Naši varioci velikih konstrukcija bacili rukavicu europskoj konkurenciji

Autor: Marija Crnjak , 27. veljača 2016. u 11:20
Proizvode transformatorske kotlove, generatorske komponente, aluminijske sabirnice i postolja željezničkih vozila/Ž. Bašić/PIXSELL

Kupci su im vodeće multinacionalke, a najvažnija tržišta Njemačka, Austrija, Francuska, Nizozemska i Belgija.

U industriji čiji se proizvodi broje u desecima tona i milijunima eura presudno je ulaganje u tehnologiju i radnike. Onda nema krize, otvaraju se nova tržišta i raste konkurentnost. U suprotnom stagnirate. To nam, dok obilazimo goleme metalne divove u jednoj od proizvodnih hala na Fallerovu šetalištu u središtu Zagreba objašnjava Nusret Šuvalić, predsjednik Uprave Končar – Metalnih konstrukcija, jedne od tvrtki u sastavu Končara koja se nalazi usred višemilijunskog investicijskog ciklusa.

Tvrtka je specijalizirana za proizvodnju zahtjevnih zavarenih konstrukcija, prije svega za kupce u području energetike i transporta, a djeluje na četiri tržišta: transformatorski kotlovi, generatorske komponente, aluminijske sabirnice i postolja željezničkih vozila. Transformatorski kotlovi su najzastupljeniji s udjelom većim od 70 posto u ukupnim prihodima tvrtke. Tvrtka je lani ostvarila 202,8 milijuna kuna ukupnog prihoda, što je oko pet posto više nego u godini ranije, uz dobit prije oporezivanja u iznosu od sedam milijuna kuna, odnosno gotovo duplo više nego u 2014. Zbog velikih gabarita proizvoda i ograničenja u transportu, većina kupaca Metalnih konstrukcija je u srednjoj i zapadnoj Europi, unutar radijusa 1500 kilometara, no postoje i izuzeci.

 

5posto

porastao im je ukupan prihod u 2015., na 202,8 milijuna kuna

Primjerice, upravo u njihovim pogonima izrađen je kotao Končarova transformatora koji je prije nekoliko godina sa zagrebačkog aerodroma za Filipine prenio Antonov, najveći zrakoplov na svijetu. "Osim što proizvodimo za povezana društva u Končar grupi, naši su kupci i vodeće multinacionalne kompanije. Izvoz je zastupljen s više od 50 posto udjela u prihodima, dok su glavna izvozna tržišta Njemačka, Austrija, Francuska, Nizozemska i Belgija", ističe Nusret Šuvalić dok obilazimo proizvodne hale u kojima pogreške nisu dopuštene. Riječ je, naime, o proizvodima velikih gabarita i visoke složenosti, i do 100 tona po projektu, na kojima se ne toleriraju ni najsitniji propusti, a i ulazne barijere za potencijalne nove konkurente postavljene su vrlo visoko.

Samo u prošloj godini tvrtka je investirala više od 20 milijuna kuna u opremu i strojeve, otkriva Šuvalić. "Jedna od najvažnijih investicija bilo je lanjsko ulaganje u novi obradni centar za proizvode velikih gabarita, najveći i najmoderniji u široj regiji. Riječ je o stroju na kojem se mogu obrađivati dijelovi težine do 40 tona i najveće dužine od 10,5 metara", pojašnjava predsjednik Uprave. Prvi rezultat tog ulaganja bio je brzo vidljiv: nedavno su otvorili suradnju s novim kupcem iz Austrije, a otvaranje novih prilike i tržišta tek se očekuje.  Nove investicije na lokaciji na Fallerovu šetalištu tek se očekuju, no Uprava za sad ne otkriva konkretne brojke.

"Plan investicija u sljedećem razdoblju podržava strategiju društva i predviđen rast od četiri do pet posto na godišnjoj razini. Većinom je riječ o pogonima i opremi za kapitalne strojne obrade, a cilj nam je povećati konkurentnost i prisutnost na tržištima s većim udjelom dodane vrijednosti u prodajnoj cijeni. Kod zavarenih konstrukcija riječ je o komponentama generatora, turbina i strojeva većih gabarita", kaže Šuvalić te ističe i veliku ulogu ulaganja u edukaciju zaposlenika, ali i stipendiranje studenata te kadroviranje mladih koji su spremni na dodatnu edukaciju koju im plaća tvrtka. Zbog visokog udjela cijene transporta u prodajnoj cijeni, konkurencija im je ograničena na područje Europe i Turske.

Kina i Indija zbog visoke složenosti proizvoda i zahtjeva kupaca te udjela transporta u prodajnoj cijeni ne mogu konkurirati proizvođačima na europskom tržištu. Kako je u proizvodnji zavarenih konstrukcija cijena rada vrlo važna stavka u konačnoj raspodjeli troškova, većina konkurenata dolazi iz istočne i jugoistočne Europe te Turske.  "No, u proteklom razdoblju vidljiva je značajna koncentracija proizvođača zavarenih konstrukcija u sjevernom dijelu Hrvatske, gdje je skupila kritična količina tehnoloških i organizacijskih vještina. Riječ je o najaktivnijem dijelu Europe u takvoj vrsti proizvodnje", ističe Nusret Šuvalić. 

Komentari (4)
Pogledajte sve

Privatizirati cim prije

p.s. kaže se zavarivanje, zavarivači… varenje je proces probave hrane 🙂

Europa se okreće našim proizvođačima metalnih konstrukcija zbog cijena, dok su istovremeno prisutni na našem tržištu pa smo im poznati. Osim KMK tu je i Komet. Međutim KMK ima jako puno problema sa svojim proizvodima. OD zadržavanja tolerancija, oblika, oštećenja… o AKZ da i ne govorim. Manje firme ih šiju po kvaliteti.

New Report

Close