Obiteljski obrt Cepanec cvijećem osvojio strane trgovačke lance

Autor: Biserka Ranogajec , 01. rujan 2009. u 22:00

Karmenka i Ivica Cepanec najveći su hrvatski obrtnici koji cvijećem opskrbljuju trgovačke centre, a ukupan prihod im je prošle godine premašio 2,5 milijuna kuna

Obrt Cepanec oko 50 posto proizvodnje sadnica cvijeća i povrća isporučuje u tri trgovačka lanca, Bauhaus, Kaufland i Baumax i druge manje centre, dok ostalo prodaje u vlastitoj maloprodaji u Doljanu. Ukupan prihod lani je premašio 2,5 milijuna kuna zbog čega se moralo uvesti dvojno računovodstvo s obzirom na to da su i dalje registrirani kao obrtnici. Kako je promet veći od dva milijuna kuna, računovodstvo se vodi kao da su d.o.o. Od novih investicija u prošloj godini najveće su asfaltiranje dvorišta i kupnja stroja za punjenje teglica u što je uloženo oko 300.000 kuna.

Bavarska škola
Karmenka i Ivica Cepanec najveći su i do sada jedini hrvatski obrtnici cvjećari koji opskrbljuju strane trgovačke lance. U rano proljeće u Kaufland, Bauhaus i Baumax isporučuje se na desetke tisuća jaglaca i maćuhica, potom pelargonije, fuksije i surfinije, ali i presadnice paprike, rajčica, krastavaca, dinja, patlidžana… Kasno ljeto i na jesen do Svih svetih u ponudi su sve moguće vrste krizantema, a od 15. studenoga na redu su božićne zvijezde i ukrasna božićna pšenica. U veljači su za prodaju spremni zumbuli, ranunkulus, miosotis pa opet jaglaci, proljetne maćuhice, jagode i tako redom. Bračni par Cepanec cvjećarski obrt je otvorio 1996. godine, a prvi veći kupac, Kaufland, naručio je prve cvjetne sadnice u proljeće 2002. godine. Počeli su raditi iz hobija, kao dodatan izvor prihoda, i to na stotinjak četvornih metara zatvorenog prostora koji su im posudili roditelji. I danas se nalaze na istoj, ali većoj lokaciji u mjestu Doljan, smještenom u manje razvijenoj općini Sv. Ilija nadomak Varaždina. Cepanci nemaju formalno obrazovanje u toj ili čak sličnoj profesiji jer Karmenka je tekstilna tehničarka, a Ivica stolarski majstor. Zato su prvo obilazili u okolici cvjećare i učili iz knjiga, a poslije na seminarima i raznim stručnim putovanjima. Karmenki ni danas nije teško sjesti u automobil i uputiti se po neki savjet u Graz u tamošnju poljoprivrednu savjetodavnu službu. Karmenka je rodom iz Međimurja i Ivicu je upoznala u Njemačkoj. Oboje su radili u Bavarskoj kod imućnih posjednika uređujući kuće s okolišem, vrtovima i travnjacima. Već su tada shvatili koliko je uzgoj cvijeća zahtjevan posao kojem valja dati puno pažnje, strpljenja i truda. Osim toga i rizici su golemi. Prošle godine nevrijeme s tučom uništilo im je krov jednog plastenika, pa često strepe od ljetnih pljuskova i grmljavina baš kao i svi poljoprivrednici.

Prve plastenike projektirao je i radio većinom Ivica Cepanec. Iz godine u godinu širili su poslovanje, kupili još zemlje i gradili plastenike. Danas u radnom odnosu imaju deset zaposlenih, a kada je potrebno, rade i sezonci. Kažu kako im je najveći poticaj ljubav prema cvijeću i težnja da postanu ozbiljniji proizvođači cvijeća. Najprije su uzgajali povrće, a potom cvijeće i sve zarađeno ulagali. Prvi plastenik u kojem je bila salata za varaždinsku tržnicu imao je samo stotinjak kvadrata. Nešto poslije bilo je već oko 600 kvadrata drvenih plastenika u kojima se uzgajalo prvo balkonsko cvijeće, pelargonije. U to vrijeme proizveli su i prvih 3,5 tisuća krizantema koje su prodavali, kao i danas u svojoj vlastitoj maloprodaji u Doljanu po cijeni od šest kuna za komad. Danas raspolažu sa suvremeno opremljenim plastenicima na gotovo 5500 četvornih metara koji se zajedno s poslovnim prostorom i skladištem nalaze na 30.000 kvadrata vlastitog zemljišta. To im je, govore, dovoljno za budućnost. Već sada proizvode na godinu i po 30.000 komada pelargonije, 8000 komada begonija i po 140.000 raznog cvijeća za gredice, od salvija preko petunija do tratinčica i ukrasnih jagoda. Ove godine proizveli su 70.000 komada maćuhica, 64.000 jaglaca i uskoro će 23.000 božićnih zvijezda.

