Ovi dijelovi Hrvatske visoko su na ljestvici kupovne moći

Autor: Nikolina Buljan / VLM , 16. studeni 2012. u 15:49
U Primorsko-goranskoj županiji sa sjedištem u Rijeci posluje 8359 poduzetnika/PIX

U Istri je za manje od godine dana s popisa nestalo 275 poduzetnika, kupovna moć građana još se može mjeriti s onom u Zagrebu.

Najnoviji rezultati GfK Purchasing Power Europe 2012./2013. pokazuju da nakon Zagrepčana najveću kupovnu moć imaju stanovnici Istre te Primorsko-goranske županije. Tako prosječni Istranin ima kupovnu moć koja iznosi 6509 eura, a stanovnik Primorsko-goranske županije ipak prilično manju u iznosu od 5899 eura. Za usporedbu, kupovna moć stanovnika Vukovarsko-srijemske županije iznosi samo 3537 eura, a stanovnika Europe 12.802 eura.

Manje poduzetnika
Povoljan geografski položaj Istre i Primorja ostaje glavni potencijal ove regije koja danas to dovoljno ne iskorištava. Najvažnije gospodarske djelatnosti u Istarskoj županiji su prerađivačka industrija, turizam i trgovina koje zajedno generiraju 70% ukupnog prihoda svih gospodarskih subjekata u županiji. U prosincu 2011. od ukupnog broja zaposlenih radnika kod pravnih osoba bilo je zaposleno 63.016, u obrtništvu 15.301, poljoprivrednika 942 te zaposlenih u samostalnim profesionalnim djelatnostima 1242. U odnosu na isto razdoblje prošle godine broj ukupno zaposlenih u Istri povećao se za 32 osobe. Mali broj u usporedbi sa sveukupnim stanovništvom Istre koje doseže brojku od 210.000 stanovnika. Prosječan broj nezaposlenih u Istarskoj županiji u 2011. godini iznosio je 7914 osoba, što je za 0,44% manje u odnosu na 2010. godinu, u kojoj je evidentirano 7949 nezaposlenih osoba.

Godišnje financijsko izvješće o poslovanju u 2011. predalo je Fini 9090 poduzetnika iz Istre, od kojih su 4226 dobitaši, a 4864 gubitaši. Ukupni prihodi poduzetnika u 2011. godini iznosili su 29 milijardi kuna. Prema Fininim ovogodišnjim podacima u Istri je u razdoblju od siječnja do lipnja poslovalo 8815 poduzetnika, što bi značilo da je njih 275 nestalo s poduzetničke scene. Prema najsvježijim podacima iz lipnja, u Primorsko-goranskoj županiji posluje 8359 poduzetnika, što je za 456 poduzetnika manje nego u Istri. Usporedbe radi, u Primorsko-goranskoj županiji živi gotovo 300.000 stanovnika, a u Istarskoj, kako je spomenuto, 210.000 stanovnika. Pritom su u Primorsko-goranskoj županiji daleko najzastupljenije tvrtke u djelatnosti trgovine, njih 2206, što iznosi 26,4% ukupnog broja poslovnih subjekata.

