P.Z. Auto najbogatiji u auto-biznisu, za petama mu RenaultNissan i Euroline

Autor: Darin Janković , 17. lipanj 2010. u 22:00

Jedan je detalj zajednički za gotovo sve tvrtke na ljestvici: jaki pad prihoda i profitabilnosti u odnosu na rekordnu 2008. godinu, a upravo taj podatak i najviše zabrinjava jer tekuća je godina još lošija od prošle

Prema visini ukupnih prihoda u 2009. godini vodeće mjesto u domaćoj automobilskoj industriji drži P.Z. Auto s 1,6 milijardi kuna. To nije iznenađenje s obzirom na to da je ta tvrtka glavni zastupnik za čak četiri značajne automobilske marke od kojih su 2009. godine Volkswagen i Škoda bili među pet najprodavanijih, dok su Seat i Audi zauzeli 18., odnosno 22. mjesto na listi najprodavanijih vozila.

Sveukupno, ova je tvrtka prošle godine s više od 9000 prodanih vozila držala 20,3 posto, odnosno više od petine ukupnoga hrvatskog automobilskog tržišta. Ovdje moramo pribrojiti i sjajan rezultat Volkswagenove divizije lakih gospodarskih vozila koja je bila vodeća u zemlji s tržišnim udjelom od čak 20,48 posto. Međutim, za uspjeh P.Z. Auta nisu samo zaslužne popularne marke, već iznimno efikasna interna organizacija, sjajno rukovođenje na svim razinama te visoka profesionalnost u pristupu poslovanju. Da im dobrih iskustava ne nedostaje pokazuje još jedan zanimljiv podatak: 50-postotni suvlasnik kompanije, austrijski Porsche Holding iz Salzburga, po posljednjim je istraživanjima daleko najveća distributerska grupa u Europi s prodajom od oko 470.000 automobila u 2009. godini. Koliko je taj rezultat sjajan dovoljno govori činjenica da je drugoplasirana grupa, švicarski Emil Frey (koji na bogatom švicarskom tržištu zastupa ili u nekom od svojih 80 salona prodaje čak 27 brendova, među kojima i grupu Fiat, Ford, Toyotu, BMW, Opel, Chevrolet… ), prodala 140.000 vozila, a britanski Sytner koji je u vlasništvu američkog holdinga Penske Automotive Group (te u Velikoj Britaniji ima više od 140 dilera marki kao što su Mercedes-Benz, Volkswagen, Honda, Volvo, Toyota…) prodao je 140.000 vozila. Iznimnu profesionalnost pokazuje i drugi suvlasnik P.Z. Auta, hrvatska grupa AutoZubak, koja je i sama na vrlo visokom 4. mjestu među najuspješnijim automobilskim tvrtkama. Poslovni centri u 10 hrvatskih gradova sa salonima automobila i servisima, iznimno razrađena mreža dodatnih usluga koja sadržava sve od usluga osiguranja i financiranja, preko upravljanja voznim parkom, pa do asistencije u slučaju nezgode ili kvara, čini grupu AutoZubak pravim divom na hrvatskom tržištu. Odlično ide i maloprodajnoj organizaciji njihova korporativnog partnera. Na našoj je listi Porsche Inter Auto na visokom 8. mjestu, a njihovoj se prodajno servisnoj mreži nedavno priključio i moderni Audi Terminal na zagrebačkom Jankomiru.

I proizvođač među najvećima
Ipak, vratimo se na vrh poretka. Iza P.Z. Auta još je jedan velikan: Renault Nissan Hrvatska. Čak tri jaka brenda u ponudi – gdje je Renault već godinama jedan od najprodavanijih u zemlji te je 2009. godine držao treće mjesto u ukupnom poretku s tržišnim udjelom od gotovo 9 posto – te sve popularniji Dacia i Nissan čine ovu tvrtku jednim od najvećih igrača u biznisu. Sveukupno, oni drže 13,5 posto hrvatskog automobilskog tržišta. Status diva dokazala je još jedna hrvatska kompanija: EUROline i dalje drži sjajno treće mjesto po ukupnim prihodima iako je njih, kao potpuno samostalne uvoznike bez inozemnog zaleđa, kriza u 2009. godininajviše pogodila. Ipak, zahvaljujući ugledu Mercedes-Benza i poslovanju ne samo s osobnim već i lakim i teškim gospodarskim vozilima zadržana je razina prihoda dok će se profitabilnost morati pronaći strukturalnim promjenama koje su u EUROlineu već započele i još intenzivno traju. S obzirom na tradiciju i snagu kompanije, nema nikakve dileme da će biti izvedene na najbolji mogući način što već pokazuju odlični prodajni rezultati iz ove godine. U društvu pet najboljih našla se i jedna posebno važna kompanija jer nije riječ o trgovcu, već proizvođaču dijelova i jednom od 30 najvećih hrvatskih izvoznika: AD Plastik iz Solina i dalje proizvodi široku paletu plastičnih proizvoda za uređenje interijera i eksterijera automobila te je dobavljač velikim svjetskim kompanijama kao što su Citroen, Ford, Visteon… Unatoč velikoj krizi koja je odnijela i žrtve u smislu smanjenja broja radnika, tvrtka je stabilizirala svoje poslovanje, a planira se otvaranje i treće tvornice u Rusiji nakon onih u Sankt Peterburgu i Samari.

