Tranzitni promet seli se na autoceste

Autor: Darko Bičak , 29. prosinac 2008. u 22:00

Kao što hrvatski prijevoznici moraju voziti autocestama u drugim državama, tako ni strani autoprijevoznici više neće moći zaobilaziti autoceste u Hrvatskoj

Ministar prometa Božidar Kalmeta najavio je da će se posebnom odlukom od početka iduće godine zabraniti tranzitni kamionski promet državnim cestama i da će se preusmjeriti isključivo na autoceste. Na sjednici Vlade također je najavljeno da će, izvan turističke sezone, u razdoblju između 15. rujna i 1. lipnja i vozila treće i četvrte skupine cestarinu moći plaćati kreditnim karticama u sustavu naknadnog obračuna, pomoću uređaja za elektroničku naplatu cestarine ENC, uz popust od 20 posto. Po toj se odluci prestaju izdavati mjesečne i godišnje karte za treću i četvrtu skupinu vozila, a već izdane karte ostaju u primjeni do isteka roka na koji su izdane.

Političko pitanje
Marijan Banelli, predsjednik Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika, kaže da se radi o odluci koju su hrvatski prijevoznici tražili već godinama. “Hrvatski autoprijevoznici nisu u jednakoj poziciji kao i konkurencija ako se mi u njihovim zemljama bezuvjetno moramo voziti po autocestama, a oni i u svojim državama i Hrvatskoj mogu odlučiti hoće li plaćati ili ne. Zbog izbjegavanja autocesta nije moguće ni procijeniti koliki je kamionski tranzit kroz Hrvatsku. Ne mogu se izbrojiti vozila koja prolaze preko lokalnih cesta”, kazao je Banelli. Predsjednik Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika smatra da će odobreni popust od 20 posto na elektroničku naplatu cestarine za sve kamione izbiti argumente stranim prijevoznicima koji bi se mogli buniti zbog diskriminacije.

Primjer iz Srbije
Banelli navodi primjer susjednih zemalja u kojima se mora kupiti vinjeta iako se autocesta gotovo uopće ne koristi. Kao primjer uspješne primjene takvih pravilnika za kamionski prijevoz Banelli vidi Sloveniju u kojoj postoji suradnja autoprijevoznika s policijom koja prati primjenu zakona. Iako to nitko izrijekom ne želi javno potvrditi, većinu tranzitnog prometa kroz Hrvatsku, pogotovo izvan mreže autocesta, obavljaju slovenski autoprijevoznici. Kulminacijom diplomatske krize na relaciji Ljubljana – Zagreb zbog pristupnih pregovora naše zemlje EU i politika je postala osjetljivija na zaštiti nacionalnih interesa. U najvećem slovens­kom autoprijevozniku Via­tor&Vektoru kažu da ih nova hrvatska prometna regulativa gotovo potpuno mimoilazi. “Grupa Viator&Vektor nema veliki broj tranzitnih vožnji kroz Hrvatsku. U slučaju takvih vožnji uvijek se držimo važećih propisa i već sada u takvim slučajevima vozimo po autocesti. Većina naših vožnji po hrvatskim prometnicama je iz destinacija u Europskoj uniji u Hrvatsku, najčešće Zagreb i okolica”, odgovara Lucija Mak Uhan iz slovenskog Viator&Vektora na pitanje Poslovnog dnevnika. Ne treba zaboraviti ni “srpsko-hrvatski kamionski rat” iz polovice ove godine. Zbog višemjesečne blokade transformatora tvrtke Končar u Srbiji, u srpnju je ministar Božidar Kalmeta odbio izdati dodatnih 12.000 dozvola srpskim cestovnim prijevoznicima za prolaz kroz Hrvatsku prema Europskoj uniji. Spor je započeo kada je nekoliko kamiona srpske prijevozničke tvrtke Bora Kečić zbog nesuglasica sa svojom konkurencijom u Srbiji pet mjeseci držalo pod opsadom Končarov transformator na željezničkoj stanici kod Novog Sada.

Komentirajte prvi

New Report

Close