Rusi i Arapi gladni smokava i maslina

Autor: Biserka Ranogajec , 19. lipanj 2012. u 22:00
PXL

Mala obiteljska tvrtka za proizvodnju slastica i delicija među prvima u Hrvatskoj ishodovala certifikat Halal

Cijeli projekt razvoja brenda Stella Croatica pod kojim se desetak godina proizvode delikatese na bazi suhih smokava, maslinovog ulja, maslina i ostalih mediteranskih kultura osmislili su supružnici Melita i Andrija Polić. Njihova je tvrtka Stella Mediterranea ove godine proglašena najboljim izvoznikom na Nacionalnom savjetovanju o gospodarstvu i poduzetništvu koje je početkom mjeseca održano u Svetom Martinu na Muri.



Andrija Polić/PXL

Od Babinog polja do Klisa
Stella Croatica je i dosad nagrađivana na domaćim i stranim sajmovima, tri godine zaredom bila je dobitnik hrvatskog Oskara za ambalažu za najbolje osmišljen prehrambeni proizvod te niza medalja za kvalitetu proizvoda. Međutim, najnovije priznanje Ministarstva poduzetništva i obrta, ujedno jedno od najviših, Polićima je posebno drago. Brojke kazuju da je i zasluženo. Od početka ove godine do kraja svibnja ukupan prihod povećan je 31%, a izvoz 38%. Točnije, od ukupno 6,57 milijuna kuna prihoda u prošloj godini pet milijuna je ostvareno u izvozu. Melita je profesorica hrvatskog jezika i književnosti i profesorica je u Zdravstvenoj školi u Splitu, dok je Andrija, po struci sanitarni inženjer, direktor tvrtke Stella Mediterranea. Ime Stella Croatica postoji od 2002. godine kada je registriran i istoimeni obrt koji je osmislila supruga Melita. Sjedište obrta je bilo u Babinom Polju na otoku Mljetu s izdvojenim pogonom za proizvodnju u Splitu. Od ožujka ove godine Uprava i pogon nalaze se na novoj lokaciji i u novosagrađenim objektima u Klisu u koje je investirano sedam milijuna kuna, od čega dva milijuna potječu iz IPARD programa.

Poslovanje preko obrta obavljalo se od 2002. do 2008. godine kada se otvara tvrtka Stella Mediterranea koja preuzima cjelokupan posao. “Obrt Stella Croatica je zatvoren i za vrijeme svog poslovanja nije imao porezne, carinske niti bilo koje druge prekršaje”, napominje Polić i dodaje kako su “sva potraživanja prema državi, radnicima i dobavljačima zatvorena, a dugovi nikad nisu bili izvan zakonski određenih rokova. Otvaranje tvrtke bilo je potrebno jer smo željeli izgraditi pogon za proizvodnju i koristiti novac pretpristupnih fondova EU. Do tih sredstava je lakše i sigurnije doći iz pozicije trgovačkog društva nego obrta”. Tvrtka Stella Mediterranea je društvo s ograničenom odgovornošću te je u stopostotnom vlasništvu Andrije Polića. Ime i zaštitni znak brenda Stella Croatica je u vlasništvu tvrtke Stella Mediterranea. Ideja za razvoj brenda i pokretanje obrta temeljila se na davanju novog izgleda starim i autohtonim proizvodima, govori naš sugovornik. Takve proizvode supružnici su isprva nudili stranim turistima u hrvatskim delikatesnim trgovinama. Ali sve više su ih usavršavali koristeći pomoć Prehrambeno-tehnološkog fakulteta u Zagrebu, dok je za dizajn ambalaže bio zaslužan Viktor Popović s Umjetničke akademije u Splitu.

Vole ih Kraš i DM
Od samog početka, tvrdi nadalje Polić, svemu su pristupili ozbiljno, poštovali sve zakone i pravilnike koji uređuju proizvodnju, uveli standard kontrole kvalitete HACCP i među prvima halal kontrole koji je namijenjen kupcima islamske vjeroispovijesti. Kad su ishodovali halal, izvozili su u Kuvajt, Oman i Jordan, a danas im je glavno izvozno tržište Ruska Federacija. Nešto manja tržišta su u Velikoj Britaniji i Njemačkoj. Upravo pregovaraju s klijentom iz Gruzije i očekuju početkom rujna plasman nove linije te su u završnoj fazi pregovori s partnerom u Švedskoj. Otkako su preseljenjem u novi pogon prije nekoliko mjeseci povećali kapacitete, opet će raditi za muslimanska tržišta koja trebaju velike količine njihovih proizvoda, procjenjuje Polić. U poduzeću je zaposleno 22 radnika na neodređeno vrijeme, a tijekom turističke sezone uzimaju još ljudi. Primjerice, lani se zaposlilo još sedmero. Od početka travnja do kraja listopada poslovanje se temelji na opskrbi delikatesnih trgovina, trgovina Kraš i slobodnih carinskih trgovina u hrvatskim zračnim lukama. Polić s veseljem kazuje da su u svim spomenutim trgovinama njihovi proizvodi među najprodavanijima. U DM – Drogerie Marktu prodaju se njihove delicije pod nazivom “Male napasti” (nutritivno uravnoteženi integralni keksi) za čiju recepturu je zaslužan Prehrambeno-tehnološki fakultet u Zagrebu, dok dizajn linije potpisuje agencija BBDO. Polići su kupili zemljište u općini Klis, koja se nalazi u brdsko-planinskom području, što je olakšalo investiranje u novi pogon. Projektnu dokumentaciju izradio je arhitektonski biro Srđane Dugalić iz Solina, lokacijska dozvola ishođena je u srpnju 2010. godine, a ovjera glavnog projekta u siječnju prošle godine. Supružnici su planirali graditi i opremiti pogon iz dva izvora, vlastitih neisplaćenih dobiti i kreditne linije HBOR-a namijenjene izvoznicima i ulagačima u brdsko-planinska područja s kamatom od 2%. Jamstvo za kredit HBOR-a izdala je Hrvatska agencija za malo gospodarstvo (HAMAG) za 50% glavnice kredita, a preostali iznos je osiguran hipotekom na građenoj nekretnini. Polić se prisjeća:

Iz IPARD-a dva milijuna kuna
“Krajem 2010. najavljena je objava Pravilnika o provedbi IPARD za Mjeru 103 i ustanovljeno je kako se projekt Stella Mediterranea (izgradnja i opremanje) može ponuditi na natječaj za dobivanje pretpristupne pomoći. Agencija za plaćanje u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju je objavila natječaj u veljači 2011. i projekt je kandidiran za IPARD. U lipnju 2011. potpisali smo ugovor, gradnja objekta je započela u srpnju i završena početkom siječnja ove godine. Trenutačno smo u završnoj fazi povlačenja dva milijuna kuna iz programa IPARD.”




Komentari (3)
Pogledajte sve

Bravo, svaka čast! Samo tako naprijed!

Bravo!

Evo dobrog primjera onoga što se može unovčiti na stranim tržištima. Hrabrost i znanje! Svaka čast!

New Report

Close