Bez većih iznenađenja
Od proizvodnih tvrtki u prvih 15 su i Končar – Električna vozila koji svoje vrlo dobre rezultate u prošloj godini prije svega mogu zahvaliti isporuci modernih niskopodnih tramvaja za grad Zagreb te projektima modernizacije lokomotiva prije svega za hrvatske i bosansko-hercegovačke željeznice.Kompanija sjajne interne organizacije i velikog potencijala je i poslovna grupa Auto Hrvatska u čijem su sastavu – između ostalih – i kompanija koja se bavi uvozom (MAN Importer) te prodajom i servisiranjem (MAN prodajno servisni centri) kamiona marke MAN koji drže četvrtinu hrvatskog tržišta teških gospodarskih vozila. Preostale pozicije među najvećim automobilskim tvrtkama nisu neko iznenađenje i odražavaju tržišni udio, odnosno širinu prodajne palete. Tako su tu i uvoznici Peugeota i Citroëna (inače u vlasništvu principala), tvrtka Grand Auto koja zastupa i uvozi Ford i Jaguar (uskoro i japanski Infiniti) te posjeduje i vlastitu maloprodajnu mrežu, baš kao i Tomić&Co. koji je uvoznik BMW-a i Minija te Hyundai Auto Zagreb koji uvozi istoimenu korejsku marku. Jedan je detalj zajednički za gotovo sve tvrtke na ljestvici: jaki pad prihoda i profitabilnosti u odnosu na rekordnu 2008. godinu, a upravo taj podatak i najviše zabrinjava jer tekuća je godina još lošija od prošle. Kako će se u novonastalim situacijama snaći kompanije te hoće li sljedeće godine neke od njih i nestati s ove liste može pokazati samo vrijeme koje je sve, ali ne dobro.

Rast smo ostvarili zbog ulaganja u kvalitetu usluge koja se naslanja na kvalitetu proizvoda
Dimitrije Trbović, AutoZubak

Procjenjujemo da će u 2010. tržište novih vozila u Hrvatskoj doseći brojku između 38 i 40 tisuća
Boris Antolovič, Hyundai auto Zagreb

Proizvođači su puno bolje prošli u odnosu na uvoznike i distributere koji su uglavnom padali
Davor Sorić, Grand Auto




Komentari (2)
Pogledajte sve

Moj se tekst odnosi na Zubaka,to je smrad BR1 u HR,nek bude fer i nek dozvoli da vlada izglasa zakon kao u EU.
Svatko nek uvozi sta hoce i koje hoce godiste,uz minimalna davanja od 200-500 eu,on bi propao odmah.
Mnogi misle da bi se tad krame uvozile ,a to je netocno,sad se uvoze-vecinom.
Primjer jedan ford Focus 2003 godina TDCI koji vani stoji 2500-3000 eura u HR izace 5000-5500 ako se carini po HR katalogu,tj katalog cenra vozila-HAK.

Pitam se dal bi prezivili da nije politike ?????????????
Onda da podsjetim..
Nedavno je bilo na TV-nova,da je u Bosni pocetkom devedesetih nestalo 2000 golfova,da nitko ne zna di su.
Odnio ih Zubak i nikad nije platio,100% istina,al se nema dokaza,dobar pocetak.
Dal narod zna daje zbog Zubaka je uvedena norma Euro 3,i ove bolesne trosarine,koje nas cine najskupljim u regiji.
Hrvati voze lose aute,a zasto ????????? zato sto su dileri vani prisiljeni kupit krame radi bolesnih trosarina u HR,dok su cak i Srbija te BOsna to sveli na nekih 35-40%,po vrijednosti racuna.Hrvatska je od 49-120%,strasno.
Zubak,Todoric i takvi ljudi su smrt za nasu ekonomiju,te zbog njih zivimo 30-50% skuplje.
Sto se mene tice ja jedva cekam da takvi crknu i da uđemo u EU,da nam svima bude omoguceno da pod istim uvjetima radimo.
Pitajte Zubaka kako mu je propao zadnji sastanak di je htio zajebat slep sluzbe,ljudi su se dizasli i odlazili,hahahaha.Nema politike nema Zubaka,vrlo jednostavno.
P.S
koliko mu je samo trosarina oprosteno i raznih davanja,lako je tako bit pameta.

New Report

Close