Hrvati izazvali Facebook i MySpace

Autor: Bernard Ivezić , 31. ožujak 2009. u 22:00

Pet minuta prkosi krizi pa u ovoj godini očekuje rast prihoda s dva na čak sedam milijuna kuna

Dok su se nad hrvatsku informatičku industriju nadvili tmurni oblaci, čini se da su oni obišli tvrtku Pet minuta. Naime, kako tvrdi agencija IDC Adriatics, domaće IT tržište umjesto rasta od prosječnih 10,3 posto godišnje lani se stisnulo za jedan posto, a ove se godine očekuje se da će dodatno pasti za šest posto. Rasta neće biti ni dogodine, a prve zrake sunca domaća bi informatika mogla doživjeti tek 2011. i to ukoliko neće biti novih nepredviđenih momenata. Kad zbroje štete nakon financijske i gospodarske oluje, procjenjuju u IDC-u, hrvatski informatičari doći će do iznosa od 12 milijardi kuna.

Prvi milijun
Međutim, u takvom su nevremenu dvojica hrvatskih informatičara Saša Šarunić i Viktor Marohnić došli na svojih pet minuta. Njihova tvrtka, koja se doslovno zove Pet minuta, lani je premašila svoj prvi milijun kuna prihoda, a u ovoj će godini, tvrdi Šarunić, dosegnuti svoj prvi milijun eura. “Prošlu godinu završili smo s prihodom od dva milijuna kuna, a do kraja ove godine ostvarit ćemo više od sedam milijuna kuna prihoda. Kako je krenulo u siječnju nije isključeno da godinu zaključimo i s prvih milijun eura prihoda. Uz to, lani smo u ovo vrijeme imali četiri zaposlena, a sada se bližimo brojci od 21 zaposlenika”, kaže Šarunić. Štoviše, državna investicijska tvrtka Bicro uložila je početkom godine u tvrtku Pet minuta 1,7 milijuna kuna. Šarunić dodaje da su u vrijeme kad se sve teže dolazi do kapitala oni imali priliku o dodatnim investicijama razgovarati i s fondovima, poput Poteze i RSG Kapitala, ali i poslovnim anđelima. “Bicro nam je ponudio najbolje uvjete s obzirom na naše planove. Naime, teško je pronaći ulagača spremnog ulagati u razvoj nečeg novog što će se tek dokazati na tržištu, a ta državna investicijska tvrtka upravo je specijalizirana za to”, ističe Šarunić. Bicro je informatičkom dvojcu dao inicijalni kapital za razvoj mobilne verzije hrvatskog pandana Facebooka i Twittera, mobilne verzije društvene mreže Shout’Em. Nova društvena mreža koju će razviti bit će prilagođena za korištenje na trima najpopularnijim mobilnim platformama Appleovom iPhoneu, Windows Mobileu i Googleovom Androidu. Šarunić i Marohnić tvrtku su osnovali prije dvije i pol godine. Prethodno su zajedno programirali za austrijsku tvrtku AVL-AST koja u Zagrebu ima velik razvojni tim, a poznata je po izradi računalnih simulacija za automobilsku industriju. AVL-AST, primjerice, razvio je softver za razvoj motora koji koriste divovi poput PSA, Toyote i BMW-a. S takvim programskim znanjem ovaj se dvojac odlučio otisnuti u vlastiti IT biznis. Željeli su se okušati u izradi nove generacija internetskih projekata, takozvanih društvenih mreža, fenomena kojim se prije bavila uglavnom sociologija, filozofija, politika i marketing. Prije tri godine taj je novi segment web poduzetništva u svijetu doživio velik uspjeh, no kod nas je bio nepoznat. Prema statistikama na najpopularnijoj društvenoj mreži na svijetu, Facebooku, svaki od njegovih 175 milijuna korisnika dnevno provede oko 17 minuta. K tome, Facebook najbrži rast bilježi među osobama starijim od 30 godina što je, kad se u obzir uzme činjenica da su internet do prije nekoliko godina koristili uglavnom tinejdžeri, velik uspjeh. Slične rezultate bilježe i druge društvene mreže, poput MySpace, koji ima više od 100 milijuna korisnika i najpopularnija je društvena mreža u SAD-u.

