Trgovine jeftinije od outleta

Autor: Biserka Ranogajec , 12. prosinac 2010. u 22:00

Kriza je zauvijek promijenila potrošače koji i nakon oporavka više neće trošiti kao prije

Kako će se kretati maloprodaja nakon recesije, jedno je od najnovijih istraživanja poznate međunarodne konzultantske kuće A.T. Kearney. Njihov zaključak je kako će se kupci teško odreći sadašnjih navika i kupnje robnih marki uz jeftiniji asortiman s dodatnim pogodnostima, poput sniženja i gratis kupovina.

Novo lice potrošača
Konzultantica u A.T. Kearneyu Barbara Dokić kaže da je recesija znatno utjecala na trendove kod potrošača koji traže jednostavnije asortimane nižih cijena. Ljudi kupuju neophodne stvari i zasićeni su brandovima. Primjerice, zbog krize manje su u potrazi za takozvanim “zelenim” i ekološki proizvedenim proizvodima ili nekih s posebnim pogodnostima. U tom smislu se ponašaju i veletrgovci, dok bi regionalni igrači također morali prepoznati ključne trendove u FMCG industriji (proizvodnja hrane, pića, kozmetike i sl). Niz novih trendova industrija je uočila i okrenula se sve prisutnijim privatnim robnim markama. Udio robnih marki u maloprodajnoj masi porastao je od 5,4% u 2004. na 13,6% lani. S druge strane i trgovci su podigli razinu usluga, nudeći fleksibilno radno vrijeme pa i kućne isporuke. Provode i velike marketinške te promidžbene kampanje, uvode nagradne igare i degustacije. U velikim trgovačkim centrima organiziraju se događanja kao što su noćni koncerti sa prigodnim sniženjima.

Dokić smatra kako će kupci i nakon krize štedjeti i neće više trošiti kao ranije. Priroda potrošnje kupaca potpuno se promijenila, i traže više za novac koji daju. Ljudi su sada naviknuti imati manje te će se i u budućnosti tako najvjerojatnije ponašati. S popustima i cijenama koje su utjecale na potrošačku svijest, trgovci će morati raditi više kako bi privukli istu potrošnju kupaca i ostvarili marže, poručuje Dokić. Konzultanti su pošli od današnje situacije smanjenja potrošnje u svim segmentima. Trgovci su kažu njihova istraživanja, krenuli u rat cijenama pogođeni padom prodaje većom od očekivanja. Spuštanje cijena znatno je ugrozio profitabilnost trgovina i poziciju robnih marki. U pojedinim sektorima sniženja su dostigla neočekivanih 50 do 70% što su kupci uzeli zdravo za gotovo.

Nastavak konsolidacije
Također, cijene u trgovinama nisu samo dosegle razinu cijena u outletima već su i značajno niže. Istraživanja u drugim europskim zemljama, pokazuju upravo pad prodaje u outlet centrima. Međutim, u EU već se ove godine pokazalo pozitivno raspoloženje tržišta od strane veletrgovaca nakon kolapsa nekih vodećih kompanija poput Quellea u Njemačkoj. Oni koji su o(p)stali intenzivno su radili na povećanju produktivnosti i profitabilnosti. Tamošnje velike kompanije zbog zasićenosti domaćeg tržišta šire se u zemlje u razvoju i trenutno najatraktivnija je Azija s naglaskom na Kinu i Indiju gdje se očekuju stope rasta između 8 i 10 posto.Dokić nadalje smatra da će potražnja potrošača u Hrvatskoj i dalje smanjivati što neće potaknuti rast maloprodaje. Zarade lokalnih proizvođača bit će također manje i privatne robne marke sve više će preuzimati udjele. Nastavit će se konsolidacija tržišta kako bi proizvođači poboljšali efikasnost, što će ostaviti samo par velikih igrača. Globalni veletrgovci također ovdje više ne nalaze interes za širenjem, što je i pokazala već objavljena studija od A.T. Kearneya. Prema njoj Hrvatska više nije u top 30 najatraktivnijih zemalja za ulaganja od strane globalnih maloprodajnih lanaca.

Trendovi

U budućnosti će dodatno rasti tenzije između proizvođača i veletrgovaca zbog pada profitabilnosti kod jednih i drugih
Narasti će investicije u inovativnost proizvoda kako bi se proizvođači što više diferencirali i ponudili kupcima veću vrijednost za isti novac
Neki će prestati ulagati u brandove i fokusirati se na privatne robne marke, a i dalje tražit će se jednostavniji izbor proizvoda

Komentari (1)
Pogledajte sve

u vječitoj borbi najbolje bi trebao proći potrošač, imajući na raspolaganju veći izbor i niže cijene.

valjda će poslovni jednog dana početi pisati u bankrotima kao sasvim normalnom dijelu poslovnog života. nema jednostavnog pravila, ali ipak važi: što se lakše neki biznis pokreće, lakše i proprada, a to posebno važi za trgovinu.

i još jedno prosto pravilo: ako svim trgovcima dobro ide, znači da deru potrošače.

New Report

Close