Od licitara, preko ljekovitih sokova i krema, do kiselog zelja

Autor: Darko Bičak , 17. travanj 2016. u 22:00
Obitelj Ivana Škledara iz Bedenice već se 29 godina bavi medičarskim i svjećarskim biznisom/Petar Glebov/PIXSELL

Obitelj Bože Kušinca iz Lakteca kod Zeline godišnje proizvede oko 80 t zelja na dva hektara, zasad prodaju na domaćem tržištu.

Festival poduzetništva, obrta i obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava (OPG) doživio je u petak u Sv. Ivanu Zelini svoje treće izdanje. Poslovno događanje, koje zajednički organiziraju Večernji list, Poslovni dnevnik i 24 sata, okupilo je u srcu Prigorja 50-ak poduzetnika i OPG-ova koji su došli predstaviti svoje proizvode. Iako je većina izlagača bila iz same Zeline i Zagrebačke županije, nisu nedostajali ni oni iz ostalih dijelova zemlje.

Zelinski kamini u Pevecu
Fučkan je etablirana tvrtka iz Sv. Ivana Zeline koja se bavi proizvodnjom betonskih elemenata za urešenje okućnica i javnih površina. Najpoznatiji su po svojim vrtnim roštiljima koji su popularni i diljem Europe. Kako objašnjavaju Franka i Lucija Puhelek, snaha i kćer vlasnice tvrtke, Vesne Fučkan Puhelek, njihov obiteljski biznis ima korijene u obrtu koji je nastao 1972. da bi kasnije nastala i tvrtka koja danas zapošljava 20-ak radnika. Većina njihova asortimana plasira se putem velikih prodajnih centara poput Peveca, a sve je veća prodaja i u njihovu maloprodajnom punktu u Blažev Dolu kod Sv. Ivana Zeline. Iako još nema značajniji udio u prodaji, Fučkan razvija i internetsku trgovinu.

Najveći dio prihoda tvrtka ostvaruje na domaćem tržištu, a značajniji izvoz bilježe u Sloveniju te BiH. "U godinama prije ekonomske krize bili smo prisutni u pola Europe, od Njemačke i Francuske do Belgije i Skandinavije. Sada je to znatno slabije, ali očekujemo da će se u idućem razdoblju tržište opet oporaviti", kaže Lucija Puhelek. Iz Zelini obližnje Bedenice je Ivan Škledar, čija se obitelj već 29 godina bavi medičarskim i svjećarskom biznisom. Obrt Milek ima u svom asortimanu 40-ak proizvoda, uglavnom medenjaka, licitarskih srca, svijeća i sličnih artikala. Milek ima stalnu trgovinu u Mariji Bistrici, ali su sa svojim štandovima prisutni na većini sajmova i proštenja u središnjoj Hrvatskoj.

"Najviše idu najjeftiniji proizvodi jer je vidljivo da ljudi imaju sve manje novca. Prije su se puno prodavala licitarska srca. Danas to ide puno manje", kaže Škledar. Snježana Mikulčić Jakupović iz Pake u Varaždinskoj županiji u Zelinu se došla predstaviti svojom kolekcijom ekološke kozmetike od ljekovitog bilja. Njezin OPG Jakupović zapošljava pet članova obitelji te dva druga zaposlenika koji su zaduženi za prodaju i distribuciju. "Imamo vlastite nasade ljekovitog bilja, prije svega melisu, smilj, neven, kadulju i mentu. Ukupno u asortimanu imamo 45 proizvoda za njegu lica, kose i tijela. Većinu proizvodnje plasiramo preko trgovačkih lanaca, prije svega Bio&bio u Hrvatskoj i sličnog lanca trgovina u Sloveniji", kaže ova poduzetnica. Dodaje da se njihovi proizvodi mogu naći u ekološkim trgovinama diljem Europe, od Poljske, Finske i Njemačke pa sve do Švedske. Izvoz im trenutno čini 30 posto ukupnih prihoda s tendencijom rasta.

Plac, a ne veliki trgovci 
Ljekoviti sok od aronije je proizvod OPG-a Zadravec vlasnice Jasminke Zadravec iz Čakovca. Njezina obitelj uzgaja aroniju na površini od jednog hektara, a proizvode ekološki matični sok od aronije te sirup od aronije, koji još nema ekološki certifikat. Iako proizvodnju imaju na vlastitom imanju u Čakovcu, sok u boce pune ipak u jednom pogonu u Krapini zbog strogih uvjeta koji moraju biti zadovoljeni pri punjenju. Ovim biznisom se bave od 2012., a Jasminka pojašnjava da im on nije jedini izvor prihoda jer da su ona i suprug zaposleni, a ovo im dolazi kao hobi i dodatni izvor prihoda. "Uglavnom smo prisutni na hrvatskom tržištu. Imamo problem da smo preveliki za domaće tržište, a premali za ozbiljniji nastup u izvozu", kaže Jasminka Zadravec.

Obitelj Bože Kušinca iz Lakteca kod Sv. Ivana Zeline se već 40 godina bavi proizvodnjom kiselog zelja koje je postalo i robni brend Zagrebačke županije. "Godišnje proizvedemo oko 80 tona zelja na dva hektara. Prodaja uglavnom ide preko naše trgovine na Trešnjevačkoj tržnici. Idemo i na ovakve sajmove i festivale, gdje promoviramo našu proizvodnju. Zelje plasiramo na domaćem tržištu jer za izlazak u inozemstvo ipak nemamo dovoljne količine", kaže Kušinec. Njegov je OPG svojedobno surađivao i s trgovačkim lancima, ali zbog loših uvjeta, niske cijene i dugih rokova plaćanja odustali su od toga kanala prodaje.

Zelinčanima pripremili  gotovo 400 porcija kotlovine

Ognjenović održao dječju radionicu kreativnog kuhanja
Poznati hrvatski kuhar Boris Ognjenović, iz zagrebačke tvrtke Majstor kuhar, priredio je u sklopu Festivala poduzetništva, obrta i OPG-a u Zelini kulinarski show i besplatnu zakusku za goste. Njegov tim, u kojem su i kuhari Željko Radatović i Karlo Žigrović, Zelinčanima su pripremili gotovo 400 porcija kotlovine. "Kotlovinu smo služili s prilogom, kiselim zeljem i bučinim uljem. Kiselo zelje autohtoni je prigorski prehrambeni proizvod koji je vrlo zdrav i u skladu je s našom kulinarskom filozofijom da se koristi domaća hrana, po principu od polja do stola. Bučino ulje jedna je od najzdravijih namirnica uopće, a njegova ljekovita svojstva nadaleko su poznata", kaže Ognjenović, koji je održao i dječju radionicu kreativnog kuhanja, u kojoj je istaknuo važnost doručka te korištenja zdravih namirnica u pravljenju sendviča.  "Sendvič je omiljeno dječje jelo te smo pokušali djecu naučiti kada ga napraviti na što kvalitetniji način. To, prije svega, znači da se treba koristiti što više zelenila, salate, a preporučuje se i korištenje sirnih namaza umjesto majoneze", kaže Ognjenović. Polaznici radionice, učenici Osnovne škole Dragutina Domjanića iz Sv. Ivana Zeline, pokazali su veliki entuzijazam i interes za male tajne velikog majstora kuhinje Ognjenovića, a za uspomenu su napravili i zajedničku fotografiju.

Komentirajte prvi

New Report

Close