Banelli: Zbog novog zakona o prometu nesreća će biti sve više

Autor: Dalibor Klobučar , 31. srpanj 2006. u 06:30

U većini nesreća krive su loše ceste i prometna signalizacija, tvrdi Ivan Dadić s Prometnog fakulteta

Tri dana nakon stravične nesreće u 760 metara dugom tunelu Ledenik na autocesti A1, u kojoj su zbog neprilagođene brzine tegljača život izgubile četiri osobe, otvorilo se pitanje bi li se tragedija izbjegla da je vozač Miljenko Stričak putem displeja upozoren na zastoj u tunelu. Ne želeći smanjivati njegovu krivnju za ugasle živote dvije samohrane majke i njihovo dvoje djece, u Udruzi hrvatskih cestovnih prijevoznika drže da se takvo upozorenje moralo dati.
– Za takve, nepregledne tunele na autocesti HAC-u ne bi bio smio biti problem postaviti displeje na ulazu i sredini tunela koji će upozoriti vozače na moguće zastoje. Kad već imaju kamere, ne bi im bio problem na displej daljinski poslati poruku “Oprez, zastoj u tunelu”, što bi vozača na vrijeme upozorilo u kakvoj će se situaciji ubrzo naći – drži predsjednik Udruge Marijan Banelli.

Signalizacija i senzori
Dodaje da je takva, pa i automatska signalizacija putem senzora uobičajena stvar u europskim tunelima poput Mont Blanca, te ne vidi razloga zašto takvo što ne funkcionira i u domaćim tunelima. – Onoga časa kada je prvi kamion stao, u samome tunelu morala su proraditi upozorenja. Postoje senzori, raznorazni softveri koji su to mogli omogućiti – objašnjava Banelli. S njim se slaže i profesor na Fakultetu prometnih znanosti Ivan Dadić, koji tvrdi da policijske statistike prema kojima su za 95 posto nesreća krivi vozači nisu realne. Po njemu su u većini slučajeva za nesreće krive loše ceste i prometna signalizacija, za što nitko ne odgovara. No takve tvrdnje u Hrvatskim autocestama demantiraju. Naprotiv, kažu, uopće nije bilo riječ o zastoju, već o koloni vozila na koju signalizacija pred tunelom i upozorava kao što to čini na svakom dijelu Dalmatine. – Zbog povećanja prometa iz smjera juga prema sjeveru u to je vrijeme promet bio ograničen na 60 kilometara na sat. Stanje na autocestama prati se iz minute u minutu, a kamere snimaju svaki tunel duži od 300 metara. Sve to prate dispečeri centara u Maloj Kapeli, Sv. Roku i Maslenici pa govora o lošoj signalizaciji na A1 ne može biti – tvrde u HAC-u. Ako je doista riječ o lošoj signalizaciji, postavljaju protupitanje: kako to da su svi ostali vozači prilagodili brzinu, što nije učinio samo vozač tegljača.

Novi zakon
U HAC-u dodaju da potpuno suosjećaju s obiteljima unesrećenih i svjedocima događaja, no da su njihove tvrdnje kako je hitna došla tek nakon 50 minuta subjektivne i netočne. Hitna je, što će i dokazati podacima zabilježenim kamerama, na poprište nesreće stigla nakon 30-ak minuta, i to zato što je bila na drugoj intervenciji, na odmorištu Zir, gdje je čovjek pao nesvijest. Kako bilo da bilo, u Udruzi hrvatskih cestovnih prijevoznika tvrde da će se ovakve situacije ubuduće ponavljati sve češće, ali ne zbog signalizacije već zbog katastrofalne izmjene Zakona o cestovnom prometu koju na jesen treba prihvatiti Sabor.
– Članak 5. toga Zakona propisivao je da svi vozači gospodarskih vozila teških 3,5 tona i više, osim kategorije u vozačkoj, moraju položiti i posebni ispit za vozače kako bi osnovali radni odnos. Ministarstvo prometa tu stavku planira ukinuti vozačima vozila za vlastiti prijevoz, te je ostaviti kao obveznu tek vozačima vozila javnoga cestovnog prijevoza – objašnjava Banelli dodajući da od 144 tisuće gospodarskih vozila u Hrvatskoj tek 20 posto njih pripada javnom cestovnom prijevozu.
– To znači da će ostalih 80 posto biti neiskusno poput ovoga mladića koji je vozio tegljač, prevedeno: ubojice na cestama – uvjeren je Banelli.
Po njegovim saznanjima, resorno ministarstvo tu regulu kopira iz pravilnika Europske unije, no Banelli drži kako ne moramo ono što je kod nas bolje uređeno ukidati samo zato što to tako uređuje Europa.
– Ako je naša regula bolja, a bolja je, doista ne vidim razloga da se ukine. Pogotovo ako je toliko očito kako bi razorne posljedice po mnoge živote ona mogla imati – zaključuje Banelli. Komentar iz Ministarstva mora, turizma, prometa i razvitka jučer pak nismo mogli dobiti jer je za njegovim djelatnicima jučer bio neradan dan.

Komentirajte prvi

New Report

Close