Kontinuitet poslovanja u slučaju opasnosti od vitalne je važnosti za tvrtku

Autor: Poslovni.hr , 25. travanj 2013. u 14:24
Ivo Ritz, programski direktor prve Regionalne konferencije o upravljanju kontinuitetom poslovanja

Prva Regionalna konferencija o upravljanju kontinuitetom poslovanja koja će se 9. 1 10 svibnja održati u Jastrebarskom, a na njoj će biti riječi o važnosti kontinuiteta rada, kako ga osigurati u slučaju incidenta i tako zadržati povjerenje klijenata

Domaće tvrtke po prvi puta će moći saznati na jednom mjestu kako prepoznati prijetnje za organizaciju kompanije te kako ih spriječiti i što prije osigurati kontinuitet poslovanja u slučaju prekida rada. Informacije o tome, kao i saznati iskustva Europske unije, moći će saznati na prvoj Regionalnoj konferenciji o upravljanju kontinuitetom poslovanja koja će se 9. 1 10 svibnja održati u Jastrebarskom. Poslovni.hr tom je prilikom razgovarao s Ivom Ritzom, programskim direktorom konferencije koje je Poslovni dnevnik pokrovitelj. Ovaj stručnjak za kontinuitet poslovanja u kojemu objašnjava kakve se sve opasnosti kriju za tvrtke i kako ih ukoniti ili sasvim ublažiti kako ne bi došlo do prekida poslovanja 

Što se krije pod pojmom upravljanje kontinuitetom poslovanja?

Radi se o nizu procesa koji identificiraju potencijalne prijetnje za organizacije i osiguravaju okvir za učinkovitu reakciju koja će zaštiti interese ključnih korisnika, vlasnika, ali i imidža kompanije. Upravljanje kontinuitetom u poslovanju uključuje upravljanje kriznim i hitnim situacijama te predlaže mjere i aktivnosti za minimaliziranje potencijalne štete u slučaju incidenta te minimaliziranja učinka na daljnje poslovanje.Postoje djelatnosti kojima ni najmanji prekid normalnog kontinuiranog rada nije prihvatljiv te je sanacija štete dugotrajna i često s neizvjesnim ishodom za daljnje poslovanje. Naravno, sve ovisi koji dio poslovanja je bio ugrožen i koliko je kompanija spremna i uvježbana za takve situacije.U slučaju kad u organizaciji, bilo da se radi o tvrtci, državnoj instituciji ili bilo kojoj drugoj ustanovi incident preraste u katastrofu, potrebno je pokrenuti postupak za ponovnu uspostavu najbitnijih poslovnih procesa.

Koliko je upravljanje kontinuitetom poslovanja važno za tvrtke?

Ako ste vlasnik poslovanja izuzetno vam je važno da zarađujete novac, da poštujete rokove i zakonske obaveze te da tržište ima povjerenje u vaše poslovanje. Zamislite samo da telekomunikacijska kuća prestane s radom na neko vrijeme ili da vam banka ne može isplatiti novac. Biste li i dalje htjeli raditi s tom tvrtkom?

U kolikoj se mjeri hrvatske tvrtke drže pravila upravljanja kontinuitetom poslovanja u odnosu na zemlje EU?

Na hrvatskom tržištu vrijede iste zakonitosti kao i drugdje u Europi i svijetu. Već sam spomenuo telekomunikacijsko i bankarsko tržište. U velikim sustavima brižno se pazi na sustave kontrole rizika. Ovisno o profilu rizičnosti poslovanja definiraju se i potrebe za uspostavom sustava upravljanja kontinuiteta poslovanja (BCMS – Business Continuity Management System). Proces je definiran ISO standardima koji vrijede u cijelom svijetu, pa tako i u Hrvatskoj. Sve je više tvrtki koje su prepoznale potrebu uspostave BCMS-a i svake je godine sve više certificiranih tvrtki. Tržište je ponekad samoregulirano, tako da tvrtke koje se nisu certificirale ne mogu dobiti značajnije poslove.

Postoje li u Hrvatskoj specijalizirane tvrtke za upravljanje kontinuitetom poslovanja?

Na hrvatskom tržištu su donedavno postojale tvrtke koje su djelomično bile od pomoći u uspostavi procesa. Pritom mislim na konzultantske tvrtke čija je djelatnost bila podizanje svijesti i izrada projekata, tehnološke tvrtke, najčešće iz domene ICT-a sa stručnim kadrom koji je bio u mogućnosti riješiti problem udaljene replikacije podataka i isporuke tehnologije. Kao treći, tu su i certifikacijske kuće koje rade reviziju i certifikaciju procesa. Naravno, ne mogu ne spomenuti i najvažnijeg partnera predstojeće konferencije BCM Adriatic 2013, tvrtku Podatkovni centar Križ. Ova tvrtka je u potpunosti izgradila postrojenje u koje bi se u slučaju potrebe moglo preseliti poslovanje bilo koje veće regionalne firme, zajedno s ljudima i opremom i bez prekida nastaviti online poslovanje.

