara.

Globalno tržište transporta i logistike obuhvaća sektor teretnog prometa, uključujući otpremu, kurirske i ekspresne službe (paketi), ugovornu logistiku, transport rasutog tereta, skladištenje te cestovni, željeznički i zračni teretni promet. Također obuhvaća niz pomoćnih usluga, što uključuje i niz aktivnosti u opskrbnom lancu.

Ovaj sektor suočen je s dramatičnom preobrazbom u vrijeme neviđenih promjena proizašlih iz načina na koji nove digitalne tehnologije, promjene u očekivanjima kupaca i suradnički poslovni modeli mijenjaju izgled tržišta.

Prilika za nove igrače

O tome se govori u izvješću konzultantske kuće PwC “Shifting Patterns – the future of the logistics industry” u kojem se tvrdi da se može očekivati velika nagrada za ravnomjerno moderniziranje segmenata sektora. U izvješću se ističu digitalne tehnologije, analitika podataka i platformske tehnologije kao sredstva kojima se pojednostavljuje put za nove tržišne sudionike, nove poslovne modele i nove mogućnosti za “dijeljenje”.

Istraživanje PwC-a ukazuje na to da 90 posto poduzeća za transport i logistiku smatra da su podaci i analitika ključni pokretači preobrazbe sektora u idućih pet godina, no 50 posto ipak priznaje da je nedostatak digitalne kulture najveći izazov s kojim su suočene njihove organizacije. Unatoč svojim očiglednim nedostacima ovaj sektor ipak je iznimno privlačan ulagačima. Od 2011. godine otprilike 160 milijuna dolara, od čega je 150 milijuna privatni kapital, uloženo je samo u digitalnu logistiku. 

Andrew Tipping iz Strategy& (konzultantski segment PwC-ove mreže) rekao je da već to ukazuje na to da ulagači vide priliku za nove sudionike u destabiliziranju ustaljenih tržišnih igrača, ali i za velike povrate na tržištu vrijednom 4,6 bilijuna dolara.

 

90posto

poduzeća smatra da su podaci i analitika ključni pokretači preobrazbe sektora

“Globalni sektor logistike u neku je ruku nepoznanica. Tehnologija mijenja sve aspekte poslovanja poduzeća za transport i logistiku pa će digitalna spretnost postati preduvjet za uspjeh. Pobjednici utrke u transformaciji bit će poduzeća koja najbolje razumiju i iskorištavaju niz novih tehnologija od analitike podataka do automatizacije i platformskih rješenja. Svi koji to ne učine naći će se na gubitničkoj strani i riskiraju da padnu u zaborav. Ovo je utrka za hrabre i digitalno spretne, a ulagači i tržište nagradit će pobjednike. PwC je utvrdio četiri scenarija kojima se predviđaju četiri moguće budućnosti sektora logistike.

U svakome od njih tehnologija igra ključnu ulogu, no ima drugačiji utjecaj na tržište. U dva su scenarija novi tržišni sudionici primarni pokretači, dok su u preostala dva i dalje dominantni već ustaljeni tržišni sudionici”, ističe Tipping.

Ključni pokretač promjena

PwC-ovo izvješće ukazuje na to da će promjene u načinu upravljanja, kulturi i stavovima biti jednako važne kao i tehnologija koja će biti ključni pokretač promjena u sektoru.
Autori su istaknuli ono što oni zovu „pet ključnih aktivnosti nekonvencionalnog vodstva” i pritom rekli da će se, neovisno o segmentu sektora u kojem posluju, poduzeća za transport i logistiku morati posvetiti jednom identitetu i usredotočiti samo na tržišta na kojima vjeruju da imaju više nego dobre šanse da uspiju. Iako je digitalna spretnost ključni element uspjeha, u izvješću se ističe i potreba za stalnom usredotočenošću na troškovnu učinkovitost, produktivnost imovine i inovacije. No prilagodba i primjena toga u svim dijelovima poduzeća bit će ključna za prenošenje strategije u svakodnevno poslovanje. Kultura inovacije, fleksibilnosti i stalnih izazova može se stvoriti na razini cijelog poduzeća samo kada takva atmosfera proizlazi iz samog vrha poduzeća. Zato je iskorištavanje kulture u svim aspektima poslovanja ključno. Kako bi ostvarila što veće povrate, poduzeća za transport i logistiku moraju se riješiti nevažnih elemenata, te uštede iskoristiti za ulaganja i ponude vrijednosti i neprekidno rezati troškove radi jačeg rasta.

Četiri scenarija

Naposljetku, s obzirom na nadolazeće promjene, poduzeća moraju predvidjeti kako će razvijati svoje sposobnosti. Pobjednici će razviti usluge i rješenja koja će neprekidno poticati potražnju. Kako bi to postigla, poduzeća za transport i logistiku moraju uspostaviti snažne odnose s ključnim kupcima, slušati i predviđati stanje na tržištu te aktivno oblikovati budućnost. Tipping ističe da su temelj za konkurentsku prednost u sektoru logistike suštinske promjene i udaljavanje poduzeća od starih praksi. “Već ustaljena mreža mogla bi postati prepreka umjesto prednosti s obzirom na to da će nove tehnologije promijeniti troškovni model u sektoru i dovesti u pitanje postojeće poslovne modele”, kaže ovaj konzultant. A scenariji PwC-a su sljedeći:

1. Zajedničko korištenje 
'Phsyical Internet'
Ustaljeni tržišni sudionici povećavaju učinkovitost putem suradnje i novih poslovnih modela kao što su mreže za dijeljenje. Rezultat istraživanja i suradnje povezanih s fizičkim internetom jesu zajednički standardi o veličini pošiljke te veća modalna i IT povezanost između ustaljenih tržišnih sudionika.

2. Novi sudionici koji mijenjaju okruženje
Novi tržišni sudionici uzet će dio tržišnog udjela ustaljenih tržišnih sudionika upotrebom novih poslovnih modela koji se temelje na novim tehnologijama kao što su blockchain i analitika podataka, pri čemu će samo jedan do dvoje replicirati tehnologiju koja je stvorila maloprodajne divove kao što je Amazon. Dostava krajnjem primatelju fragmentira se zbog suradnje ustaljenih tržišnih sudionika s novim tržišnim sudionicima i rješenja za grupnu dostavu (engl. „crowd delivery“)

3.Složena konkurencija
Velika maloprodajna poduzeća postaju novi tržišni sudionici širenjem postojeće logističke ponude izvan svojih potreba, tj. prebacuju se s kupaca na konkurente, kupnjom malih logističkih operatera kako bi iskoristili duboko poznavanje maloprodaje, nekadašnje tehnološke dobavljače i usredotočenost na kupce za optimizaciju opskrbnih lanaca.

4. Doseg je bitan
Ustaljeni tržišni sudionici moderniziraju poslovanje upotrebom novih tehnologija i financiranjem tehnoloških promjena u suradnji s partnerima s investicijskim kapitalom i pomoću tehnološkog, a ne logističkog kadra. Veliki igrači ulaze u sinergijska spajanja radi povećavanja geografske i višemodalne pokrivenosti.

Komentirajte prvi

New Report

Close