Najpopularnija dostavna vozila među hrvatskim poduzetnicima

Autor: Poslovni.hr , 27. ožujak 2007. u 06:30

Ovakva vozila su nužna za svaki ozbiljniji posao tako da se njima koriste sve kategorije tvrtki i poduzetnika bez obzira na svoju veličinu, a u Hrvatskoj su najpopularnija a time i najčešće korištena dostavna vozila Citroëna, Volkswagena, Fiata i Peugeota

Laka gospodarska vozila najbrojnija su kategorija teretnih vozila na našim cestama. Popularna kombi ili kako se još nazivaju, komercijalna vozila, služe za završnu fazu prijevoza ili dostave robe do finalnog odredišta, dakle klijenta, kupca ili prodavatelja. Ovakva vozila su nužna za svaki ozbiljniji posao tako da se njima koriste sve kategorije poduzeća i poduzetnika od onih najmanjih pa sve do najvećih. Zbog različitih dimenzija, težine, zahtjevnosti i namjene robe koju je potrebno transportirati, laka gospodarska vozila osjetno variraju u svojim dimenzijama, karoserijskim oblicima, nosivosti i tehničkim karakteristikama. U osnovi ih je moguće podijeliti u tri kategorije: mala višenamjenska dostavna vozila, srednja dostavna vozila te velika dostavna vozila. Prva kategorija se sastoji od vozila koja su u osnovi zasnovana na klasičnim osobnim automobilima, u drugu kategoriju spadaju veća dostavna vozila nosivosti od oko 1000 kilograma čija ukupna masa ne prelazi 3500 kg, dok se u trećoj kategoriji nalaze najveća dostavna vozila čija nosivost prelazi 1000 kg a ukupna masa nerijetko prelazi i 3500 kg pa je tako za upravljanje njima potrebno posjedovati vozačku dozvolu C kategorije. Unutar tri nabrojane kategorije postoje brojne potkategorije poput kombiniranih vozila (više sjedala, manje teretnog prostora, klasičnih furgona, kamioneta te raznih nadogradnji poput hladnjača i sl.).

Mala dostavna vozila
U kategoriji najmanjih višenamjenskih teretnih vozila na hrvatskom se tržištu natječe nekoliko proizvođača. Najpopularniji među njima su Citroen, Volkswagen i Peugeot. Citroen Berlingo svojevrsni je začetnik ove klase. Pokretan i okretan, sa nosivošću od 600 ili 800 kg i dužinom od 410 cm, idealan je za grad što je osnovna prednost vozila ove kategorije. Peugeot Partner gotovo identičan automobil kao i Berlingo, proizvodi se u istoj tvornici a razlikuje se samo po najsitnijim detaljima. Volkswagen Caddy, u posljednje vrijeme najpopularniji automobil u klasi nešto je veći od spomenutih konkurenata, no zato je i njegova cijena osjetno viša. U ovoj kategoriji svoje prilično uspješne predstavnike imaju i talijanski Fiat, Francuski Renault te njemački Opel. Njihovi modeli Doblo, Kangoo i Combo svojim su karakteristikama i cijenama bliži Peugeotu i Citroenu nego Volkswagenu. Neki od nabrojanih modela zasnovani su na gradskim automobilima B-segmenta, primjerice Combo na Corsi (starom modelu), Caddy je pak zasnovan na automobilu C segmenta (Golf), dok su neki su potpuno samostalna konstrukcija. Zahvaljujući tome, ovi automobili se razliku i u izdržljivosti i komforu. Izvan kategorije tipičnih malih višenamjenskih dostavnih vozila valja spomenuti i nekoliko neobičnih modela koji su svojim dimenzijama osjetno manji. Jedan od njih je Opel Corsa Van. Riječ o modelu Corse koji se svojim karoserijskim oblikom nimalo ne razlikuje od putničkog modela i kojem je stražnji dio pretvoren u teretni prostor. Posljedica ovakvog koncepta je osjetno manji teretni prostor. Dok većina ranije nabrojanih modela ima od 2,5 pa i više od 3 m3, Corsa Van raspolaže sa samo 1 m3. Vrlo zanimljivo vozilo je i teretni Piaggio. Ovo uopće nije automobil, već zapravo motocikl, Vespa s teretnom nadogradnjom. Unatoč skromnim mogućnostima, dostavni Piaggio je vrlo popularan prije svega zbog svojih dimenzija koje mu omogućuju prolazak kroz iznimno uske ulice (stare jezgre gradova na Jadranu) te iznimno niske cijene.