Je li Hrvatska u tom pogledu spremna za EU i kako se to radi u Uniji?

Sve vam je stvar procjene rizika. Ovisno o vrijednosti posla raste i cijena osiguranja. Kad gledamo Europu, razmišljamo o velikim poslovima. Na reguliranom tržištu ako niste poštovali ugovoreno, dobijete financijsku kaznu. Kupca nije briga što se vama dogodilo, nego zašto nije bilo isporuke robe ili usluge. Da bi se zaštitili od nepredviđenih situacija morate kontrolirati rizik na način da veće rizike aktivno nastojite smanjiti, da platite osiguranje ili da u potpunosti izbjegavate prerizično poslovanje. Ukoliko kupac procijeni da je s vašom tvrtkom previše rizično raditi, izbjegavat će vas. Europa u principu voli pouzdanost, tako da se naše tvrtke počinju prilagođavati.

Koji se standardi primjenjuju u kontinuitetu upravljanja?

Postoji standard ISO 22301 u kojem je objašnjen proces BCMSa. Isto tako u standardu ISO27001 postoji poglavlje koje definira potrebu za upravljanjem kontinuitetom poslovanja. Uz to, bitno je znati upravljati rizicima. Tu nam je od pomoći standardi ISO31000 i ISO31010. Oni detaljno opisuju proces i sve metode upravljanja rizicima u industrijskom svijetu.

Koje poslovanje može duže, a koje kraće izdržati prekide poslovanja? 

Ovisi o profilu rizičnosti. Dakle, ako se ispad u telekomunikacijskoj kući, on vrlo brzo prelazi u događaj kojeg možemo nazvati havarijom ili katastrofom. Ako cijela mreža ne može telefonirati neko vrijeme, može nastati nepopravljiva šteta. U najblažem scenariju to bi bio gubitak reputacije što je dovoljan razlog da vlasnik promjeni upravu. Statistički gledano, organizacija koja doživi katastrofu u 40 posto slučajeva više ne otvori vrata, a u 60 posto slučajeva ne preživi sljedeće dvije godine.

Koja rješenja kompanije primjenjuju i koje su to industrije koje najviše ulažu u kontinuitet poslovanja u Hrvatskoj?

Do sada su se koristila razna rješenja za očuvanje povjerljivosti, integriteta i dostupnosti usluga. Govorim o rješenjima za redundanciju komunikacijskih puteva i sinkronu replikaciju podataka. Ti sustavi koriste pouzdanu i skupu tehnologiju i često je cijena bitna stavka u donošenju odluke da li ući u projekt ili ne. Došli smo do trenutka da možemo i uslugu osiguranja kontinuiteta poslovanja prepustiti tržišnim igračima. U velikim podatkovnim centrima možemo si osigurati rezervnu radnu lokaciju s kompletnom opremom za brz nastavak poslovanja, tzv. rješenje u oblaku. Cloud rješenja za BCM uključuju energetiku, klimatizaciju, baterijsko napajanje, memoriju, komunikacijske kanale, redundantne aplikacije i informacijsku sigurnost. Ono što nam ostaje je da osiguramo da naši zaposlenici u trenutku potrebe dođu i počnu raditi s rezervne lokacije.

Koje su industrije, odnosno tipovi poslovanja najotpornije na havarije bilo koje vrste?  

Gledajući iz perspektive rizika ako se bavimo aktivnošću u kojoj je mala vrijednost poslovanja i mala vjerojatnost većih incidenata, otporni smo. Istina, ti poslovi niti vrijede niti donose zaradu. No pain, no gain! Reklo bi se. Tvrtke čija je kompleksnost velika, nužno imaju i veći rizik od gubitaka. Banke i telekomi uglavnom poštuju standarde jer ih na to tjeraju vlasnici ili regulator. Oni su uložili znatna sredstva u osiguranje poslovanja, izradili kataloge rizika, napravili studije utjecaja na poslovanje, usvojili procedure. Za ostale industrijske grane to ne mogu tvrditi. Ipak pojavljuju se rješenja i na hrvatskom tržištu koja će uz relativno mala ulaganja omogućiti brz nastavak poslovanja.

Komentirajte prvi

New Report

Close