Tržište preplavljeno kineskom robom

Autor: Ksenija Puškarić , 19. siječanj 2011. u 22:00

Procjenjuje se da je tržište igračaka u Hrvatskoj ‘teško’ oko 400 milijuna kuna, a posljednje dvije godine palo je za 5 do 10 posto

Hrvatsko tržište igračaka vrijedno je oko 400 milijuna kuna, a u posljednje dvije godine palo je između pet i deset posto. Tako tvrde najveći uvoznici i trgovci igračaka Turbo Limač i one2play. Kako je Magma, donedavni vlasnik Turbo Limača, grcala u problemima prezaduženosti, sektor dječjih igračaka Turbo Limač prodan je tvrtki NCA Investment iz Beograda, čiji je vlasnik Slobodan Vučičević, bivši predsjednik Uprave Droge Kolinske. Zbog neizvjesnosti u sektoru te pada potrošnje problema je imao i njihov glavni konkurent One2play, ali i drugi trgovci igračkama.

Igrice najpopularnije
Prema dostupnim podacima Hrvatske gospodarske komore, Hrvatska je u 2009. uvezla igračaka u vrijednosti od 128 milijuna dolara. No HGK u “igračke” ubraja i opremu za kockarnice, opremu za tjelovježbu te ribolov pa ti podaci nisu relevantni. Analizirajući uvoz igračaka po sadržaju, postaje evidentno da najviše uvozimo videoigrice, i to u vrijednosti od 11 milijuna dolara. Slijede igračke od plastične mase (6,3 milijuna dolara), kockice za slaganje (5,1 milijun dolara), božićne igračke (4,5 milijuna dolara), plišane igračke (4,3 milijuna dolara), lutke (3,2 milijuna dolara), lopte za napuhavanje (2,5 milijuna dolara), karnevalske rekvizite (2,4 milijuna dolara), dječje automobile i romobile (2,2 milijuna dolara), koturaljke (1,9 milijuna dolara) i puzle (1,5 milijuna dolara). U Algoritmu tvrde da su videoigrice daleko najvažniji faktor u njihovoj ponudi i prodaji koja uključuje domaće i strane autore te multimediju. “Premda sve ovisi o kompletnoj ponudi, videoigre su niz godina vrlo bitan dio kolača u Algoritmu i u svijetu. Industrija videoigara je jedna od najbržerastućih u svijetu i svakako jedna od najprofitablinijih”, kaže Davor Krznarić iz Algoritma te dodaje da se unatoč krizi, koja je pogodila i njih, u sektoru prodaje videoigara ipak primjećuje određen porast. “Prije krize smo uredno bilježili rast iz godine u godinu. Taj je trend zapravo pratio svjetske trendove”, dodao je Krznarić istaknuvši kako su Algoritmove najpopularnije igrice Sims 2 i Sims 3, World of Warcraft, Need for Speed serijal, Fifa serijal, Dragon Age, Mass Effect 2, Assassin’s Creed serijal… Unatoč dobrim rezultatima na području videoigrica specijalizirani trgovci igračkama gube bitku s krizom. No premda je tržište palo između pet i deset posto u posljednjih godinu dana, tvrtka one2play bilježi rast. “One2play u ovom trenutku drži između 30 i 35 posto ukupnog tržišta”, kaže Mirjana Glavak, regionalna voditeljica marketinga i odnosa s javnošću te tvrtke. “Jasno je da se jedan dio koji je zauzimala Magma prelio na One2play, ali pak s druge strane ne možemo zanemariti činjenicu da se to odrazilo i na investitore i bankare. Mnogi su se odlučili povući iz daljnjih investicija i financiranja jer smatraju tržište igračaka vrlo rizičnim, što naravno ostavlja negativne posljedice na sve koji se bave igračkama na tržištu, pa tako i One2play”, objašnjava Glavak.

