Uspjeh Agrokora, Triglava i Širbegovića

Domaće kompanije 7.4.2011. 22:00 Ivan Pandžić

Suradnjom privatnika u regiji šalje se pozitivan primjer svjetskim investitorima

Tri vrlo uspješne regionalne kompanije, hrvatski Agrokor, slovenski Triglav osiguranje i bosanskohercegovačka Širbegović grupa, trebale bi biti primjeri da se u regiji može uspjeti. Osim toga njihovi direktori su naveli što bi se trebalo učiniti da se poboljša i olakša prekograničan uspjeh, upozorili su vlade zemalja s kojim problemima su se sreli te naglasili u čemu vide buduće prilike. Najčešće spomenuti pojam bio je “jača suradnja” zemalja. Damir Kuštrak iz Agrokora naglasio je da je regija dobro mjesto za ulaganje te da je manje važno koje sektore će izabrati investitori, a više da prepoznaju da regija ide u pravom smjeru. Sve zemlje će prije ili poslije postati članice EU, a Hrvatska je sigurna na tom putu. Međutim, nije zaboravio napomenuti i da sve zemlje regije zbog članstva u Cefti sada imaju olakšan pristup susjednim tržištima, a da će ulazak Hrvatske u EU to promijeniti. Iako pristup EU tjera zemlje na postavljanje osnovnih europskih vrijednosti za poslovanje, Kuštrak kaže da je, paradaksalno, u ovoj prijelaznoj fazi to dodatno otežalo poslovanje.

Strateški savezi
“Nastao je velik nered u zakonodavstvu koje se stalno mijenja. Zato je važno imati dobre partnere i pomoć. Tvrtke u svim zemljama susreću se sa sličnim problemima birokratskih barijera. U Hrvatskoj ideja Hitroreza nije baš i uspjela”, poručio je Kuštrak. Smatra da zemlje regije moraju početi zajednički razmišljati o potencijalima, prije svega u transportu i zajednički djelovati. Istaknuo je da i hrvatska najveća luka Rijeka ima tek nekoliko posto prometa velikih europskih ili dalekoistočnih luka. Kuštrak u ideju brendiranja regije baš i ne vjeruje jer trenutačno ima pet naziva, a jako teško se dogovoriti i o osnovi, a kamoli postići konsenzus među svim zemljama što će brendiranje sadržavati. Za Faruka Širbegovića, osnivača i direktora uspješne bosanskohercegovačke tvrtke Širbegović grupe, nema jačeg brendiranja i pozitivnog signala od primjera da tvrtke i zemlje u regiji surađuju. “Potrebni su nam strateški savezi i oni se već događaju. Mi bez ikakvih problema i političkih utjecaja radimo s privatnim investitorima i partnerima u regiji. Međutim, ne javljamo se na javne natječaje u zemljama zbog korupcije. Privatnik neće korumpirati privatnika”, smatra Širbegović.

Osiguravatelji
Iako je osiguravajuća industrija među najreguliranijim u regiji, Matjaž Rakovec iz Triglava kaže da postoje mnoge razlike od zemlje do zemlje. “Hrvatska je napravila značajne korake u približavanju europskoj regulativi pa je tržište sada konkurentnije, a isto očekujemo i od Srbije i BiH”, kaže Rakovec. Druga važna razlika je korištenje osiguranja. Dok zemlje EU imaju u prosjeku 2000 eura po glavi stanovnika, Slovenija, koja je najrazvijenija o tom pitanju u regiji, ima dvostruko manje. Hrvatska je iduća sa 300 eura, a sve ostale zemlje su na razini ispod 100 eura. “To je prepreka, ali i izazov za buduće širenje i povećanje poslovanja. Kako bude rastao standard, tako će rasti i osiguranja”, rekao je Rakovec.

  1. Ključne riječi
  2. AGKR (Agrokor d.d.)
  3. Širbegović Grupa
  4. TRSG (Triglav Naložbe d.d. Ljubljana)

Samo registrirani korisnici mogu komentirati

Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje!

Prijavi se ovdje!

Povratak na vrh