Srednja dostavna vozila
Stubu iznad malih dostavnih vozila smještena su srednja dostavna vozila ukupne mase do 3,5 tona. Riječ je o kompaktnim teretnim vozilima čija dužina uglavnom ne prelazi pet metara, no njihov tipični teretni karoserijski oblik i koncept im omogućuje osjetno veći obujam i nosivost od malih dostavnih vozila. Vjerojatno najpoznatije vozilo iz ovog segmenta nam dolazi iz Volkswagena. VW Transporter svoju ogromnu popularnost može zahvaliti i tradiciji jer Volkswagen ga proizvodi već 57 godina, a njegova aktualna generacija je peta u nizu. Kao i većina njegovih konkurenata transporter je dostupan kao Furgon, Kombi, kamionet ili podvozje za dodatnu nadogradnju. Nosivost se ovisno o izvedbi kreće sve do 1385 kg dok se teretni prostor u furgonu može iznositi 5,8 m3 do 9,3 m3. Citroen i Peugeot kao i u kategoriji manjih dostavnjaka ovdje konkuriraju s gotovo identičnim modelom Expert i Jumpy se kao i Partner i Berlingo razliku samo po sitnim detaljima. Nedostatak u odnosu na Volkswagen je nešto manja ponuda dostupnih izvedba i manji obujam teretnog prostora zatvorenog modela (5 do 7 m3). U ovoj kategoriji svojeg predstavnika ima i Mercedes s vrlo popularnim modelom Vito koji prije svega privlači svojom kvalitetom i vrlo dobrim držanjem cijene. Tu su i Renault Trafic te Opel Vivaro kod kojih je primijenjen isti princip, kao i primjerice kod Peugeota i Citroena: ista tvornica proizvodi Renaulta i Opela koji se razlikuju samo u detaljima. U ovoj najbrojnijoj kategoriji dostavnih vozila svoje predstavnike imaju i korejski proizvođači. Iako izgleda pomalo egzotično, KIA K2500 je prilično popularna zbog svoje cijene od 115 tisuća kuna, no dostupna je samo kao kamionet s različitim tipovima kabina (normalna, proširena i dvostruka). Ponuda modernijeg Hyundaija H1 je nešto šira, no zato je i cijena osnovnog modela viša.

Velika dostavna vozila
Vrhunac ponude lakih gospodarskih vozila predstavljaju modeli čija je ponuda najraznovrsnija i koji su najveći. Njihova dužina nerijetko iznosi blizu šest metara, visina prelaze 220 centimetara, a rezultat toga je veliki volumen teretnog prostora koji nerijetko prelazi i 15 m3. Najpopularniji modeli u ovoj kategoriji dolaze nam iz Francuske. Riječ je o Citroenu Jumperu, odnosno Peugeotu Boxeru. I ovi su modeli kao ostali dostavni Citroeni i Peugeoti svojevrsni blizanci s minimalnim razlikama, no u ovoj klasi im se pridružuje i Fiat s modelom Ducato koji se također gotovo ne razlikuje od francuskih predstavnika. Najsvježije vozilo u ovoj klasi je Volkswagen Crafter kojeg odlikuje markantni izgled, a dostupan je kao furgon, kombi, kamionet, kamionet s dvostrukom kabinom ili podvozje. Kapacitet teretnog prostora ovisno o varijanti iznosi do 17 m3 a nosivost do 3000 kg. Time je Crafter pri samom vrhu svoje klase, no za upravljanje najvećim Crafterom 50 potrebna je vozačka dozvola C-kategorije, kao što je to slučaj sa svim najvećim izvedbama dostavih automobila ove klase. Svojeg aduta u ovoj klasi ima i Mercedes-Benz sa svježim modelom Sprinter koji nudi najveću razinu sigurnosti i opremljenosti. Dio tržišnog kolača drži i talijanski proizvođač specijaliziran za kamione i laka gospodarska vozila – Iveco. Model Daily nudi širok i raznovrstan izbor vozila ukupne mase od 3,5 do 6,5 tona što je i rekord u klasi. Svoje predstavnike imaju i Opel te Renault. Movano i Master su po receptu prenesenom iz niže klase također gotovo identična vozila. Ponudu zaokružuje Ford s modelom Transit koji također uživa veliku popularnost. Tržište lakih komercijalnih vozila nudi vrlo širok izbor u svim klasama. Kupcu je najčešće teško odabrati pravo vozilo za njega jer treba računati na mnogo faktora. Svakako treba uzeti u obzir vrstu i količinu robe koja se prevozi te na osnovi toga odrediti optimalnu nosivost i obujam vozila. S obzirom na karakteristike robe, valja odabrati i odgovarajuću karoserijsku izvedbu (otvorena, zatvorena). Ruta kojom se namjerava najčešće voziti (dužina relacije) određuje i vrstu te snagu motora. Bira li se vozilo koje ima ukupnu masu veću od 3,5 tona, potreban je vozač koji ima položenu vozačku dozvolu C kategorije. Vozača valja uzeti u obzir i kada se bira opremljenost vozila. Komforni detalji poput klima-uređaja znatno će mu olakšati posao. Svaki proizvođač sva svoja vozila nudi u raznolikim varijantama, nerijetko i više od stotinu tako da izbor definitivno nije jednostavan, no za svaki posao će se naći odgovarajuće vozilo.




Komentirajte prvi

New Report

Close