Uspon trgovaca
Zbog povoljnoga geoprometnog položaja te prirodnih resursa i ljudskih potencijala glavni razvojni orijentiri gospodarstva Primorsko-goranske županije leže u razvitku prometnih pravaca i logistike, prerađivačke industrije (s posebnim naglaskom na brodograđevnu i drvno-prerađivačku industriju), zatim turizma i energetskog sektora te ljudskih resursa u funkciji gospodarstva. Trenutno je trgovina najvažnija djelatnost i po ukupnom prihodu te s prošlogodišnjih 14 milijardi kuna zauzima udio od 40,6 posto. Ipak, najlošije u primorskoj Hrvatskoj posluje Ličko-senjska županija koja ima 556 poduzetnika na 50.000 stanovnika. Najvažniji sektori gospodarstva ove županije su trgovina sa 27,1% udjela, slijede građevinarstvo sa 16,5%, prerađivačka industrija sa 15,2% i ugostiteljstvo sa 12,3%. U prerađivačkoj industriji najviše je zastupljena drvna industrija (30%), metalna industrija (18%) i proizvodnja prehrambenih proizvoda (13%). Prema razvojnoj strategiji županije, najviše nade polaže se u gospodarstvo i infrastrukturu. "Naša je vizija Ličko-senjska županija koja je gospodarski i infrastrukturno razvijena korištenjem vlastitih prirodnih i ljudskih resursa, uz očuvan okoliš te prirodno, povijesno i kulturno naslijeđe, u kojoj njezini građani ostvaruju napredak jednak prosječnom hrvatskom građaninu. Nositelj takva dinamičnog gospodarskog razvoja je malo i srednje poduzetništvo u sektoru turizma, poljoprivrede i ekološki prihvatljive industrije, a proizvodnja se temelji na održivom korištenju lokalnih prirodnih sirovina i stvaranju visokog stupnja dodane vrijednosti", kaže se u dokumentu o strategiji razvoja županije.

Brendiranje proizvoda
Stopa nezaposlenosti je 2011. u Ličko-senjskoj županiji iznosila 18%, u Istarskoj 10%, a u Primorsko-goranskoj 14,2%. Najveće smanjenje stope nezaposlenosti zabilježeno je u Ličko-senjskoj županiji, i to za 2%. Kako objašnjavaju u županiji, uspjeh dolazi i od toga što su brendirali krumpir, zaštitili ojkanje, pokrenuli revitalizaciju svojih voda autohtonim vrstama riba i rakova, potaknuli proizvodnju kvalitetnih vrsta meda i rakija, a najavljuju i zaštitu ličke janjetine. Kada se gledaju podaci robne razmjene ove tri županije, iskače jedino Istra koja bilježi više izvoza nego uvoza. Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, u Istru je prošle godine uvezeno robe u vrijednosti od 4,5 milijardi kuna, a izvezeno u vrijednosti od 6,6 milijardi kuna. Primorsko-goranska županija prošle je godine izvezla robe u vrijednosti od 4,1 milijarde kuna, a uvezla 5,1 milijardu kuna. Ličko-senjska županija zabilježila je u 2011. 71 milijun kuna izvezene robe, a u tu županiju uvezeno je robe u vrijednosti 90 milijuna kuna.

Ulaganja

Istri milijardu i 116 milijuna kuna u 18 godina

Prema podacima HNB-a, izravna strana ulaganja u Istarsku županiju od 1993. do prvog tromjesečja 2011. kumulativno iznose milijardu i 116 milijuna eura. Po zemljama, najviše je izravnoga kapitala iz Njemačke (301,5 milijuna eura ili 27%), slijedi Italija (216,3 milijuna eura ili 19,4%), a na trećemu mjestu je Slovenija (136,2 milijuna eura ili 12,2%).

Žele imućnije turiste

Svako treće noćenje ostvareno u Istri

Svako treće noćenje, ili njih ukupno 21,8 milijuna, ostvareno je ove godine u Istri. Govoreći u brojkama, to je 1,3 milijuna noćenja ili 7 posto više nego 2011. godine. Iza Istre slijedi Kvarner sa 12,1 milijun noćenja. To je povećanje za 3 posto u odnosu na prošlu godinu. Treća županija ove regije, Ličko-senjska, ostvarila je 1,8 milijuna noćenja, što je za 6 posto više nego prošle godine. Sa 660.000 dolazaka najbrojniji turisti prošle godine bili su Nijemci, a slijede ih Slovenci sa 420.000 dolazaka. Ipak, Istra koja je najuspješnija u turizmu ove regije želi privući više turista "dubljeg džepa". Upravo zbog toga u sezoni su uvedene izravne avionske linije koje najčešće vode prema Velikoj Britaniji. Za iduću godinu najavljuju se nove linije.

Komentari (1)
Pogledajte sve

kolika je kupovna moć stanovnika Zagreba?

New Report

Close