Tvrtka Pet minuta prvo je razvila Web 2.0 servis za razmjenu fotografija Ptičica.com. Hrvatska verzija stranice flickr.com vrlo je brzo postala popularna kod nas te dobila niz nagrada stručnih časopisa gdje je nerijetko bila opisivana kao jedan od najboljih domaćih primjera novog internetskog vala. Zahvaljujući uspjehu Ptičice, Šarunić i Marohnić vrlo brzo su se iz programiranja svjetski cijenjenih računalnih simulacija prebacili na velike domaće web poslove. Tako su već u rujnu 2007. potpisali ugovor na dvije godine o razvoju društvene mreže Trosjed s najposjećenijim web portalom u Hrvatskoj Net.hr-om. Prema ugovoru, tvrtka Pet minuta bavila se tehničkim razvojem, a Net.hr marketingom projekta. “Trosjed je bio zamišljen kao društvena mreža koja bi okupila korisnike iz Hrvatske, vrlo slično kao što to radi Facebook. Riječ je bila o vrlo velikom projektu, koji nije bio zahtjevan samo za programiranje, već i za promociju. Uspjeh društvene mreže, naime, uvelike ovisi o dobrom marketingu, odnosno o sposobnosti da okupite veliki broj ljudi i stvorite zajednicu koja potom sama može nastaviti brzo rasti. U tom nam je kontekstu suradnja s Net.hr-om jako pomogla. To dokazuje i činjenica da je Trosjed jedna od najpopularnijih društvenih mreža u Hrvatskoj danas”, tvrdi Viktor Marohnić. No dobar glas ostvaren uspjehom internetskog servisa Ptičica pomogao je programerskom dvojcu da stekne i brojne kontakte u inozemstvu. Tako su dobili softverske outsourcing poslove za tvrtke kao što su RealNetworks i Bit9. Razvoj softvera za strane kompanije tako je postao glavni izvor prihoda tvrtke Pet minuta. Za RealNetworks tvrtka razvoja softver za streaming glazbe, dok je za Bit9 razvila sučelje za sigurnosni softver.

Bolji i od Indijaca
“Za Real radimo na projektu Vodafone music storea, pandana iTunesu u Europi. Riječ je o vrlo velikom poslu, a naš je zadatak razvoj pojedinih modula za streaming glazbe na mobitele što je danas razvojem mobilnog širokopojasnog interneta sve popularnija usluga”, kaže Marohnić. Za Bit9 radili su na razvoju sigurnosnog softvera za zaštitu računala u velikim tvrtkama s više od tisuću radnih stanica. Razvijali su sučelje koje omogućava da se s jednog mjesta prati rad i razvoj cjelokupne računalne mreže čime se znatno povećava sigurnost poslovanja, ali i smanjuju troškovi održavanja. Da programerski dvojac Šarunić-Marohnić dobro cilja svoje niše ukazuje istraživanje agencije Ovum koja tvrdi da će usprkos globalnoj recesiji u 2009. svjetsko tržište testiranja softvera ove godine imati rast od 9,5 posto na 56 milijardi kuna. Upravo je to novi posao gdje Šarunić i Marohnić traže dodatan prostor za rast. Kako tvrdi Šarunić, formiraju tim za kontrolu kvalitete weba te drugih softverskih projekata. Plan je da imaju pet ljudi na lokacijama u Zagrebu i Osijeku koji bi nudili takvu uslugu, koja u Hrvatskoj, zasad nema ozbiljnije konkurencije. No, tim će poslom Pet minuta konkurirati i atraktivnoj outsourcing konkurenciji iz daleke Indije.

Ambicija

Zapad najbolja prilika
Plan tvrtke Pet minuta je, između ostalog, širiti poslovanje na cijeli svijet, ali posebno tržišta zapadne Europe i sjeverne Amerike. “Ta tržišta su dosta razvijenija od našeg i puno je lakše poslovati i ostvariti prihode u IT sektoru, nego što je to kod nas, posebice manjim tvrtkama kao što smo mi”, ističe Šarunić.

Komentirajte prvi

New Report

Close