Prodajna strategija One2playa slijedi vrlo jednostavan model. S jedne strane biraju samo igračke i proizvode s kojima žele da se igraju i njihova djeca, koje imaju dodatne vrijednosti u edukativnim, didaktičkim, inovativnim ili kreativnim svojstvima. S druge pak strane uvijek žele ispuniti očekivanja kupaca i pružiti što bolju uslugu, bez obzira komuniciraju li s djecom ili roditeljima. “Kada se stvari tako postave, ne možemo reći da nismo očekivali i priželjkivali rast. Iako u poslovno teškoj godini, One2play bilježi rast prihoda, kako u maloprodaji, tako i veleprodaji. Iz današnje perspektive možemo reći da će on dosegnuti između 20 i 25 posto više u odnosu na 2009. godinu. Osim veleprodaje u maloprodaji smo otvorili šest novih trgovina i povećali broj zaposlenih. Razvijamo poslovanje na ostalim tržištima u regiji, a osim Hrvatske poslujemo u Srbiji, BiH, Sloveniji i Makedoniji”, poručuju u One2playu. Kako kriza nije zaobišla ni tržište igre, One2play se morao novom poslovnom politikom prilagoditi novonastaloj situaciji. Proizvode su učinili još pristupačnijima i isprofilirali su, ističu, ponudu s više manjih igračaka nižih cijena. Kako kažu, njihova najveća konkurencija su oni koji loše odrađuju posao. Naime, nekontroliranom distribucijom nekvalitetnih i jeftinih igračaka ili kopija po raznim štandovima, dijelu hipermarketa i tržnicama stvara se trajna šteta svima onima koji se ozbiljno bave igračkama. “Naša borba ide u smjeru da se ljudi educiraju što kupuju i shvate kako svaka igračka nije ujedno dobra igračka za njihovo dijete. Ona prije svega mora biti kvalitetna i sigurna, a zatim pružiti i dodanu vrijednost u obliku kreativnog razvoja, druženja i kvalitetnog provođenja vremena”, kaže Glavak. Prije ulaska igračaka u trgovine One2playa, pomno se razmišlja i stvara odabran popis proizvoda koji mora zadovoljavati osnovne funkcije igračke, s posebnim naglaskom na kvaliteti, sigurnosti i edukativnoj vrijednosti. Prije nego što igračka stigne na policu, mora proći nekoliko kontrolnih točaka za postizanje oznake o sigurnosti i kvaliteti igračke. “Našu robu dobavljamo iz onih zemalja i tvornica koje mogu ispoštovati kvalitetan i siguran proizvod, bez obzira dolaze li iz Europe ili Azije. Jedino stalnom provjerom i kontrolom možemo kupcima jamčiti sigurnost, a s druge strane od njih zadobiti povjerenje”, poručuju u toj kompaniji.

Kako uvesti igračke
Dunja Resman-Bartolec, voditeljica Odjela za poslovne informacije pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, kaže da se svi proizvodi koji se stavljaju na domaće tržište moraju biti u skladu sa Zakonom o općoj sigurnosti proizvoda, odnosno moraju ispunjavati sve zahtjeve sadržane u tehničkim propisima koji se na njega odnose na temelju Zakona o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjenu sukladnosti. “Kada nema odgovarajućih tehničkih propisa za proizvod, tada on treba ispunjavati zahtjeve hrvatskih normi što je u nadležnosti Hrvatskog zavoda za norme”, kaže Resman-Bartolec. Nadalje, sukladno Pravilniku o zdravstvenoj ispravnosti i sigurnosti igračaka uvoznik je obvezan prije uvoza podnijeti Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo zahtjev za ispitivanje zdravstvene ispravnosti te dobiveno rješenje priložiti uz uvoznu carinsku deklaraciju. Međutim, prije carinjenja potrebno je tražiti od graničnoga sanitarnog inspektora zahtjev za pregled pošiljke koju uvozi radi utvrđivanja zdravstvene ispravnosti. Potom se izdaje rješenje da pošiljka po zdravstvenoj ispravnosti odgovara uvjetima koji su propisani u Hrvatskoj“, zaključila je Resman-Bartolec. Unatoč brojnim problemima u Magmi, odnosno Turbo Limaču, tržište igračaka najmanje je, poručuju u toj kompaniji, pogođeno negativnim trendovima uzrokovanih padom kupovne moći. ”Naša je procjena da je tržište igračaka ‘teško’ otprilike 400 milijuna kuna“, kratko je poručila Tamara Leboš iz Turbo Limača. Na pitanja o eventualnom padu prodaje igračaka nisu odgovorili. Kriza je pogodila i Tintilinić, potvrđuje Vedrana Vaci iz tvrtke Domi, u čijem je vlasništvu taj brend. ”Teško je zbog loše financijske situacije“, kratko poručuje Vaci dodavši kako Tintilinić, inače specijaliziran za opremu za bebe i igračke, u tom segmentu drži velik udio na tržištu. ”U prvih devet mjeseci 2010. godine smo ostali na razini iz prethodne godine. Niti je rasla prodaja niti broj zaposlenih. Rastao je samo broj trgovina, a ove smo godine otvorili dvije nove trgovine”, kaže Vaci iz Domija.

Biserka pred gašenjem

Jedina hrvatska tvornica igračaka Biserka je pred zatvaranjem, poručuje direktor Ivan Perica. Proizvodnja je ugašena, rade se još samo društvene igre i lopte jer se to može sa svega nekoliko zaposlenih. “Kriza nas je doslovno dotukla, tečaj nas je ubio jer ne možemo ništa izvesti, a jedino se uvoz isplati. Čak 90 posto robe na našem tržištu igračaka je iz Kine i pet puta jeftinije od svega što mi proizvedemo tako da smo u toj situaciji neodrživi”, zaključuje Perica.

Komentirajte prvi

New Report

Close