Manje kupuje 87% obitelji

Zbog pada dohotka i neizvjesne budućnosti, Hrvati su zaboravili emocije i počeli racionalnije kupovati

Na tržištu koje broji tek 1,4 milijuna zaposlenih, gotovo 1,2 milijuna umirovljenika i više od 300.000 nezaposlenih, uz samo 13.720 dolara BDP-a po stanovniku, iluzorno je govoriti o rastu potrošnje, ocjena je koju je jučer izrekao ekonomist Ljubo Jurčić na 6. hrvatskom maloprodajnom forumu održanom u organizaciji Internacionalnog centra za edukaciju.

Masovno u diskonte
Jurčić kaže da nijedna dosadašnja Vlada nije znala odgovoriti tom izazovu, naglasivši da upravo svjedočimo još jednom pogrešnom pristupu. “Samo industrijalizacija jamči gospodarski oporavak i rast potrošnje. Manje novca i vremena treba za restrukturiranje brodogradnje nego za otvaranje novih 10.000 radnih mjesta u konkretnim proizvodnjama”, smatra Jurčić. Pad dohotka i neizvjesna financijska budućnost, po Jurčiću, mijenjaju strukturu potrošnje. Podsjetio je da je krizu u maloprodaji još 2006. navijestio pad potrošnje higijenskih proizvoda.Zbog činjenice da imaju manje novca na raspolaganju, Hrvati više razmišljaju što i gdje kupuju, češće odlaze u trgovinu od kuda izlaze sa sve skromnijim računima, više idu u diskonte, prate sniženja, koriste promidžbene letke. Počeli su racionalnije razmišljati, iznijela je aktualne trendove u ponašanju potrošača Tatjana Rajković iz GfK-a.

Premalo novca
Kupovna moć prosječnog Hrvata godišnje iznosi 35.250 kuna, a Slovenca čak 73.430 kuna, ilustrirala je Rajković. Prema podacima GfK-a hrvatska obitelj, a smatra se da broji tri člana, u 2010. mjesečno je mogla ukupno potrošiti samo 6350 kuna. S obzirom na cijene, trebala je imati 8700 kuna, a četvoročlana 11.000 kuna. Istraživanje koje su proveli u GfK-a, navela je dalje, pokazuje da manje kupovine osnovnih namirnica tjedno prakticira čak 87 posto obitelji.

Cijene

Promišljeni potrošač
'Promišljeni potrošač' tako je aktualnog kupca okarakteritirao Darko Dujič, direktor sektora za tržište u Mercatoru. Više od cijene, ističe, zanima ga vrijednost. Razlikuje želje i potrebe, sve je pripravniji na kompromise u kupnji. Odlazi u prodajne formate gdje prije nije kupovao i u košaru stavlja robne marke.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!