HGK testira certifikat za e-trgovinu

Autor: Bernard Ivezić , 14. siječanj 2010. u 22:00

Zbog e-trgovine Propero, koja nije isporučila plaćenu robu, ubrzano se uvodi potvrda sigurne e-kupnje

Hrvatska gospodarska komora započela je s testiranjem sustava koji će kupcima na internetu omogućiti da jednim klikom miša utvrde je li web trgovina po kojoj “surfaju” pouzdana. HGK se nada da će tako zaštititi online maloprodaju koja bi po neslužbenim podacima 2010. moglo premašiti vrijednost od milijardu kuna. Predsjednik Odbora za razvoj i promociju e-trgovine pri HGK Robert Ravenšćak kaže da su dosad podijelili desetak certifikata, i to trgovinama koje su bile najaktivnije u tom procesu. Među njima se nalaze Santa Domenica, Se-Marko, Optimum računala, Allianz Direct i Maras.

Negativan primjer
“Zadatak HGK certifikata je da krajnjim kupcima pruži informaciju u koju se web trgovinu mogu pouzdati, a u koju ne”, kaže Ravenšćak. Dodaje da taj certfikat ukazuje da je web trgovina koja ga je dobila, definirala uvjete dostave, prava potrošača, reklamiranja i podatke iz kojih se jasno vidi tko je njezin vlasnik. Voditelj prodaje Optimum računala Oliver Oraščanin kaže da su certifikat HGK uzeli kako bi kupcima na još jedan način potvrdili povjerenje i potaknuli ih na kupnju. “Općenito su kupci na internetu skeptični jer svatko može napraviti web site koji izgleda kao web trgovina, ali to ne znači da je to netko kome biste uplatili svoj novac. Dovoljno je malo pretražiti internet da bi se vidjelo da ima uistinu svakakvih primjera”, kaže Oraščanin. Jedan od njih je web trgovina Propero. Iako je ugašena prošle godine, na web forumima i Facebooku o Properu se i danas dosta piše. Prema tim izvorima, ta je zagrebačka tvrtka navodno oštetila 52 kupca, prodavši im bijelu tehniku i ostalu robu koju nikada nije isporučila. Vlasnik Propera Davorin Bukovac u međuvremenu je otvorio dvije nove web trgovine Respectum Solum i Sve imamo. Čak je neko vrijeme prebacivao korisnike koji bi tražili trgovinu Propero na te dvije nove adrese. Gotovo svi naši sugovornici iz branše web trgovine navode da su čuli za taj slučaj u kojem su neki kupci oštećeni i za iznose od po tisuću eura. U Respectum Solumu kažu da su oni za jednu kunu preuzeli bazu od Propera te da su se obvezali podmiriti dugove prema Properovim kupcima. Pojašnjavaju da je Properu u jednom trenutku država sjela na račun zbog neplaćenog PDV-a i naplatila više od 200.000 kuna nakon čega je tvrtka bankrotirala. Ravenšćak iz HGK kaže da Propero nije slučaj lošeg odnosa prema kupcima na webu, nego je u širem kontekstu negativan primjer poslovanja. “Propero se našao u emisiji ‘Potrošački kod’ u kojoj su ih kupci prokazali da imaju nečasne namjere”, kaže Ravenšćak. Međutim, ni dvije nasljednice Propera u vlasništvu Davorina Bukovca nemaju mogućnost plaćanja po pouzeću. Voditeljica online centra Ponuda.com Irena Kostelac-Zrnić pojašnjava da je provjera ima li tko plaćanje po dostavi jedan od najjednostavnijih pokazatelja koliko takvoj trgovini možete vjerovati.

Učinkovitije kupovanje
Ravenšćak kaže da će certifikat koji testiraju otkloniti takve mogućnosti. Pojašnjava da u Hrvatskoj ima više od 500 web trgovina i svima je u cilju da se spriječe takvi negativni primjeri. Suvlasnik web knjižare Bookmark.hr Goran Šikić kaže da je web trgovina izvrstan način za učinkovitije kolanje roba i usluga hrvatskim gospodarstvom. “Ne treba zaboraviti da kupnja na webu nije ništa ‘opasnija’ od kupnje u klasičnim trgovinama”, zaključuje Šikić.

Primjeri

Zatvaranje tvrtki
Lani su se najviše zbog krize neke poznate web trgovine promijenile ili zatvorile, što je kupce dovelo u nedoumicu.

O Quelleu
Primjerice, prije nego je potpuno ugasio web stranicu, Quelle je domaće kupce obavještavao da više ne prima narudžbe.

O Vemilu
Unusmedia, koja je kupila brend od Vemila, nastavila je prodaju robe preko Vemilove stranice, što je naznačeno na interentu.

O Properu
S druge strane, Propero je lani ugasio istoimenu web trgovinu i otvorio dvije nove (Respectum Solum i Sve imamo), ostavivši pedesetak kupaca bez plaćene robe.

Komentari (4)
Pogledajte sve

Corbis i GA Bijela tehnika najveci?????? HA HA HA HA HA U tvojoj mašti mozda 🙂

Glavni su Adriatica.net, Konzum, Mercator, Algoritam, Profil itd. Ocito ne razlikuješ promet na Netu od bacanja para na oglase!

Poznata mi je web shop scena u Hrvatskoj i znakovito je da taj “nazovi certifikat” guraju tvrtke koje su zapravo minorne po prometu i značenju ali su vrlo glasne na webu. Na popisu tog certifikata su i tvrtke koje više ni ne postoje ili su u debeloj banani, a neke postoje samo figurativno – ne može se ni naručiti on-line!! Pravi igrači, primjerice Algoritam u svojoj te Corbis i GA Bijela tehnika u svoj branši, ova dva potonja troše svaki samo na Google Adwordse otprilike po milijun kuna godišnje (koliko valjda iznosi ukupan promet ovih certificiranih “shopova” zajedno). Ovdje ne računam Allinaz koji zapravo i nije on-line shop u pravom smislu riječi, nije trgovina s robom.
Čude me ponekad članci u Poslovnom, trebali bi urednici provjeriti što im novinari pišu ili pronači novinare koji malo bolje poznaju materiju

Jel znaš možda tko ima najpovoljnije uvjete za web trgovinu? Hvala

Gospođa Voditeljica online centra Ponuda.com Irena Kostelac-Zrnić očigledno nije nikad ništa prodavala putem Interneta, pa onda može govoriti da je plaćanje robe pouzećem dobra stvar.
Dobra je za kupca, koji onda može biti bezobrazan pa ne mora preuzeti i platiti proizvod kad mu dođe na vrata. A trgovac svom dobavljaču mora sve unaprijed platiti, mora platiti duplu distavu (za tamo i nazad) i cjelokupni proces je rijetko izvediv. Izvediv je samo za neke specifične proizvode, kao možda proizvodi seksi shopa i sl.

New Report

Close