Japanska tehnika dvadeset ključeva u pulskoj trikotaži Arena

Autor: Agneza Urošević , 06. prosinac 2007. u 06:30

Prema riječima direktorice Sonje Racan, u tvrtki je stvorena nova radna atmosfera i rezultati su ohrabrujući

Kada je prije 2,5 godine Ministarstvo gospodarstva s konzultantskom tvrtkom Deloitte krenulo u program “20 ključeva za poboljšanje konkurentnosti gospodarstva kroz osnaživanje proizvodnje, poboljšanje kvalitete proizvodnje i usluga, smanjenje troškova, te zadržavanje zaposlenosti”, kojeg je razvio Toyotin stručnjak Iwao Kobayashi, među pedesetak hrvatskih tvrtki koje su ušle u ovaj program našla se i pulska modna trikotaža Arena, s vrlo ambicioznom nakanom da vrati stari sjaj i mjesto koje je imala u svojoj branši do devedesetih godina kada je gubljenjem tržišta i općim poremećajem proizvodnje sve krenulo nizbrdo. Arena, koja upravo ulazi u 60. godišnjicu rada i svojevrememo je zapošljavala gotovo 1000 radnika, ubrzo se morala odreći svojih prepoznatljivih kreacija i radi golog preživljavanja tijekom rata i poslijeraća bila je prisiljena egzistenciju održavati lon poslovima za druge, inozemne tvrtke. Arena je oslabila, svela se na 150 radnika, strojevi su zastarjeli, tržišta je trebalo ponovno osvajati, ali želja za povratkom u društvo prepoznatljivih modnih linija ostala je kao nedosanjani san. Poticaj Ministarstva gospodarstva za uvođenjem projekta “20 ključeva” zato je za Arenu i njezine zaposlenike bio izazovan, ušli su u igru prije dvije i pol godine, a prvi javno vidljivi rezultat bio je nedavna dodjela prava korištenja znaka Hrvatska kvaliteta. Projekt je krenuo u travnju 2005. godine, tada ga je izradila tvrtka Benchmmarling uz početnu ocjenu 1,53. Uvode se ključevi 11 – za osiguranje kvalitete, 6 – Kaizen proces, 5 – brza izmjena alata i 9 – za održavanje strojeva i opreme, a krajem godine ključevi za planiranje proizvodnje 4, 8 i 16. Početna ocjena od 1,53 u 2006. godine penje se na ocjenu 2,18, dok je ocjena implementiranih ključeva, izrečena prilikom nedavne javne prezentacije provođenja cijelog programa 2,95. Među prvima je trebalo uvesti ključ 6 – Kaizen, zadužen za poboljšanje procesa proizvodnje, čija realizacija je permanentno i snimana i to na izradi kolekcije jesen – zima 07/08.

Postavljen željeni cilj bio je izraditi u 5 radnih dana 15 modela. Kroz posebne radionice određeni su svi koraci u procesu izrade klekcije, mjesta za poboljšanje, koraci u procesu izrade kolekcije od sajma prediva do nabave repromaterijala, a nakon toga krenula je izrada kreacija i realizacija i to uz svakojutarnje 15-minutne sastanke dizajnera i majstora. Sve radnje na izradi upisivale su se u radni list modela. Suradnja je išla i prema šefu pletionice u pitanju odabira stroja i vremena njegovog korištenja. Svako jutro kontrolirala se je i analizirala realizacija prethodnog dana. Rezultat tako strogo koncipirane kontrolirane i realizirane proizvodnje bio je prebačaj plana umjesto 15, u pet dana proizvedeno je 18 modela i prvi put je kolekcija bila završena u zadanom roku. Sad se ključ 6 kao usvojena praksa koristi pri izradi svih modela, postao je filozofijom razmišljanja i rada. Slično je bilo s primjenom ključa 11 – sustav osiguranja kvalitete. Edukacijom svaki je zaposleni postao svjestan da osobno odgovara za kvalitetu i usredotočenost na kontrolu kvalitete na radnom mjestu postala je također praksom. U cijeli proizvodni proces uvedeno je pet kontrolnih točki s pratećom dokumentacijom, utvrđeni su alati za analizu pogrešaka i dozvoljena odstupanja. Rezultat provedbe ovog ključa bio je smanjenje druge klase proizvoda sa 2,96 na 1,25 posto. Prema riječima direktorice modne trikotaže Arene Sonje Racan, u tvrtki je stvorena nova radna atmosfera, rezultati su ohrabrujući, ali projekt nije završen, planira se skori početak rada na ključu 12 – razvoj internih dobavljača, ali onda i ostalih ključeva za koje se u međuvremenu ukaže potreba.

Komentirajte prvi

New Report

Close