Jačanje konkurencije
S trgovačkim lancima Cepanci sklapaju godišnje ugovore. Obično oko Božića dogovaraju se količine, kvaliteta i okvirne cijene. Cijene na tržištu su poznate i od njih se ne može odstupati te su u skladu s cijenama na inozemnim burzama. Kupci cvijeća osim toga kontroliraju tijek proizvodnje dolazeći nekoliko puta u Doljane. Također svake godine od Zavoda za zaštitu bilja u poljoprivredi i šumarstvu moraju tražiti izdavanje svjedodžbe o zdravstvenoj ispravnosti biljaka. Stručnjaci Zavoda također nadziru proizvodnju. Naime, zbog isporuke robe trgovačkim centrima uz deklaraciju svake godine trebaju svjedodžbe na točno određene količine cvijeća koje će proizvesti. Repromaterijal za proizvodnju u cijelosti se nabavlja iz uvoza. Ivica Cepanec tumači kako samo nekoliko velikih kompanija u Europi proizvodi sadnice cvijeća koje se kupuju za daljnju proizvodnju. Takav sadni materijal, veličine tek nekoliko centimetara, uvozi se preko zastupnika, najčešće iz Njemačke i Nizozemske. Sve moraju, kažu, kupiti iz uvoza, od tegli i zemlje do raznih sredstava za proizvodnju kao što su gnojiva, ambalaže i sl. Primjerice, zemlja za proizvodnju cvijeća na veliko može se nabaviti samo u baltičkim zemljama gdje se i nalaze takva tresetišta. Repromaterijal je skup, a najskuplje su sadnice. U tom poslu obrt kapitala je šest mjeseci, a zarade ima samo na velikim količinama. Međutim, Cepanci su zadovoljni i nisu od onih koji vjeruju u brze i velike profite, a posebice ne bez rada i puno muke. Kažu da je konkurencija na domaćem tržištu sve jača jer se prodaja na tržnicama smanjuje na račun trgovačkih lanaca. U Bauhausu se pojavljuje Pavetić iz Varaždina, a u Kauflandu obrt Bratovenski iz Huma na Sutli, doduše ne s tolikim količinama kao Cepanci. Cepanci sav novac ulažu, ne odlaze na godišnje odmore i ne voze skupe automobile. Cilj im je, govore, olakšati si posao tako da ne bude puno ručnog rada iako se bez njega ne može u proizvodnji cvijeća. Uz skladišno-uredski prostor površine 200 kvadrata sagradili su kotlovnicu na biomasu snage 1000 KW za centralno grijanje najvećeg dijela plastenika te silos za piljevinu od 250 kubičnih metara. Od mehanizacije koriste se traktorom i dvama viljuškarima, dok za prevoženje cvijeća imaju Mercedesov kamion i Citroënov kombi koji su prilagođeni za prijevoz cvjećarskih kolica. Uložili su i u gradnju sustava odvodnje te asfaltiranje dvorišta, a u najnovije vrijeme kupili su stroj za punjenje teglica. Sada imaju u planu kupiti stroj za lijepljenje naljepnica na teglice te stroj za obradu zemlje kojom se pune posudice.

Tajne

Kako se varaju krizanteme
Cepanci moraju točno na dan isporučivati kupcima cvijeće koje mora biti iste veličine i u cvatnji kada je to potrebno. Primjerice, krizanteme moraju biti spremne baš na blagdan Svih svetih, a kako su to biljke kratkoga dana, moraju se zamračiti da bi inicirale cvijet. Zamračuju se u sedam sati na večer i tako drže do devet ujutro. Ako ima dulji dan, krizantema raste, ali kasnije cvate. Zamračenje traje dva tjedna i na taj način može se tempirati vrijeme cvatnje te biljke.

Komentirajte prvi

New Report

Close