Pokazatelji valuacije kao indikatori budućeg kretanja tržišta

Naslovnica Forum Gospodarstvo i financije Opće financije Pokazatelji valuacije kao indikatori budućeg kretanja tržišta

Jedni od najčešće korištenih pokazatelja valuacije dionice su P/E, P/S i P/B.

P/E koeficijent se temelji na odnosu cijene i zarade, i koristi se za identifikaciju podcijenjenih/precijenjenih dionica. Jednostavno rečeno, P/E pokazuje koliko je tržište spremno platiti za dionicu po svakoj kuni neto dobiti, odnosno koliko je cijena neke dionice visoka u odnosu na zaradu od prodaje dionica. P/S i P/B se također koriste u istu svrhu, a od P/E-a se razlikuju po tome što P/S pokazuje koliko je tržište spremno platiti za dionicu po svakoj kuni prihoda od prodaje, dok P/B u obzir uzima knjigovodstvenu vrijednost dionice.

Koje su vrijednosti dobre?

Postoje određene studije koje dokazuju da postoji povezanost između ekstremnih vrijednosti tih pokazatelja i budućeg smjera kretanja cijena na burzama. Ekstremno niske vrijednosti ukazuju na budući rast, dok visoke vrijednosti signaliziraju pad cijena u budućnosti. “Valuation Ratios and the Long-Run Stock Market Outlook” studija povezuje utjecaj visokih vrijednosti P/E-a i burzovnog pada u SAD-u koristeći čak tri desetljeća burzovnih podataka.

Kako ih tumačiti?

Što je neki od navednih koeficijenata viši, to se dionica smatra skupljom. Analitičari se slažu da najveću vrijednost imaju kada ih se promatra relativno, tj. u odnosu na ostale dionice unutar istog sektora i/ili u odnosu na same sebe, tj. povijesno kretanje tog koeficijenta za promatranu dionicu.

Postoji veliki broj investitora koji kupuju dionice kada je P/E nizak jer smatraju da je tada dionica jeftina.

Međutim, važno je znati da velik broj studija koje dokazuju prognostičku vrijednost pokazatelja valuacije, osobito P/E-a, ukazuju na povezanost visokih vrijednosti tih pokazatelja s padom tržišta, dok je onih koje povezanost niskih vrijednosti vežu s rastom puno manje. Tako studija “A quantitative study of the P/E ratio on the Swedish market” pronalazi povezanost, ali upozorava na to da postoje studije čiji su rezultati tome kontradiktorni.

Dakle, mogli bi zaključiti da je pokazatelje valuacije bolje koristiti kao rane signale da je vrijeme za prodaju, nego kao indikatore koji bi mogli signalizirati kupnju.

Napomena: Koncept teksta i dio objašnjenja preuzet je s portala http://www.investa.hr

New Report

Close