Agencije zaratile zbog utrke za tržište vrijedno 150 milijuna kuna

Autor: Marija Crnjak , 20. studeni 2014. u 22:01
Foto: Paval Šain/24sata

UHPA je pokrenula projekt specijalizacija agencija koje moraju udovoljavati strogim kriterijima.

Iza sukoba u Udruzi hrvatskih putničkih agencija (UHPA), koji je eskalirao isključenjem četiriju agencija, dobrim dijelom krije se borba za tržište školskih putovanja, i to u okolnostima upitno uspješnih pokušaja uvođenje reda u tom financijski izdašnom segmentu.

Prema procjenama UHPA-e, jer službeni podaci ne postoje, tržište školskih putovanja u Hrvatskoj vrijedno je oko 20 milijuna eura ili oko 150 milijuna kuna, a prihod od školskih ekskurzija čini većinu prihoda koji agencije ostvaruju od domaćih gostiju. Tržište uglavnom ne funkcionira na zdravim osnovama i često se povezivalo s korupcijom, darovima ravnateljma i nastavnicima kao nagradama za angažman pojedinih agencija.

Radi uređenja tržišta Ministarstvo obrazovanja proljetos je donijelo Pravilnik o izvođenju izleta i ekskurzija, s propisanom procedurom odabira organizatora putovanja te uvođenjem obveze da dnevnice nastavnicima pokrivaju osnivači, odnosno lokalne uprave. UHPA je pokrenula projekt specijalizacija agencija koje moraju udovoljavati strogim kriterijima, uz dva certifikata izvrsnosti, ISO standard i certifikat za društveno odgovorno poslovanje u turizmu Travelife. Brošura UHPA-e s popisom 32 agencije specijalista za školska putovanja poslana je na adrese svih škola i Ministarstva obrazovanja, uz preporuku da se baš one angažiraju u budućim putovanjima. Direktor UHPA-e Željko Trezner smatra da je pobuna nastala zato što nekim članovima ne odgovara uvođenje reda.

“Kad je krenuo proces specijalizacija, dio članova od Upravnog odbora tražio je da izmijeni odluku, a kad su vidjeli da se to neće dogoditi, krenuli su pritisci”, kaže Trezner, čiju su plaću pokušale doznati isključene agencije. Dok nam je predsjednik UHPA-e Boris Žgomba objasnio kako je u brošuri riječ samo o preporukama za angažman agencija, bez ikakve obveze, dio članstva u tome vidi narušavanje tržišne utakmice, a isključeni će se zbog toga obratiti i AZTN-u.

“Ne vidim zašto jednako kvalitetno ne bi radila agencija koja nema specijalizaciju te nije u UHPA-i, u kojoj je tek trećina registriranih agencija u RH. Brošura na ravnatelje ima utjecaj kao da je riječ o službenom dokumentu i obvezi. Nesporno se time nekima daje prednost. Neke specijaliste nedavno se u medijima optuživalo da su u ‘dealu’ s jednom zagrebačkom srednjom školom, iako su ispunili sve UHPA-ine stroge standarde. Dakle, specijalizacija nije riješila brojna pitanja”, kaže naš sugovornik iz agencije koja se djelomice bavi školskim putovanjima.

Iz Ministarstva turizma nisu željeli komentirati situaciju u UHPA-i, no poručuju da je u tijeku izrada novoga zakona o pružanju usluga u turizmu, a jedna radna grupa samo je za dio koji će regulirati poslovanje agencija. “U njoj su zastupljeni svi oblici agencijskoga organiziranja, dvije udruge (UHPA i Udruga nezavisnih putničkih agenata Hrvatske, UNPAH), HGK, HUP, od čijih predstavnika očekujemo konstruktivan doprinos uobličavanju zakonskih odredbi koje će regulirati poslovanje agencija, sukladno pravnoj praksi EU, kažu u Ministarstvu.

Komentari (1)
Pogledajte sve

Kod nas su sluzbeno autorizirani karteli normalna stvar pa se ne cudim ovoj vijesti

New Report

Close